Buszsofőrök a vádlottak padján
- Magyarországon a második legfőbb baleseti ok az elsőbbség meg nem adása, amit olykor még a hivatásos sofőrök sem tartanak tiszteletben.
- Zebrán átkelő gyalogost gázolt el a helyi járatú busz – a sofőr nem várta meg, hogy a férfi átérjen az út túloldalára.
- A munkásokat szállító busz vezetője egy szemből érkezőt elengedett, majd a mögötte érkező teherautó elé kanyarodott.
- Rács mögé küldené a Kecskeméti Járási Ügyészség azt a buszsofőrt, aki még 2019. augusztusában Kecskeméten egy helyi járatú buszt vezetve a zebrán elgázolt egy gyalogost. Még élt a férfi, amikor a mentők kórházba szállították, két nappal később azonban a szakszerű orvosi ellátás ellenére belehalt a balesetben szerzett sérüléseibe.
A tragédia 2019. augusztus 2-án este történt Kecskeméten, a Dózsa György úton az Ipoly utcai kereszteződésben. Megközelítőleg 45 km/h sebességgel haladt a gyér forgalmú úton a busz, amikor az Ipoly utcai kereszteződés mögött felfestett zebrához ért. Az út nedves volt, az esti szürkület miatt a látási viszonyok annak ellenére is korlátozottak voltak, hogy a közvilágítás rendben működött.
A zebrához érve a buszvezető megközelítőleg 20 km/h sebességre lassította a járművet, de nem állt meg, nem adott elsőbbséget az ő szempontjából nézve balról jobbra tartó gyalogosnak. Minden bizonnyal úgy ítélte meg, eléggé lelassította a járművet ahhoz, hogy a gyalogos átérjen az út túloldalára, mire a busszal a zebrához ér.
Tévedett. A busz elütötte a szabályosan közlekedő férfit, akinek a teste az úttest jobb oldalára csapódott. Nem sokkal később a mentők kórházba szállították, azonban az orvosok már nem tudták megmenteni az életét. Két nappal a baleset után a kórházban elhunyt.
Nem merült fel kétség afelől, hogy a férfi halála a baleset során elszenvedett sérülések miatt következett be.
A Kecskeméti Járási Ügyészség vádirata szerint a baleset azért következett be, mert a helyi járatú busz vezetője, az ügy vádlottja két KRESZ-szabályt is megszegett.
- Egyfelől, hogy a kijelölt gyalogos-átkelőhelyen a gyalogosnak elsőbbséget kell adni
- Másfelől pedig, hogy a jármű vezetőjének a kijelölt gyalogos-átkelőhelyet csak fokozott óvatossággal és olyan sebességgel szabad megközelítenie, hogy szükség esetén a járművel a gyalogos átkelőhely előtt meg tudjon á
A gázoló buszsofőr szabadlábon védekezhet. Azonban a Bács-Kiskun Megyei Főügyészség közleménye szerint az ügyészség a vádiratban letöltendő fogházbüntetés kiszabására tett indítványt az ügyben majdan eljáró Kecskeméti Járásbíróságnak, továbbá arra, hogy a vádlottat határozott időre tiltsa el a gépjárművezetéstől.
Ugyancsak egy buszsofőr ellen emelt vádat a napokban a Tatabányai Járási Ügyészség is, ők maradandó fogyatékosságot eredményező közúti baleset gondatlan okozásáért egy még 2019 márciusában történt baleset miatt. Ők ugyan csak felfüggesztett szabadságvesztést kértek a vádlottjukra, mivel az általa okozott karambolban a legsúlyosabban sérült is „csak” maradandó fogyatékosságot szenvedett, azonban az indítványozták, hogy amennyiben a vádlott bűnössége beigazolódik örökre tiltsa el őt a bíróság a gépjárművezetéstől!
Hárman sérültek meg a karambolban, amit a szóban forgó buszsofőr okozott, amikor balra kanyarodás előtt nem adta meg az elsőbbséget egy szemből szabályosan közlekedő tehergépkocsinak. A tehergépkocsi egyik utasa nyolc napon belül gyógyuló lábszárzúzódást, a másik utas nyolc napon túl gyógyuló sérüléseket, köztük jobb könyöktörést szenvedett. A tehergépkocsi sofőrje szintén nyolc napon túl gyógyuló súlyos sérüléseket szenvedett; a bal lába többszörös csonttörésének és szövődménnyel járó más sérüléseinek a gyógytartama egy év volt. Esetében a baleset maradandó fogyatékosságot, és súlyos egészségromlást eredményezett.
A vádirat szerint, amikor a baleset történt – 2019. március 7-én 5 óra körül – az autóbusz vezetője munkásokat szállított Tokod lakott területén kívül, Tát felől Nagysáp irányába. Haladása során egy útkereszteződéshez ért, ahol balra, Sárisáp irányába szándékozott kanyarodni. Besorolt a balra kanyarodó sávba és megállt. Elsőbbséget adott egy szemből egyenesen közlekedő, azóta is ismeretlen járműnek.
Ezután a vádlott autóbuszával megkezdte a balra kanyarodást, eközben azonban nem adott elsőbbséget a már említett ismeretlen jármű mögött, azzal azonos irányba szabályosan közlekedő, azaz egyenesen továbbhaladni szándékozó tehergépkocsinak.
A tehergépkocsi vezetője jobbra kormányzott, azonban az ütközést már nem kerülhette el.
A vádiratban az ügyészség indítványozta, hogy az Esztergomi Járásbíróság az autóbusz vezetőjével szemben tárgyalás mellőzésével, büntetővégzésben – végrehajtásában felfüggesztett –fogházbüntetést szabjon ki, valamint végleges hatállyal tiltsa el a közúti járművezetéstől.
F.Gy.A.