Csak 3 km/h-val hajtott gyorsabban

  • Lassabban hajtott a megengedettnél, de nem eléggé, ezért sodródhatott át a szemből érkezők oldalára.
  • A baleset érintettjei közül senki sem használta a biztonsági övet, pedig az most (is) életet menthetett volna.
  • A 25 éves sofőr ellen vádat emelt az ügyészség, de vajon tényleg csak ő a felelős ezért a halálos balesetért?

Fotó: police.hu

Az ügyészség birtokában lévő szakértői vélemény alapján a vádlott mindösszesen 3-7, azaz három km/h-val hajtott gyorsabban, mint amennyivel ott és akkor azt a bizonyos jobbkanyart még biztonságosan bevehette volna. Akkor nagy valószínűséggel nem történt volna baleset, és akkor a vétlen autóban utazó 51 éves férfi még ma is élhetne.

Fontos már most leszögezni: a halálos közlekedési baleset gondatlan okozásával vádolt 25 éves nő nem lépte túl a megengedett sebességhatárt. 90 km/h helyett csupán 72-76-tal autózott 2020. de- cember  30-án délután a 6533-as úton Zomba felől Bonyhád irányába, amikor egy jobbkanyarban a kocsija megcsúszott. Ott és akkor azonban ez is több volt, mint amekkora sebesség mellett a nedves úton biztonságosan közlekedhetett volna.

A vétlen autós sem hajtott gyorsabban a megengedettnél.

Ezt nevezik relatív gyorshajtásnak. Ott és akkor a sofőr még úgy érezte, nem jelenthet gondot annak a kanyarnak a bevétele. Tévedett. Mentségére legyen mondva, nem sokat. Az igazságügyi szakértő szakvéleménye szerint 69 km/h vagy annál kisebb sebesség mellett a baleset elkerülhető lett volna. Eszerint a 25 éves nő mindösszesen 3 km/h-val (ha a szakértő által becsült magasabb sebességgel számolunk, akkor is csak 7 km/h-val) lépte túl azt a sebességhatárt, amikor az autója tapadása, úttartása még megfelelő lett volt ahhoz, hogy a saját sávjának az elhagyása nélkül bevegye azt a jobbkanyart.

Gyorsabban hajtott a szakértő által számított „a kanyar még biztonságos bevételéhez elfogadható maximális sebességnél”, a sofőr ellen vádat emelő ügyészség szerint ezért csúszott meg a kocsija, ezért sodródott át a menetirány szerinti bal oldalra és ütközött össze a szemből érkező autóval. Annak vezetője ugyan megpróbált lemenekülni az útról, lassított és jobbra lehúzódott, azonban már nem tudott kitérni az elébe sodródó autó útjából.

Az ütközés  hatására a vádlott autója a hossztengelye körül megperdült, a jobb hátsó sárvédőjével nekiütközött a másik autó bal hátsó ajtajának. Ennek következtében a vétlen gépkocsi anyósülésen ülő utasa, egy 51 éves férfi olyan súlyos sérüléseket szenvedett, hogy pár nappal később, a kórházban életét vesztette.

Fotó: police.hu

A Szekszárdi Járási Ügyészség vádemeléséről kiadott közleményében fontosnak tartotta leszögezni, hogy „a baleset és a sértett halála között közvetett ok-okozati összefüggés állapítható meg”. A férfi nem használta a biztonsági övet, márpedig a vádhatóság szerint a biztonsági öv rendeltetésszerű használata esetén lényegesen kisebb súlyosságú sérüléseket szenvedett volna. Feltehetően túléli a karambolt.

A balesetben a szembe jövő autót vezető 19 éves nő, és a bal hátsó ülésen utazó 16 éves utasa is könnyű sérüléseket szenvedtek, míg a 25 éves vádlott súlyos sérüléseket. A biztonsági övet egyikük sem használta.

A büntetlen előéletű vádlottal szemben a járási ügyészség végrehajtásában felfüggesztett fogházbüntetés kiszabását és a közúti járművezetéstől eltiltását indítványozza a Bonyhádi Járásbíróságnál.

A történteknek vannak a konkrét eseten messze túlmutató tanúságai. Nem is egy.

Az egyik, hogy olykor csak egy egészen kis sebességcsökkentés is életeket menthet, s elkerülhetővé teszi a baleset bekövetkezését. Nem úgy tapad a nedves úton a gumi, mint a szárazon. Ezt elméletben mindenki tudja. Más azonban a gyakorlat. Esetünkben csak 3-7 km/h-val hajtott gyorsabban a sofőr annál, mint amennyivel a szakértői vizsgálat alapján biztonságosan autózhatott volna.

Persze az ilyesmi mindig csak utólag derül ki. Ezért mondják az őszintébb gépjárművezető-oktatók, hogy aki volán mögé ül, az, ha nem is fél lábbal, de néhány lábujjával máris a börtönben van.

Ma is gyakran hallani egy-egy közlekedési tragédia után, hogy „a baleset azért következett be, mert a (valamelyik) jármű vezetője nem az út- és látási viszonyoknak megfelelően vezette a gépkocsiját”. Ilyenkor hajlamosak vagyunk gazdag BMW-sekre, és felelőtlen, bedrogozott vagy éppen ittas országúti garázdákra gondolni. Pedig, mint az a fenti eset is bizonyítja, lehetséges, hogy a vétkes sofőr csak 3 km/h-val hajtott gyorsabban, mint amennyivel az esetet később olykor napokig vizsgáló, modellező szakértő szerint tehette volna.

Egy másik nagy tanúsága az esetnek az lehetne, hogy ha valaki tudatosan figyeli saját vezetését, hamar rádöbbenhet, hogy naponta többször is belekerül ilyen vagy hasonló helyzetekbe. Csak éppen azokból nem lett baleset, mert ott és akkor éppen senki nem jött szembe, vagy ha jött is, még időben le tudott húzódni az útról az elébe sodródó autó elől, és a többi, és a többi.

És végül, nem hagyható figyelmen kívül az övhasználat fontossága. Óberling József ezredes, az ORFK közlekedésrendészeti főosztályvezetője épp lapunkban jelentette be, hogy a rendőrség az idén kiemelt figyelmet fordít a biztonsági öv kötelező használatának betartatására.

Fotó: police.hu

Tavaly a korábbi évekhez képest ugyanis jóval több olyan halálos áldozatot követelő vagy csak súlyos sérülésekkel járó baleset történt az utakon, amelyekben a sofőr és/vagy az utasai azért haltak meg, sérültek meg súlyosan, mert kirepültek az autóból és halálra zúzták magukat egy villanyoszlopnak, fának vagy út menti műtárgynak csapódva.

Felmérések bizonyítják, hogy 1-40 km/óra sebességnél a biztonsági öv nélkül utazók halálozási mutatója 2,5 szeresére nő a becsatolt övvel utazókhoz képest. Nyilván minél nagyobb az ütközéskor a sebesség annál inkább romlanak az övhasználók túlélési esélyei is, de két dolog biztos és ezt nem győzik hangoztatni a rendőrök és a közlekedésbiztonsági szakemberek:

Az egyik, hogy tévednek, akik azt hiszik, hogy jól kitámasztott kézzel és lábbal is lehet úgy fékezni az ütközés pillanatában tehetetlen testet, ahogy az öv teszi. Nem lehet! Már csak azért sem, mert mire az utas észleli a veszélyt és megmozdulna, hogy kitámassza magát, már bekövetkezett az ütközés.

A másik, hogy minden egyes baleset azt bizonyítja, hogy lényegesen enyhébb sérülésekkel, alacsony sebesség esetén akár sérülések nélkül is megúszhatják a baleseteket azok, akik bekötik magukat.

Mindezek ellenére a Szekszárdi Járási Ügyészség halálos baleset gondatlan okozásával vádolja a 25 éves sofőrt. Azt már majd a bíróságnak kell mérlegelnie, hogy a halálos kimenetelért milyen arányban oszlik meg a felelősség a relatív gyorshajtó és az övet nem használó áldozata között. Bár azt már tudjuk, hogy utóbbi a legdrágábbal, az életével fizetett azért, mert nem kötötte be magát.

 F.Gy.A.