Csendes gyilkosok

  • Az elektromos és hibrid járművek jóval csendesebbek, mint a belsőégésű motoros autók. Ez az egyik nagy előnyük.
  • Csakhogy emiatt a forgalomban nehezebben észlelhetők a gyalogosok vagy kerékpárosok számára.
  • Egy tanulmány szerint a hibrid és elektromos autók kétszer nagyobb valószínűséggel ütik el a gyalogosokat, mint a benzines vagy dízelmotoros járművek.

A több milliárd mérföldnyi, akkumulátoros és benzines, valamint dízelüzemű autóval végzett utazásokból származó adatok azt mutatják, hogy az elektromos és hibrid autók mérföldenként kétszer nagyobb valószínűséggel ütik el a gyalogosokat, mint a fosszilis tüzelőanyaggal működő autók, és háromszor nagyobb valószínűséggel teszik ezt városi területeken – áll a brit Journal of Epidemiology and Community Health kutatásában, amelyet a Guardian idézett.

Nem világos, hogy a környezetbarát autók miért veszélyesebbek, de a kutatók azt gyanítják, hogy számos tényező okolható. Az elektromos autók sofőrjei általában fiatalabbak és kevésbé tapasztaltak, emellett a járművek sokkal csendesebbek, mint a belsőégésű motoros autók, így nehezebb meghallani őket, különösen a városokban. „Az elektromos autók veszélyt jelentenek a gyalogosokra, mert kevésbé valószínű, hogy meghallják őket, mint a benzines vagy dízelmotoros társaikat” – mondta Phil Edwards, a tanulmány szerzője, a London School of Hygiene & Tropical Medicine epidemiológiai és statisztikai professzora.

2017-ben az Egyesült Államok Közlekedési Minisztériumának jelentése megállapította, hogy az elektromos és hibrid autók 20%-kal nagyobb kockázatot jelentenek a gyalogosok számára, mint a benzines és dízelmotoros autók, de jóval nagyobb, akár 50%-kal nagyobb kockázatot jelentenek a kis sebességű manőverek, például kanyarodás, tolatás vagy forgalomban való elindulás során.

Edwards és munkatársai az ezredforduló óta eltelt éveket illetően tanulmányozták az Egyesült Királyság utazási és közúti baleseti adatait. Elemzésük 916 713 áldozatot tartalmazott, ebből 120 197 gyalogos volt. Több mint 96 ezret ütött el autó vagy taxi.

Az utakon közlekedő járművek nagy többsége benzines vagy dízelmotoros, és a gyalogos ütközések háromnegyedében ezek voltak érintettek. De ugyanakkora megtett távolságon az akkumulátoros autók veszélyesebbek voltak. A Journal of Epidemiology and Community Health tanulmánya szerint az átlagos éves gyalogos balesetek száma 100 megtett mérföldre vetítve 5,16 volt az elektromos és hibrid autók esetében, míg a benzines és dízelautóké csak 2,4.

Vidéki környezetben az akkumulátoros autók nem voltak veszélyesebbek, mint a benzinesek vagy a dízelek, de a városokban háromszor nagyobb valószínűséggel ütköztek gyalogosokkal – állapították meg a kutatók.

„2019 júliusa óta minden Európában értékesített új hibrid és elektromos járműnek rendelkeznie kell akusztikus hangkeltő rendszerrel, amely akkor riaszt, amikor az autó lassan halad. Ugyanakkor több százezer elektromos autó közlekedik az utakon a fenti eszközök nélkül. Ha a kormányok gondoskodnának arról, hogy ezeket a rendszereket minden elektromos járműbe beépítsék, akár utólag is, az sokat segítene” – mondta Edwards.

N.V.