Digitális lasszó az ámokfutók ellen?
- Az autós üldözések, az ámokfutók elfogása egyike a legnagyobb rendőri kihívásoknak.
- Az üldözések baleseti kockázata rendkívül magas, és a közúti közlekedés számos résztvevőjét veszélyeztethetik.
- Egy német mérnök egy olyan technikai megoldást fejlesztett ki, amely – egyfajta digitális lasszóként – segíthet az ámokfutók elfogásában.
- Ehhez egy gépjárműbe épített, mobil interfésszel ellátott kis vezérlőegységre, továbbá megfelelő rendőri informatikai-technikai fejlesztésre van szükség.
- Üldözés során a rendőröknek annyi a teendőjük, hogy fedélzeti termináljukba begépelik az adott jármű rendszámát, és STOP parancsot adnak.
- Erre a vezérlőegység leállítja a gyújtást, a motor leáll, a céljármű gurulni kezd, majd megáll.
- A megoldás jelentősen csökkentheti a biztonsági kockázatokat, a baleset- és sérülésveszélyt, valamint a károk okozásának esélyét.
- A távirányításos blokkolás folyamata elvileg automatizálható, így például az a gyanús jármű is automatikusan leállítható, amely egy tömegrendezvény helyszíne felé eltúlzott sebességgel közlekedik (terrorcselekmények megakadályozása).
- A megoldás gyakorlati alkalmazhatósága ugyanakkor számos technikai, jogi és egyéb kérdést vet fel, amelyekre a választ az elkövetkezendő évek adják meg.
Az autós üldözések végrehajtása, a menekülők és az ámokfutók leállítása egyike a rendőri munka legnagyobb kihívásainak. A jellemzően extrém gyorshajtások, valamint más, veszélyes közlekedési szabályszegések sorozatos elkövetése miatt a baleseti, sérülési és halálozási kockázat igen magas, ezért a rendőröknek igencsak meg kell gondolniuk, mit tehetnek, és mit nem. Baleset bekövetkezése esetén ugyanis a szabályok ellen súlyosan vétő járművezető, annak esetleges utasai, a rendőrök és a közlekedés más résztvevői egyaránt komoly sérüléseket szenvedhetnek, továbbá a járművekben, a helyszínen lévő műtárgyakban, építményekben, a közlekedési infrastruktúrában stb. jelentős anyagi károk keletkezhetnek.
Egy nyugalmazott német mérnök, az észak-rajna vesztfáliai Friedrich-Wilhelm Veuhoff egy olyan technikai megoldást fejlesztett ki, amely segíthet az ámokfutók elfogásában, a forgalomból történő biztonságos kivezetésükben, valamint a tömegek biztonságára veszélyt jelentő, gépjárművel elkövetett agresszív támadások megakadályozásában. A krone.at forrásai szerint a találmány nem más, mint egy „digitális lasszó”, mely alapeleme egy mobiltelefonos interfésszel ellátott kis vezérlőegység, amelyet a gépjárműbe kell építeni (ez történhet gyárilag, ill. utólag egyaránt). A rendőröknek az üldözés során mindössze annyi teendőjük van, hogy a jogszabályi feltételek fennállása esetén beírják az adott gépjármű rendszámát a fedélzeti terminálba, és digitális STOP parancsot küldenek, amit a vezérlőegység – a gyújtás lekapcsolásával – azonnal végrehajt. Ennek eredményeként a céljármű motorja leáll, a jármű gurulni kezd, majd végül megáll. A baleseti veszélyek és a károkozási kockázatok ezáltal minimalizálódnak, az elkövető a helyszínen elfogásra kerül, és ellene – megfelelő bizonyítékok birtokában – eljárás indulhat (emellett, további előnyként az ámokfutó járművezető leállításának, helyszíni tettenérésének és felelősségre vonásának más közlekedőkre gyakorolt preventív hatását is érdemes megemlíteni). A jármű felé távvezérlés útján elrendelt továbbhaladási tilalmat a beavatkozás után csak a rendőrség oldhatja fel.
A német mérnök szabadalmat kért találmányára, és jelenleg befektetőket keres. Egyéb részletek egyelőre nem ismertek, azokat a feltaláló első körben a komoly érdeklődést mutató befektetőkkel kívánja megosztani. Ugyanakkor tudható, hogy a fejlesztés során a hackertámadások elleni védelem komoly szerepet kapott, hiszen a hackerek már több alkalommal bebizonyították, hogy az autókat – alapvetően a modern, magas felszereltségű, elektromos meghajtású gépjárműveket – távvezérlés útján meg lehet állítani. A rendőrség által ugyanez a folyamat kizárólag ellenőrzött módon, jogszabály által meghatározott feltételek fennállása esetén valósulhatna meg. A megvalósítás költsége egységenként három számjegyű összegbe kerülne, euróban értve. Ehhez jönne hozzá az időnként végrehajtott karbantartás és technikai ellenőrzés költsége annak érdekében, hogy a vezérlőegység megfelelően működjön.
A megoldás további érdekessége, hogy a távirányításos leállítás folyamata – rádió jeladókkal, vagy más módon – elvileg automatizálható, így például az a gyanús jármű is automatikusan leállítható, amely egy tömegrendezvény helyszíne felé eltúlzott sebességgel közlekedik. Ezáltal meg lehetne előzni az olyan, nagy tömegeket érintő baleseteket és terrorcselekményeket, mint ami a magdeburgi karácsonyi vásáron történt az elmúlt év decemberében – természetesen csak akkor, amennyiben a technikai feltételek adottak.
Az elvi lehetőség nagyon jó dolog, de legyünk realisták. Annak meglehetősen kicsi az esélye, hogy a technikai megoldást – a megbízható és biztonságos működés bizonyossá válását követően – az Európai Bizottság belátható időn belül, fenntartások nélkül elfogadja, és annak gépjárműbe történő beépítését kötelező technológiaként írja elő az autógyártók számára. Ehhez ugyanis megfelelő vizsgálatok, konzultációk és egyeztetések végrehajtása, uniós szintű norma kiadása és számos más feltétel megteremtése szükséges, mely még „kedvező széljárás” esetén is hosszú évekig eltarthat. Ugyanakkor a „digitális lasszó” elvileg eszköze lehet a notórius gyorshajtókkal szembeni küzdelemnek – például, ha a technikai eszköz járműbe történő utólagos beépítését és alkalmazását joghatóság az eljárása során az elkövetővel szemben elrendeli (az alcohol lock-hoz hasonló módon), például visszaeső gyorshajtóval szemben, vagy a megengedett sebesség extrém mértékű túllépése esetén. Jelenleg az utólagos – és nem pedig az általános – beépítés tűnhet a valamivel könnyebben és gyorsabban (vagy inkább kevésbé hosszadalmasan) járható útnak, hiszen megvalósítása nem uniós norma kiadását, hanem a nemzeti jogszabályi háttér módosítását, valamint a rendőrség megfelelő informatikai-technikai fejlesztését teszi szükségessé. Mindezek azonban a legfelsőbb szintű politikai támogatást, a jogi és technikai feltételek megteremtését, valamint a szükséges anyagi eszközök biztosítását igénylik. De ne szaladjunk ennyire előre, várjuk meg az ügy további fejleményeit. Például azt, hogy egyáltalán sor kerül-e a „digitális lasszó” gyártására, és melyek lesznek a tesztelések, illetve alkalmazások során szerzett tapasztalatok.
G.I.