Drogosan okozta egy vétlen autós halálát – börtönbe küldené az ügyészség
- Jogosítvány nélkül, jogerős eltiltás hatálya alatt, jókora adag kokain elfogyasztása után indult a vádlott taxizni a repülőtérre.
- 130-135 km/h sebességgel kezdett előzni egy szabályosan közlekedő autót, pedig a szükséges 265 méter helyett csak 54 métere volna a műveletre.
- A megelőzött autós megpróbált segíteni neki, de sem neki, sem a szemből szintén szabályosan közlekedő autósnak nem volt semmi esélye.
Végrehajtandó börtönbüntetést kér az ügyészség arra a 33 éves taxisra, aki tavaly februárban bedrogozva halálos közlekedési balesetet okozott a Ferihegyi úton.
A balesetben a helyszínen életét vesztette Halgas Tibor, az FTC egykori futballistája, aki az elmúlt években edzőként dolgozott. A Pilisi Labdarúgó klubnál a felnőttekkel foglalkozott, egy másik csapatnál kisgyerekekkel. Aznap is a tréningről tartott hazafelé, amikor a baleset történt. Kevéssel a tragédia előtt szállt ki az autójából az egyik játékosa Vecsésen.
A Fővárosi Főügyészség közleménye szerint a baleset okozója – korábban H. Szilveszterként említettek a hatóságok –, bódult állapotban volt a baleset idején, jelentősen túllépte a megengedett sebességet és durván megsértette az előzés szabályait.
A vádirat szerint a H. Szilveszter 2020. február 4-én napközben nagyobb mennyiségű kokaint fogyasztott, majd már kábítószer hatása alatt este a XIX. kerületben, a Liszt Ferenc Repülőtérre indult taxijával. A biztonsági övét sem csatolta be.
Az ügyészség közleménye szerint a megengedett 70 helyett mintegy 130-135 km/h sebességgel hajtott, amikor egy előtte a megengedettnél lassabban, 50-60 kilométeres sebességgel közlekedő személygépkocsi előzésébe kezdett. Az előzőleg elfogyasztott nagy mennyiségű kokain miatt azonban ez nem sikerült neki.
Az ügyészség vádirata szerint az elfogyasztott kokain csökkentette H. Szilveszter figyelő-vigyázó képességét, ezért – azaz a bódult állapota miatt – nem tudta kellőképpen felmérni azt a helyzetet, hogy az előzést biztonságosan be tudja-e fejezni, illetve, hogy az előzés sikeres végrehajtása után vissza tud-e még térni a megelőzött jármű elé a saját sávjába, azelőtt, hogy a szemből érkező túl közel érne hozzá.
Minden bizonnyal a kokain hatásának tudható be az is, hogy H. úgy sorolt át a baloldali sávba és kezdett előzésbe, hogy szemből már csak 54 méterre volt tőle későbbi áldozatának autója. A biztonságos előzéshez a szakértő szerint 260-265 méterre lett volna szüksége.
A KRESZ kimondja: „Előzni abban az esetben szabad, ha az előzés céljából igénybe venni kívánt forgalmi sáv olyan távolságban szabad, hogy – figyelemmel az előzni kívánó és a megelőzendő jármű sebessége közötti különbségre – az előzés a szembejövő forgalmat nem zavarja”. H. Szilveszter nem tartotta be ezt a szabályt – sem. De, nemcsak ezt az előírás szegte meg! Erről majd később.
Halgas Tibor a vizsgálatok szerint 55-60 km/h sebességgel haladt, és be volt kötve. Azonban ott és akkor a baleset érdemi elhárítására esélye sem volt. H. Szilveszter taxija 130-135 km/h sebességgel rohant bele a futballedző autójának az elejébe.
H. Szilveszternek a rendelkezésére álló 54 méter alatt annak ellenére sem sikerült befejeznie az előzés, hogy amikor az előtte haladó sofőr észlelve, hogy a taxi milyen veszélyes manőverbe kezdett és látta, hogy már igen közel van hozzájuk a szemből érkező jármű, a fékre lépett és megpróbált lehúzódni, hogy teret adjon az ámokfutó taxisnak. Ám az adott szituációban ez már nem segíthetett.
H. Szilveszter nem tudott visszatérni a saját sávjába az előzött autó előtt. A karambol elkerülhetetlen volt.
Halgas kocsija az ütközés következtében megpördülve, a szalagkorlátnak csapódott, majd azon átbukva, a mögötte elterülő fás területen egy közvilágítási oszlopnak ütközve állt meg. A vádlott által vezetett jármű az ütközés következtében szintén megpördült, és a szalagkorlátnak ütközve, a forgalommal szemben állt meg.
Halgas Tibor, a vétlen sofőr, a hatalmas erejű ütközés hatására olyan olyan súlyos, az élettel összeegyeztethetetlen sérüléseket szenvedett, amelyek következtében a szakszerű orvosi ellátás ellenére a helyszínen életét vesztette.
A balesetben a vádlott is megsérült. Részben ennek, részben megbánó magatartásának és beismerő vallomásának köszönhette, hogy bár az ügyészség letartóztatta volna, a bíróság végül csak nyomkövető viselésére kötelezte.
Annak ellenére, hogy – mint az már a helyszíneléskor kiderült – H. Szilveszter jogosítvány nélkül, eltiltás hatálya alatt vezetett. Négy hónappal a baleset előtt a korábbi jogsértéseiért fél évre bevonták a jogosítványát. Azonban még a baleset idején is több büntető- és szabálysértési eljárás folyt ellene.
Ezek azonban nem tartották vissza H. Szilvesztert a járművezetéstől, és egy újabb közlekedési bűncselekmény elkövetésétől. Újfent bizonyítékot szolgáltatott az élet a vezetéstől eltiltott sofőrök örök igazságára: Nem a jogosítvány vezeti az autót…! (A baleset idején még nem számított bűncselekménynek a gépjárművezetés eltiltás hatálya alatt.) Ma már az. Ha mostanában történt volna az eset, H. Szilveszternek emiatt plusz három év szabadságvesztéssel kellene számolnia.
A Ferihegyre vezető úton 2020. február 4-én történt baleset miatt a Budapesti VI. és VII. Kerületi Ügyészség a férfit halált okozó bódult állapotban elkövetett járművezetés bűntettével vádolja, és vele szemben végrehajtandó börtönbüntetés kiszabását indítványozta a vádiratban. A vádlott jelenleg is bűnügyi felügyelet hatálya alatt áll.
F.Gy.A.