Drogozó és italozó sofőrök figyelem!

  • Egyhetes akciósorozat indul Európa-szerte a drogos és az ittas sofőrök kiszűrésére.
  • A ROADPOL által szervezett nemzetközi akcióhoz csatlakozott a magyar rendőrség is.
  • Az Európai Unióban a második leggyakoribb közlekedési baleseti halál ok az ittas vezetés.
  • Az EU minden tagállamban nulla toleranciát hirdetne a sofőrök alkoholfogyasztására.
  • Csehországban, Magyarországon, Szlovákiában és Szlovéniában nulla tolerancia van.

Hétfőtől bárhol, bármikor számítani kell közúti ellenőrzésekre. Gyakrabban, mint máskor. Nem (csak) az elmúlt hetekben történt súlyos közlekedési balesetek miatt döntöttek az ORFK illetékesei a december 12-ig tartó akciósorozat elrendeléséről. Ez alkalommal – az idén nem először, de vélhetően utoljára – az Európai Közlekedésrendészeti Szervek Hálózata Műveleti Csoportja (ROADPOL) éves ellenőrzési terve alapján tartanak Alcohol & Drugs akciót, melynek célja az ittas és drogos sofőrök kiszűrése a forgalomból.

Az Európai Unióban az ittas vezetés a gyorshajtás után a második legfőbb baleseti halál ok, minden negyedik halálos közlekedési balesetben játszik szerepet az ital vagy a drog. (A vezető közlekedési baleseti halál ok, csakúgy mint nálunk, a gyorshajtás.)

Egyebek között ez is az oka, hogy az Európai Unió már rövid távon nulla toleranciát léptetne életbe valamennyi tagállamban az ittas vezetőkkel szemben. Csehország, Magyarország, Szlovákia és Szlovénia kivételével ugyanis valamennyi uniós tagállamban különböző mértékben ugyan, de megengedett az alkoholfogyasztás a sofőrök számára. A mérték azonban sehol sem a vödör!

Bocsánat! Ez nem irónia és nem is szerzői jópofizás!

A rendszerváltoztatás óta időről időre felvetődik – főleg az alkoholt előállítók és forgalmazók szervezetei részéről –, hogy tekintsék már felnőttnek a hazai autóvezetőket, ahogy annak tekinti a saját járművezető-polgárait a német vagy az osztrák kormány is, nálunk sem dőlne össze a világ, nem romlana a közlekedésbiztonság, ha a sofőrök esetleg megihatnának egy pohár sört. Mindenki fel tudja mérni, hogy egy-két pohárka után még képes-e biztonságosan vezetni.

Csakhogy a rendőrség és a Belügyminiszter szerint ez nem biztos, hogy helytálló feltételezés. Ők rendre épp azzal utasították el – eddig sikeresen – minden, a nulla toleranciát felpuhítani kívánó legkülönbözőbb kezdeményezéseket, hogy tapasztalataik szerint nálunk épp a mértéktartással szokott lenni a legnagyobb baj. Ha csak egy kicsit is engednének, az egy pohár sörből korsó, az egy korsóból kettő lenne. Márpedig minél inkább nő az elfogyasztott alkohol mennyisége, annál kevésbé működnek az önkontroll-mechanizmusok. A kissé ittas ember sem igazán látja már be, hogy ittas, és talán már nem kellene vezetnie, és nemcsak azért, mert a törvény tiltja. „Hagyjatok már, tudok én vezetni, vezettem már én úgy is, hogy előtte kétszer ennyit ittam…”.

Arra kevesen gondolnak, olykor még józanul sem, hogy sosem az a kérdés, hogy Ők tudnak-e pár pohár ital elfogyasztása után kellően gyorsan jó döntéseket hozni és azokat végre is tudják hajtani (megint csak kellően gyorsan és precízen), azaz, hogy képesek-e biztonságosan vezetni, az igazi kérdés, hogy mások, akikkel egy időben ugyanazon az úton közlekednek, vajon ők tudnak-e biztonságosan vezetni józanul? Méginkább az, hogy azok a mások nem ittak-e még náluk is többet, mielőtt volánhoz ültek!

Magyarországon, ami az ittas vezetők által okozott balesetek számát illeti, jobb a helyzet az uniós átlagnál. Az EU (25 százalékos) átlaghoz képest nálunk jó ideje már 8-10 százalék körül mozog. Idén, az első kilenc hónap statisztikai átlaga 8,4 százalék volt, de három megyében is felülmúlta a 11 százalékot az ittas közlekedők okozta közlekedési balesetek aránya. A rendőrök szerint nem kis részben a nulla toleranciának is köszönhetően, már csak azért sem kívánnak oldani a szigoron. Így pedig, hogy már az unió is a cseh-magyar-szlovák-szlovén modell felé kacsingat, pláne nem.

Ezzel együtt a rendőrség, az orvosok és a közlekedésbiztonsági szakemberek egybehangzó véleménye szerint: már kis mennyiségű alkohol is jelentősen és károsan befolyásolja a vezetési képességet, miközben növeli a bátorságot, a kockázatvállalási hajlandóságot, ezért is akarják betiltani az legális ittas vezetést az Európai Unióban. E kettő – a romló képességek és a növekvő kockázatvállalás – együtt ugyanis könnyen lehet halálos kombó az utakon. Sokszor nemcsak az múlik a vak szerencsén, hogy okoznak-e balesetet az ittasan vezetők, hanem a baleset kimenetelének súlyossága is.

A KSH adatai szerint 2019-ben 1396 balesetet okoztak ittas közlekedők. Közülük 47 volt nagymotoros, 786 gépkocsivezető, 307 kerékpáros, 146 segédmotoros-kerékpáros, és 43 gyalogos. Sőt, még egy részeg utas is képes volt közlekedési balesetet okozni.

Egy évvel később 1361 ittasan okozott közúti közlekedési balesetet jegyeztek fel a KSH adatai között. 46-ot nagymotorosok, 784 gépjárművezetők, 289-et kerékpárosok, 119-et kismotorosok, 43-at gyalogosok okoztak.

Különböző – önbevalláson alapuló, ezért igencsak kétes megbízhatóságú – felmérések szerint lényegesen több autós vezet rendszeresen ittasan, mint ahányan balesetet szenvednek ittas vezetés közben, vagy ahányan lebuknak az ellenőrzéseken. És nemcsak személygépkocsit. (A részeg gyaloglást nem tiltja semmi, a járművezetést azonban – bizonyos esetekben a kerékpározást kivéve – igen.)

Rájuk, a balesetet nem okozó, az ellenőrzéseket eddig rendre megúszó ittas és drogos sofőrökre vadásznak a rendőrök az elkövetkező egy héten.

Hogy mindenki hazaérjen…!

F.Gy.A.