E-autók: nem égnek, nem borulnak, de átgázolnak a többieken

  • Az amerikai laborokban végzett törésteszteken egyik elektromos autó sem gyulladt ki.
  • Az alacsony súlypont miatt az akkumulátoros autók sokkal ritkábban borulnak fel, és ütközéskor jobban védik a bent ülőket.
  • Egy karambolban mindig a nagyobb tömegű rombol jobban. Az e-autók ezért veszélyesebbek a közlekedés többi szereplőjére.

Az elektromos járművek és a belsőégésű járművek ugyanazon töréstesztelési eljárásokon esnek át, hogy értékeljék ütközésbiztonságukat és az utasok védelmét. Az egyesült államokbeli Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) által végzett ütközési tesztek során egyetlen elektromos jármű sem gyulladt ki. Úgy tűnik, hogy az elektromos járművek tűzveszélye miatti aggodalom a médiában túlzott – állapította meg az USA-beli The Conversation elemzésében a  Michigani Egyetem gépészmérnök professzora.

Jingwen Hu szerint talán meglepő, de az IIHS tesztjei mind azt mutatják, hogy az elektromos járművek jobban megvédik az utasaikat, mint a belső égésű társaik. Az elektromos járművek előnye a fizika adottságaikban rejlik. Az autó alján elhelyezett masszív akkumulátor csomagjuknak köszönhetően az elektromos járművek sokkal nagyobb súlyt hordoznak, és alacsonyabb súlyponttal rendelkeznek, mint a hagyományos járművek. Ez drasztikusan csökkenti a borulásos balesetek valószínűségét, amelyekben egyébként igen magas a halálesetek aránya. Ráadásul az ütközési dinamika azt diktálja, hogy két jármű ütközésekor a nehezebb járműnek egyértelmű előnye van, mivel nem lassul olyan hirtelen, ami erősen kihat az utasok sérülésének kockázatára.

Ütközéskor az elektromos járművek ugyanakkor számos egyéb biztonsági kihívást jelentenek. Míg ezek többletsúlya természetes előnyt jelent az utasok védelmében, egyben azt is jelenti, hogy más járművekre hárul az a teher, hogy nagyobb ütközési energiát nyeljenek el a nehezebb elektromos járművekkel való ütközés során. Az ütközéseket elemző tanulmányok a járművek „agresszivitását” a többi járműben okozott kár mértékével mérik, és a nehezebb modelleket szinte mindig agresszívebbnek tekintik.

További gondot jelent, hogy az elektromos járművek – különösen azok, amelyek alacsony sebességnél hangtalanul működnek – fokozott kockázatot jelentenek a gyalogosok, kerékpárosok és mások számára, akik esetleg nem érzékelik az elektromos járművek közeledését.

Hogyan lehet mérsékelni az e-autók adottságaiból fakadó hátrányokat? Az újonnan kifejlesztett szuperkönnyű anyagok, az érzékenyebb érzékelő technológiák és a biztonsági algoritmusok, a továbbfejlesztett biztonsági övek és a jobb légzsákok kulcsszerepet játszanak majd ezen kihívások kezelésében – állapította meg a The Conversation szerzője. Ezenkívül az elektromos járművek és a gyorsan fejlődő számítási képességek közötti szoros kapcsolat valószínűleg elősegíti gyökeresen új biztonsági technológiák kifejlesztését.

N.V.