Egy biciklis futár halálos gázolása

  • A miskolci biciklis túl közel ment a falhoz, esélye sem volt elkerülni az ütközést.
  • Az asszony gyanútlanul lépett ki az otthonából, nem számított biciklisre a járdán.
  • A futárcégnél állásvesztéssel jár a KRESZ szabályainak a megsértése, ha kiderül.

Fotó: borsod24.hu

Megtörtént, aminek a legtöbb kerékpáros és kerékpáros szervezet még a lehetőségét is kizárta, sőt egyenesen nevetségesnek tartotta. Halálra gázolt egy gyalogost egy kerékpáros.

Az eset Miskolcon történt még július 22-én, a Horváth Lajos utcában. Egy 47 éves asszony, aki sajtóhírek szerint a helyi kormányhivatal munkatársa volt, kilépett a háza kapuján, és abban a pillanatban balról nekihajtott egy kerékpáros futár.

Az asszonyt súlyos fejsérüléssel szállították kórházba a mentők, akiket egyébként maga a balesetet okozó futár riasztott. Hat napig küzdöttek az orvosok az életéért, ám a balesetben olyan súlyos fejsérüléseket szenvedett, hogy nem tudták megmenteni. A kórházban meghalt.

A rendőrség büntetőeljárás keretében vizsgálja a baleset körülményeit.

A tragédiát egy, a NetPincér Go-hoz tartozó futár okozta. A NetPincér GO – pontosabban a kérdéseinkre a cég nevében válaszoló sajtóügynökség – sajnálatát fejezte ki a történtek miatt, azonban az eset kapcsán már elöljáróban fontosnak tartotta leszögezni, hogy „… a futárok a NetPincér szerződött partnerei, tehát alvállalkozóként dolgoznak a NetPincér GO rendelések kiszállításán”.

„A rendelkezésünkre álló eszközökkel azon vagyunk – írták később –, hogy iránymutatást adjunk minden velünk szerződött futárnak a viselkedésükre vonatkozóan. Hiszen annak ellenére, hogy nem a munkavállalóink, a NetPincér futárpartnerei a cég nagykövetei. Ezért is fordítunk arra kiemelt figyelmet, hogy minden futárpartnerünk a NetPincérhez illő magas etikai és üzleti elvárásoknak megfelelően képviselje vállalatunkat, és az egyik legfontosabb alapelvárás velük szemben, hogy mindenképp tartsák be a KRESZ szabályait”.

Később azt írták, a futárok felvétele során „külön szekciót szentelünk a futárok felkészítése érdekében a KRESZ-re és a biztonságra, és a balesetek megelőzésének érdekében a közlekedési szabályok betartása kötelező minden NetPincér futár számára, bel- és külterületen, mind magán és közterületen egyaránt”.

Az ügynökség ezt követően még hosszan taglalta, hogy mi módon igyekeznek érvényt szerezni a futárokkal szembeni szakmai, etikai elvárásoknak, végül elismerték:

„A mindennapok során arra vonatkozóan nincs eszközünk, hogy nyomon kövessük futárpartnereink közlekedését, mindazonáltal bízunk a hazai hatóságok figyelmében, és amennyiben bármelyik futárpartnerünk kapcsán felmerül a gyanú, hogy szabálysértést vagy bűncselekményt követett el, a szabályzatunk alapján felfüggesztjük a futárpartner munkavégzését a hatóság hivatalos döntéséig.”

Aki rendszeresen járja a nagyobb városok utcáit gyakran találkozhat a járdán kerekező futárokkal. Tegyük hozzá, nemcsak NetPincér GO-s futárokkal! És ez a miskolci tragédia óta sincs másképp!

Sőt, nemcsak biciklis futárokkal. Rendszeresen használják a járdát amatőr kerékpárosok is, még olyan útvonalakon is, ahol van kerékpársáv vagy ideiglenes kerékpársávot alakítottak ki az út és a járda között – amit más, szabálykövető kerékpárosok használnak is.

Mivel nincs eszközük és lehetőségük a futárjaik ellenőrzésére, és vélhetően ez nemcsak a NetPincér GO esetében van így, nehezen értelmezhetőek az ügynökség válaszai a többi kérdésünkre. Azt írják: „Szomorúan tapasztaljuk, amikor egy-egy futárpartnerünk nem tartja be a KRESZ szabályait, ugyanakkor fontosnak tartjuk, hogy ne általánosítsunk, hiszen szerencsére a futárok nagy része szabálykövetően jár el.”

Készségesen elhiszem, hogy a 4300 futárjuk többsége betartja a KRESZ-t. Kérdés, ők, a megbízók, honnan tudják ezt?  Miért olyan biztosak benne?

Márpedig a cég szabályzatai szerint „amint bizonyítottá válik, hogy szabálysértést vagy bűntényt követett el egy futárpartner – beleértve ebbe akár a KRESZ szabályait is –, a NetPincér természetesen automatikusan felbontja vele a szerződést. Addig pedig, amíg a vizsgálódás folyik, nem szállíthat ki a megrendelőink részére”.

Az érem másik oldala: különösen a zsúfolt nagyvárosokban nem mindig egyszerű megtalálni a címet, ahová a rendelést ki kell szállítani. Van, ahol több száz métert is gyalogolhatna a kerékpáros futár a járdán (természetesen a bringáját tolva), ha minden közlekedési szabályt be akarna tartani. Az út szélén parkoló autók miatt ugyanis nem minden kapuhoz lehet behajtani az útról. Nem beszélve arról, hogy sok utca kitáblázottsága (ideértve a házszámok fellelhetőségét is) hagy kívánni valót maga után, és olykor egyik-másik szállítási cím bizony két házszámmal ellátott kapu között található az ott sorakozó számos kis üzlet egyikében.

Ilyen és hasonló érvekkel igazolták a járdán kerékpározásukat azok a futárok, akiket a miskolci tragédia után leszólítottam (és nem küldtek el melegebb éghajlatra). És persze, az idővel. „Ön sem örülne, ha hidegen kapná meg a megrendelését csak azért, mert negyedórát bóklásztam gyalogosan a  környéken”, jegyezte meg egyikük. Nekik mindig, mindenhova sietniük kell, különben elégedetlen lesz a megrendelő.

A KRESZ szabályait bevallottan „rugalmasan kezelő” futárok szerint miskolci kollégájuk nagy hibát követett el azzal, hogy a falhoz túl közel kerekezett, és ezzel esélyt sem adott magának, de a kapun kilépő hölgynek sem, hogy elkerülhessék a balesetet. Szerintük a miskolcihoz hasonló régi házak előtt, de máshol is szerencsésebb a járda közepén vagy a házaktól távolabb eső részen kerekezni. „Ha már muszáj a járdán közlekedni!”, tette hozzá egyikük.

A KRESZ nem ad felmentést a futároknak, így a járdán ők sem kerékpározhatnának. Ám minden tiltás ellenére ők is és mások is nagy számban használják a járdákat kerékpárútként, ami szabálytalan. Persze nem igen kell attól tartaniuk, hogy ezért megbírságolják vagy feljelentik őket.

A bringán nincs rendszám, sem más olyan azonosító, ami alapján megtalálhatnák a szabálytalankodó vagy éppen másokat veszélyeztető kerékpárost. A rendőrség olykor akciózik a zebrán áthajtó kerékpárosok miatt, mert nekik le kellene ugyanis szállniuk a bicikliről és gyalogolva áttolni az úton a kerékpárjukat; a zebra ugyanis a gyalogosoké. Elvileg a járda is, de ezt a szabályt még annyira sem sikerül betartatni a városi kerékpáros forgalom gyors növekedésének kezdete – azaz nagyjából a pandémia tetőzése – óta, mint a zebrán áthajtás tilalmát.

Az egyik futár szerint a miskolci kolléga kora is közrejátszhatott a balesetben. „51 évesen nem olyan jók már az ember reflexei”, mondta, majd hosszan sorolta hány és milyen balesetet kerül el ő naponta pusztán (szerinte) messze átlag feletti biciklis tudásának és a reflexeinek köszönhetően.

Tény, hogy a kerékpáros futárok zöme ördögien kerülgeti a járókelőket a járdán. Csakhogy sokszor nem is az a kérdés, hogy ők milyen ügyesek, sokkal inkább az, hogy mások (a gyalogosok) figyelnek-e annyira, amennyire mindenkinek figyelnie kell(ene), aki kilép az utcára.

Miskolcon meghalt egy asszony. Elütötte egy kerékpáros. Az eset intő jel lehet arra, hogy kerékpárral közlekedni sem veszélytelen. Hogy nem véletlen tiltja a KRESZ a felnőtteknek, hogy a járdán kerékpározzanak. (A rendőrség későbbre ígért választ, hogy mit kíván tenni a hasonló esetek elkerülése érdekében és hogy a járda azoké legyen, akiknek a közlekedését szolgálni hivatott. Ha megkapjuk a válaszukat, frissítjük a cikkünket.)

Addig is, amíg történik valami, mindenki figyeljen jobban. Mert vannak és lesznek a jövőben is, akik még akkor is a járdán fognak kerékpározni, ha mellette fut a jól megépített kerékpárút. És vannak és lesznek is, akik azért bicikliznek a járdán, mert ott sokkal nagyobb biztonságban vannak, mint az úton, a sűrű forgalomban. Ettől persze még szabálytalan, amit tesznek, egy (jó)ideig még ezzel kell együtt élni. A figyelmetlenség ugyanis a miskolcihoz hasonló eseteket fogja gyarapítani.

F.Gy.A.