Egy gyors kávé indulás előtt?

  • Gyorsabb szemmozgás, élesebb látás, gyorsabb döntéshozatal.
  • A túl sok kávé okozta eufória megnövelheti a baleset kockázatát.
  • Mi történik, ha már a kávé sem képes ébren tartani a sofőrt?

Ön is azoknak a táborába tartozik, akik reggel elkortyolnak egy kávét vagy kettőt, elszívnak hozzá egy-két cigarettát, majd konstatálják, hogy „máris elkéstek”, öltöznek és azonnal volánhoz ülnek, indulnak munkába vagy a gyerekkel az iskolába?

Esetleg azok közé sorolja magát inkább, akik képesek akár több száz kilométert is levezetni két-három vagy akár több kávéval magállás nélkül csak, hogy mielőbb elérjék az úti céljukat?

Vagy Ön inkább 100-200 kilométerenként megáll egy benzinkútnál pár perce, amíg megiszik egy kávét és kicsit átmozgatja az izmait, és már indul is tovább, mert mielőbb el akarja érni az úti célját?

Bármelyik csoportba sorolja is magát, fontos tudnia:

Nem sokat ér egy gyors kávé az indulás előtt, vagy az autópálya parkolójában töltött rövid pihenő alatt.

Ennek az az oka, hogy a kávé élénkítő hatása csak az elfogyasztása után körülbelül 35-40 perccel mutatkozik. Egyénenként változik, hogy kinél mennyi idő kell ahhoz, hogy kifejtse a hatását, ahogy maga a hatás is más és más lehet. Egy biztos: nem érdemes kapkodni, felhörpinteni és máris indulni tovább.

Akik így kávéznak, inkább csak azt érik el vele, hogy elfogy a türelmük és már az előtt lehajtanak még egy csészével egy még erősebbet, hogy az előző adag koffeinbomba kifejthetné jótékony hatását – „A csudába azzal a híg löttyel, megállok a következő kútnál, hát ha ott normális kávét adnak!”. – Ismerős, ugye?

Így azonban gyorsan hozzászokik a szervezete a koffeinhez, hanem már akár veszélyes is lehet a kávézás az autósra és utasaira, s persze a többi közlekedőre is! Nemsoká elmondom miért!

Egy kanadai-spanyol kutatócsoport 2021-ben publikálta annak a kutatásnak az eredményét, amelynek keretében a kávénak a látásra gyakorolt hatását vizsgálták. Önkénteseik fele koffeinkapszulát, fele placebót kapott.

A kávé élénkítő hatása közismert.

Frisstő-élénkítő hatása miatt fogyasztják a kávét milliók szerte a világon. A kanadai-spanyol kutatás most arra is rámutatott, hogy a koffein felgyorsítja a szemmozgást is, ezzel jelentősen javítja a kávét fogyasztók látásélességét, azon belül is a dinamikus mozgásérzékelésüket. Mozgó vizuális hatások azonosítását és feldolgozását sokkal pontosabban végezték el azok, akik koffeinkapszulát kaptak, mint azok, akik placebót. Javult a koffein hatására a vizsgált önkéntesek látásának kontrasztélessége és gyorsabban hoztak döntéseket is.

Összességében tehát elmondható, hogy a látás biztonságos gépjárművezetéshez szükséges összes paramétere javult a koffein hatására.

Élesebbé teszi a látást, hamarabb észleli a kávénak köszönhetően a sofőr a többi közlekedőt és a potenciális veszélyforrásokat és a látásélesség javulásának köszönhetően pontosabban tud manőverezni – például beállni két kocsi közé a parkolóban.

A kutatás alátámasztotta azoknak a sofőröknek a véleményét, akik mindig is úgy tartották, egy kávé csodákra képes, ha a gépjárművezető figyelme már lankadni kezd. De, a kutatás szerint nemcsak akkor. A pihent szem is gyorsabban mozog, gyorsabban azonosít mozgó objektumokat és élesebben, kontrasztosabban lát a koffein hatására!

Mennyi a még nem túl sok?

Az orvosi szakirodalomban különböző számok olvashatók arról, hány kávét szabad inni naponta. Vagy inkább, hogy hol van az a határ, amit már nem célszerű túllépni. A legtöbb szakértő napi 400 mg-ban határozza meg azt a mennyiséget, ami egy egészséges ember számára még egészséges.

Ez nagyjából 4 erős presszókávénak vagy 6 instant kávénak felel meg.

Azonban a kávé, azaz a koffein esetében is igaz, hogy az egyes emberek szervezete másképpen reagál a koffeinre. Aki csak ritkán kávézik, annak hamarabb és jobban megemeli a vérnyomását, mint annak, aki rendszeresen kávézik. Utóbbiak szervezete ugyanis hozzászokik a kávéhoz, emiatt viszont a jótékony hatásait sem érzi már ugyanolyan intenzitással, mint évekkel korábban érezte.

Bizonyos szempontból a kávé ugyanúgy hat a szervezetre, mint az alkohol. Nevezetesen: van, amikor egy átlagos kávé is feldobja az embert, máskor két-három erős fekete is csak a gyomrot teszi próbára és kesernyés szájízt hagy maga után, ám továbbra is majd’ leragadnak az ember szemei.

Ennek az az oka, hogy az ember szervezetét egyszerre több hatás is éri, amelyek közül csak egy a kávéban lévő koffein. Egy erős melegfront alapból fáradékonyságot, aluszékonyságot okoz az arra érzékenyeknél, amit a megszokott mennyiségű kávé aligha ellensúlyozhat. Ugyanakkor a hidegfront eleve izgatottságot okoz azoknál, akik érzékenyek rá. Ha még ráisznak pár kávét, annak nem kívánatos következményei lehetnek.

A túl sok kávé eufóriát okozhat!

A túl sok kávé ugyanakkor erős szívdobogást, nyugtalanságot, eufóriát okoz, főleg, ha alkohollal vagy közvetlenül alkohol fogyasztása után isszák. Azaz, a létező legrosszabb ötlet bármilyen csekély mennyiségű alkohol hatását egy kávéval megpróbálni csökkenteni.

Az eufória mindemellett növeli annak a kockázatát is, hogy a sofőr túlzott önbizalomtól vezérelve felelőtlen, rossz döntéseket hoz.

Ezek külön-külön is jelentősen megnövelhetik vezetés közben a baleset kockázatát. Már csak ezért sem javasolják az orvosok és a közlekedésbiztonsági szakemberek, hogy pihenés helyett a kávéfogyasztás fokozásával próbálja meg bárki is elérni, hogy „kibírjon még 2-300 kilométert” a volán mögött.

Összeomolhat a szervezet!

Bár a kávé javítja a látást, élénkít, kissé megemeli a vérnyomást (már akinél) és ezzel ideig-óráig megakadályozza az elalvást, nem pótolja a pihenést, az alvást. Inkább megnöveli a szervezet leterheltségét, ami végül a sok kávé ellenére is feladja a küzdelmet. Összeomlik. Ilyenkor könnyen nagy bajba kerülhet a sofőr és persze az utasai és mindenki más is, aki a környezetében közlekedik.

Mindezeken túlmenően olasz és kanadai tudósok azt is bizonyították, hogy „nincsenek ingyen vacsorák”. Azoknál, akiknek a szervezete csak lassan képes feldolgozni a koffeint, 2,7-szerese a magas vérnyomás kialakulásának, és ezzel számos szív- és érrendszeri betegségnek, legfőképpen a szívinfarktusnak és a sztróknak.

A kávéval kapcsolatos állítások mindegyike – a kedvezőek és a káros hatások egyaránt – igaz a napjainkban a gépjárművezetők körében is oly’ népszerű energiaitalokra is, még ha összetételüktől függően eltérő mértékben is. Azok azonban a koffein mellett cukrot és más olyan adalékokat is tartalmazhatnak, amelyek élénkítő hatásuk mellett nem feltétlenül hatnak jótékonyan a szervezetre, például a gyomorra és az idegekre. A cukros szénsavas ital már önmagában, azaz koffein nélkül sem a legegészségesebb ital.

Aki biztonságosan el akar jutni oda, ahová elindult, amennyire csak lehetséges kipihenten üljön a volánhoz.

Ne feledje!

  • A KRESZ a sofőröket teszi felelőssé azért, hogy vezetésre alkalmas állapotban közlekedjenek és ez nemcsak azt jelenti, hogy nem ihatnak szeszesitalt vezetés előtt és alatt!
  • A kávé – bár gyorsabban hat, mint például a szintén magas koffeintartalmú fekete tea, de nem azonnal; a kávé elfogyasztása után 35-40 perc is eltelhet addig, amíg a hatását érzékelheti!
  • A kávé is csak ideig-óráig képes fenntartani, fokozni az éberséget, a teljesítőképességet, egy idő után azonban a szervezet kimerül és akkor már a „még egy, még több” kávé sem segít!
  • Nincs teljesen koffeinmentes kávé, még a koffeinmentesként árusított kávékban is van valamennyi koffein, ahogy például az étcsokoládéban is!

F.Gy.A.