Egy ideig nem kell újra vizsgára készülnie
- Már akkor balesetet okozott a sofőr, amikor hat elbukott vizsga után a hetedikre tartott.
- Egy benzinkúton megrongált egy szabályosan parkoló autót, majd angolosan távozott.
- Ismét megbukott a KRESZ-vizsgán, hazafelé menet pedig négy parkoló autó is összetört.
Eltiltás hatálya alatt álló személyek nem vehetnek részt gépjárművezető képzésen és értelemszerűen nem jelentkezhetnek vizsgára sem. A lehetséges vizsgaközpontok abban bíznak, hogy emiatt egy ideig nem találkoznak már azzal a 61 éves bolhói férfival, aki december 13-án zsinórban hetedszer bukott meg a B-kategóriás jogosítványhoz szükséges KRESZ-vizsgán. De ez nem csoda és nem is a sorozatos bukásai miatt örülnének a vizsgáztatói annak, ha egy ideig nem találkoznának vele.
Azt, hogy az úrnak nem sok fogalma van a KRESZ-ről (nincs tisztában például azzal, hogy mik a gépjárművezetés alapfeltételei (az adott járműkategória vezetésére feljogosító hatósági engedély, vezetésre alkalmas egészségi állapot és a többi), a jelek szerint azt sem tudta vagy, ha tudta nem érdekelte, hogy baleset esetén mit kell tennie egy törvénytisztelő sofőrnek és mit nem szabad, már abból kiderült, ahogy vizsgázni ment.
Maga vezette az autót, amivel vizsgázni ment. Értelemszerűen jogosítvány nélkül.
Útközben aztán egy újabb hiányosságra is fény derült az úr vezetési képességeit illetően. Nevezetesen, hogy komoly gondot okoz számára a manőverezés.
Amikor ugyanis megállt tankolni egy, a vizsgahely közelében lévő benzinkútnál, sikerült nekimennie egy szabályosan leparkolt autónak.
Az idősödő sofőrt azonban a személyi sérüléssel nem járó baleset nem tántorította el a céljától. Továbbhajtott vizsgázni, cserbenhagyva a megrongált autó gazdáját. Sem a hatóságot nem értesítette ugyanis arról, hogy balesetet okozott, sem az adatait nem hagyta a megrongált autó szélvédőjén vagy a töltőállomás alkalmazottjainál, ahogy ilyenkor illik, sőt, a jog szerint kötelező is, hanem csak úgy egyszerűen továbbhajtott.
A KRESZ-vizsgán aztán hetedszerre is bebizonyosodott, hogy az úr még nem érett meg arra, hogy gépjárművet vezessen. Ismét megbukott. De ez sem vette el a kedvét a vezetéstől.
Visszaült az autójába, amivel a vizsgára is érkezett, majd rövid időn belül kétszer is tanúbizonyságát adta, hogy valószínűleg nem véletlen volt a hétszeri bukás az elméleti vizsgán, nem neki való az önálló vezetés. Amikor elindult hazafelé, eltévesztette a menetirányt. Megállt, hátramenetbe kapcsolt, majd elindult vissza. A tolatás sem ment azonban neki. E manőver közben ugyanis újabb négy autót rongált meg kisebb-nagyobb mértékben.
Innen azonban már nem tudott angolosan távozni. Elfogták és előállították a Kaposvári Rendőrkapitányságra. Mindkét rongálásos balesetért pénzbírságot kapott, az engedély nélküli vezetésért viszont szabálysértési őrizetbe vették.
Mivel a férfi december 13-án minden korábbi elbukott vizsgájához képest egyértelműbben bizonyította, hogy igencsak híján van a vezetéshez szükséges tudásnak és képességeknek, (végül is, nem elég, hogy jogosítvány nélkül vezetett, öt autót is megrongált), ismerői és vizsgáztatói is abban bíznak, hogy az engedély nélküli vezetésért eltiltják egy időre a vezetéstől. Ez ugyanis automatikusan azzal is járna, hogy – amíg az eltiltás tart – addig nem vehet részt a gépjárművezető-képzésen és vizsgára sem jelentkezhet.
Okkal vetődhet fel azonban a történet fényében a kérdés az olvasóban: Nem lenne itt az ideje (hét elbukott KRESZ-vizsga után) megvizsgálni, hogy a bolhói férfi alkalmas-e egyáltalán a gépjárművezetésre?
A válasz a hatályos jogi szabályozás alapján egyértelmű: Még nincs itt az ideje az alkalmassági vizsgálatnak!
Elméleti vizsgára ugyanis lényegében annyiszor jelentkezhet valaki a rendelkezésére álló időben, ahányszor csak akar. A szabály úgy szól, hogy a tanulónak a KRESZ-tanfolyam megkezdését követő kilenc hónapon belül jelentkeznie kell az első elméleti vizsgára. A tanfolyam megkezdését követő egy éven belül a vizsgának sikerülnie kell, ellenkező esetben az elméleti tanfolyamot meg kell ismételni!
Az elméleti vizsgára rendelkezésre álló egy évben viszont mindenki annyiszor bukik meg, ahányszor akar. Aki befizeti a vizsgadíjat, annak jogában áll vizsgázni akkor is, ha egy kukkot sem tud a KRESZ-től.
Más a helyzet a gyakorlati vizsga esetén, amit a sikeres KRESZ-vizsgát követő két éven belül kell a sikeresen letennie a jelölteknek! E két év alatt ötször lehet bukni, utána automatikusan elküldik a sofőrjelöltet pályaalkalmassági vizsgálatra, ahol igyekeznek feltárni a vizsgabukásainak az okait, és egyszersmind választ adni arra a kérdésre: Pechszériája volt csupán a jelöltnek a gyakorlati vizsgákon, vagy egyszerűen nem alkalmas a gépjárművezetésre.
Ehhez a vizsgálathoz azonban túl kell jutni a KRESZ (azaz az elméleti) vizsgán, ami a bolhói férfinek hétszer már nem sikerült.
Ha eltiltják a vezetéstől, és még mindig nem megy el a kedve attól, hogy megszerezze a rég vágyott B-kategóriás jogosítványát, minden bizonnyal újra be kell iratkoznia egy gépjárművezetői tanfolyamra, hogy nekifuthasson a nyolcadik KRESZ-vizsgájának. A hatályos szabályozás szerint – ahogy már említettük – a tanfolyam megkezdését követő egy éven belül a vizsgának sikerülnie kell, ellenkező esetben az elméleti tanfolyamot meg kell ismételni!
F.Gy.A.