Egy megdöbbentő német felmérés tanulságai
- A német autósok 16 százalékának olyan rossz a látása, hogy nem is szabadna vezetniük.
- Sokan azért nem ellenőriztetik önként a látásukat, mert félnek, hogy elvész a jogosítványuk.
- A hazai helyzet sem biztos, hogy jobb, pedig most lehetőség lenne ingyenes szemvizsgálatra.
- Október a Látás hónapja! – ellenőriztesse a látását, az autója gumijait, világítását – most ingyen!
Minden hatodik német sofőr alkalmatlan a gépjárművezetésre – derül ki a Federal Highway Research Institute (Szövetségi Autópálya Kutatóintézet) felméréséből, amit elsőként az economx.hu ismertetett. Bár a felmérésben megkérdezett 377 autós inkább jónak vagy nagyon jónak minősítette a saját látását, az orvosi látásvizsgálaton 16,4 százalékuk a nem megfelelő látása miatt alkalmatlannak bizonyult a vezetésre.
A Német Szemészeti Társaság szerint ők egyáltalán nem is vezethetnének, mivel olyan látásproblémákat, betegségek előjeleit mutatták ki náluk, mint a szürkehályog, ami számos közlekedési szituációban kiemelt kockázati tényezővé válhat azáltal, hogy jelentősen rontja a sofőr vezetési képességét.
Az idősebb sofőröknél egyre nagyobb a zöldhályog kialakulásának a lehetősége, ami miatt vezetés közben a sofőrök szeme elől egyszerűen eltűnnek a táblák, a gyalogosok és a kerékpárosok, szélsőséges esetben még akár egy másik autó felismerése is lehetetlenné válik. Mindezek közlekedésbiztonsági kockázatát aligha kell részletezni.
Annak ellenére sem, hogy a KRESZ 4§. A járművezetés személyi feltételei között nevesíti, hogy a sofőrnek a gépjármű biztonságos vezetésére alkalmas állapotban kell lennie.
Lapunkban többször írtunk már arról, hogy a „biztonságos vezetésre alkalmas állapot” nem csak azt jelenti, hogy a sofőr nem lehet ittas és nem állhat más tudatmódosító szerek hatása alatt sem. Ezeknek akkor is van büntetőjogi következménye, ha a gépjárművezető nem okozott balesetet, csupán fennakadt egy közúti ellenőrzésen.
Balesetek helyszínén eljáró rendőrök gyakran tapasztalják, hogy az érintett sofőrök olykor kínos magyarázkodásba kezdenek arról, szerintük miért történt a baleset, csak azért, hogy fel se vetődjön a kérdés, rendben van-e az egészségi állapotuk, esetleg nem valamilyen kezdődő betegség vagy már hosszabb ideje fennálló egészségügyi probléma miatt voltak „figyelmetlenek” és okoztak balesetet.
Pedig a legtöbb átmeneti látászavart okozó szemprobléma gyógyszeresen vagy műtéti úton gyógyítható, így – ha időben felfedezik azokat – még a vezetési jogosultság átmeneti elvesztésétől sem kell tartaniuk az érintetteknek. Ehhez azonban el kell menni egy szemvizsgálatra. Nemcsak amikor a jogosítvány lejárata előtt kötelező orvosi vizsgálaton a háziorvos ezt előírja. Célszerű minden gyanús jelre figyelni és még mielőtt elhatalmasodna a probléma és már érzékelhetően gátolná a biztonságos vezetést legalább egy műszeres vizsgálatra betérni egy szemspecialistához, egy optikushoz.
A Látás hónapja! programjai az idén már szeptember 25-én kezdetüket vették. Szinte mindenben tanácsot, segítséget kaphatnak az autósok az őszi-téli felkészüléshez. Az, hogy hol és milyen szolgáltatásokkal várják az érdeklődőket, majd ezen az oldalon érhető el!
A szakemberek azt is javasolják, aki csak teheti, menjen el egy tréningpályára, és gyakorolja, hogy a fellocsolt műgyantán miképpen tarthatja irányban az autóját, ha az bármilyen okból megcsúszik. Jobb az ilyesmit nem az első éles helyzetben kipróbálni.
Az is fontos, hogy mindenki legyen tisztában a saját képességeivel és egészségi állapotával. A német felmérés bizonyítja, hogy e tekintetben az autósok túlértékelik a képességeiket.
„Olyan a szemem, mint a sasé”, mondják sokan, miközben a távolodó járművek kontúrját egyre elmosódottabban látják. Márpedig a látás élességének döntő szerepe van abban, hogy milyen pontosan tudnak sebességet és távolságot becsülni.
Nincsenek hazai felmérések, de számos közlekedésbiztonsági és műszaki szakértő személyes benyomásai szerint sok baleset nálunk is azért történik, mert előzés vagy kanyarodás előtt a sofőr rosszul mérte fel a többiek helyzetét. Nem tartotta be a vonatkozó szabályokat! Nem feltétlen vagányságból, nemtörődömségből vagy mert amúgy is fütyülnek minden szabályra. Egyszerűen nem látták pontosan a helyzetet – de ezt nem merték beismerni, nehogy alkalmassági vizsgálatra küldjék őket és kiderüljön, nem alkalmasak már a vezetésre.
Olykor a pillanatnyi vagy akár hosszabb ideig is eltartó látászavar hátterében a szem kifáradása áll. Manapság már sokan órákat töltenek a számítógépük előtt, nézik tabletjük, az okostelefonjuk képernyőjét, ami rendkívül megterhelő a szemnek és az agynak egyaránt.
Nemcsak a fizikai fáradság, a szemfáradság is veszélyes lehet, sőt, az utóbbi talán még veszélyesebb is. Hiszen annak, aki fizikailag kimerült, lehetősége van lassabban közlekedni, hogy folyamatosan legyen ideje és tere szabályosan haladni. Azonban, aki későn vagy egyáltalán nem észleli maga körül a többi közlekedőt, képtelen felmérni mások távolságát, mert fáradt, káprázik a szeme, az gyakorlatilag vakon vezet.
F.Gy.A.