Egy megdöbbentő német felmérés tanulságai

  • A német autósok 16 százalékának olyan rossz a látása, hogy nem is szabadna vezetniük.
  • Sokan azért nem ellenőriztetik önként a látásukat, mert félnek, hogy elvész a jogosítványuk.
  • A hazai helyzet sem biztos, hogy jobb, pedig most lehetőség lenne ingyenes szemvizsgálatra.
  • Október a Látás hónapja! – ellenőriztesse a látását, az autója gumijait, világítását – most ingyen!

Minden hatodik német sofőr alkalmatlan a gépjárművezetésre – derül ki a Federal Highway Research Institute (Szövetségi Autópálya Kutatóintézet) felméréséből, amit elsőként az economx.hu ismertetett. Bár a felmérésben megkérdezett 377 autós inkább jónak vagy nagyon jónak minősítette a saját látását, az orvosi látásvizsgálaton 16,4 százalékuk a nem megfelelő látása miatt alkalmatlannak bizonyult a vezetésre.

A Német Szemészeti Társaság szerint ők egyáltalán nem is vezethetnének, mivel olyan látásproblémákat, betegségek előjeleit mutatták ki náluk, mint a szürkehályog, ami számos közlekedési szituációban kiemelt kockázati tényezővé válhat azáltal, hogy jelentősen rontja a sofőr vezetési képességét.

Az idősebb sofőröknél egyre nagyobb a zöldhályog kialakulásának a lehetősége, ami miatt vezetés közben a sofőrök szeme elől egyszerűen eltűnnek a táblák, a gyalogosok és a kerékpárosok, szélsőséges esetben még akár egy másik autó felismerése is lehetetlenné válik. Mindezek közlekedésbiztonsági kockázatát aligha kell részletezni.

Sokan azonban félnek a jogosítvány elvesztésétől, ezért akkor sem mennek el a szemészetre, ezért nem vizsgáltatják ki a már saját maguk által is észlelt látászavaraikat.

Annak ellenére sem, hogy a KRESZ 4§. A járművezetés személyi feltételei között nevesíti, hogy a sofőrnek a gépjármű biztonságos vezetésére alkalmas állapotban kell lennie.

Lapunkban többször írtunk már arról, hogy a „biztonságos vezetésre alkalmas állapot” nem csak azt jelenti, hogy a sofőr nem lehet ittas és nem állhat más tudatmódosító szerek hatása alatt sem. Ezeknek akkor is van büntetőjogi következménye, ha a gépjárművezető nem okozott balesetet, csupán fennakadt egy közúti ellenőrzésen.

Más a helyzet, ha baleset történik. A hatályos jogszabályok szerint minden sofőr köteles (lenne – a szerző megjegyzése) soron kívüli alkalmassági vizsgálatra jelentkezni, akinek az utolsó vizsgálat óta

  • eszméletvesztéssel járó rosszulléte vagy sérülése volt,
  • látásélességében szemüveggel nem javítható rosszabbodás vagy hallásában a forgalom menetének észlelését zavaró csökkenés állt be,
  • súlyos hipoglikémiás rosszullét fordult elő, vagy
  • egészségi állapotában egyéb olyan állapotromlás történik, ami a járművezetésre átmenetileg vagy véglegesen alkalmatlanná teheti, illetve azt befolyásolhatja.

Balesetek helyszínén eljáró rendőrök gyakran tapasztalják, hogy az érintett sofőrök olykor kínos magyarázkodásba kezdenek arról, szerintük miért történt a baleset, csak azért, hogy fel se vetődjön a kérdés, rendben van-e az egészségi állapotuk, esetleg nem valamilyen kezdődő betegség vagy már hosszabb ideje fennálló egészségügyi probléma miatt voltak „figyelmetlenek” és okoztak balesetet.

Mert félnek, ha kiderül, hogy nem tökéletes a szemük, elveszik a jogosítványukat!

Pedig a legtöbb átmeneti látászavart okozó szemprobléma gyógyszeresen vagy műtéti úton gyógyítható, így – ha időben felfedezik azokat – még a vezetési jogosultság átmeneti elvesztésétől sem kell tartaniuk az érintetteknek.  Ehhez azonban el kell menni egy szemvizsgálatra. Nemcsak amikor a jogosítvány lejárata előtt kötelező orvosi vizsgálaton a háziorvos ezt előírja. Célszerű minden gyanús jelre figyelni és még mielőtt elhatalmasodna a probléma és már érzékelhetően gátolná a biztonságos vezetést legalább egy műszeres vizsgálatra betérni egy szemspecialistához, egy optikushoz.

Október a látás hónapja! Ilyenkor az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság és partnerei benzinkutaknál, a programba jelentkező autó- és optikai szalonokban egyaránt végeznek alkalmi szemvizsgálatot. Sőt sok minden mást is – és ingyen!

A Látás hónapja! programjai az idén már szeptember 25-én kezdetüket vették. Szinte mindenben tanácsot, segítséget kaphatnak az autósok az őszi-téli felkészüléshez. Az, hogy hol és milyen szolgáltatásokkal várják az érdeklődőket, majd ezen az oldalon érhető el!

  • Gumiabroncs-ellenőrzés, szükség esetén csere. Bár tény, hogy az elmúlt évek telei nem igazán tették próbára az autósokat abban a tekintetben, hogy milyen magabiztosan vezetnek havas, jeges utakon, sem a tekintetben, hogy kellőképpen felkészítették-e járművüket a téli útviszonyokra, az időjárás kiszámíthatatlan. Ugyan a hosszútávú prognózisok enyhe telet valószínűsítenek, akár egyetlen havas-fagyos nap is okozhat kellemetlenséget. Nem beszélve arról, hogy a lehullott, eső áztatta falevelek is képesek annyira csúszóssá tenni az utakat, mint egy havazás. Sőt.
  • Célszerű ilyenkor egy füst alatt a szélvédőt és az ablaktörlőlapátok gumiját is ellenőrizni és ha szükséges, cserélni, mert a téli, alacsony napállás mellett az elhasználódott ablaktörlőtő csíkozott szélvédő szintén komoly baleseti kockázatot jelenthet.
  • A gépjárművek világításának ellenőrzését is elvégzik a kijelölt helyeken.
  • Szemvizsgálatra jelentkezhetnek azok, akik nem egy vészhelyzetben szeretnék megtudni, hogy baj van a látásukkal.

A szakemberek azt is javasolják, aki csak teheti, menjen el egy tréningpályára, és gyakorolja, hogy a fellocsolt műgyantán miképpen tarthatja irányban az autóját, ha az bármilyen okból megcsúszik. Jobb az ilyesmit nem az első éles helyzetben kipróbálni.

Az is fontos, hogy mindenki legyen tisztában a saját képességeivel és egészségi állapotával. A német felmérés bizonyítja, hogy e tekintetben az autósok túlértékelik a képességeiket.

„Olyan a szemem, mint a sasé”, mondják sokan, miközben a távolodó járművek kontúrját egyre elmosódottabban látják. Márpedig a látás élességének döntő szerepe van abban, hogy milyen pontosan tudnak sebességet és távolságot becsülni.

Nincsenek hazai felmérések, de számos közlekedésbiztonsági és műszaki szakértő személyes benyomásai szerint sok baleset nálunk is azért történik, mert előzés vagy kanyarodás előtt a sofőr rosszul mérte fel a többiek helyzetét. Nem tartotta be a vonatkozó szabályokat! Nem feltétlen vagányságból, nemtörődömségből vagy mert amúgy is fütyülnek minden szabályra. Egyszerűen nem látták pontosan a helyzetet – de ezt nem merték beismerni, nehogy alkalmassági vizsgálatra küldjék őket és kiderüljön, nem alkalmasak már a vezetésre.

Érdemes önként elmenni egy szemvizsgálatra, ha

  • Problémákat észlel valaki a színlátásában,
  • Szürkületben jelentősen romlik a látása,
  • Ha úgy érzi, csökkent a periférikus látása,
  • Éjszaka sokkal jobban zavarja a szembejövők fényszórója, mint korábban,
  • Ha más jellegű látászavarai vannak, például kis felhőcskék jelennek meg a szeme előtt.

Olykor a pillanatnyi vagy akár hosszabb ideig is eltartó látászavar hátterében a szem kifáradása áll. Manapság már sokan órákat töltenek a számítógépük előtt, nézik tabletjük, az okostelefonjuk képernyőjét, ami rendkívül megterhelő a szemnek és az agynak egyaránt.

Nemcsak a fizikai fáradság, a szemfáradság is veszélyes lehet, sőt, az utóbbi talán még veszélyesebb is. Hiszen annak, aki fizikailag kimerült, lehetősége van lassabban közlekedni, hogy folyamatosan legyen ideje és tere szabályosan haladni. Azonban, aki későn vagy egyáltalán nem észleli maga körül a többi közlekedőt, képtelen felmérni mások távolságát, mert fáradt, káprázik a szeme, az gyakorlatilag vakon vezet.

F.Gy.A.