Egy traktor két pótkocsival hosszabb lehet egy kamionnál
- Csigavér! A gyorsforgalmi utak a turistáktól, az alsóbb rendűek a mezőgazdasági gépektől lassulnak le.
- Egy mezőgazdasági gép előzése sokkal nagyobb körültekintést igényel, mint egy átlagos kamioné.
- Az útra felhordott sár vizesen rendkívül csúszós, de az aszfaltra száradva sem könnyíti meg a fékezést.
- Hozzávetőlegesen egy héttel korábban kezdődött az aratás országszerte az idén. Immár a betakarítási időszak végéig rendszeresen találkozhatnak az autósok, motorosok mezőgazdasági járművekkel, traktorral vontatott járműszerelvényekkel és ideiglenesen a közútra kényszerült speciális gépekkel, például kombájnokkal. A rendőrség fokozott óvatosságra int mindenkit.
Amúgy is a nyár az év közlekedésbiztonsági szempontból legveszélyesebb időszaka. Ilyenkor általában több baleset történik, mint más évszakokban. Ez a szabadságolások időszaka, és 2019 óta az első nyár, amikor tényleg mindenki oda utazik, ahová akar. Ami meg is látszik az utakon.
A szokásosnál is feszültebb sofőrök ülnek mostanság volán mögé, fáradtak, ezért is szeretnének már túl lenni a némely esetben több órás autózáson a nyaralásra kiválasztott vízparti üdülőig. Mögöttük a nyaralási lázban égő család, akik már elengedték magukat, nem nekik kell még levezetniük pár száz kilométert, és ezzel olykor a család autóját kormányzó apa/anya idegeire mennek.
Sokan szeretnék elkerülni „az ilyenkor mindig zsúfolt” autópályákat. „Ott úgyis csak cammogni lehet, amikor a legnépszerűbb nyaralóhelyeken épp turnusváltás van”, gondolják sokan, az alsóbb rendű utakon talán gyorsabban célba érhetnek, még ha lassabban hajtanak, akkor is.
Csakhogy sokan gondolkodnak így. Azok közül is sokan választják például az alacsonyabb rendű főutakat, akik máskor a sztrádán vagy a gyorsforgalmi úton autóznak, mert nem akarnak a sok turista között cammogni. Így aztán gyakran megesik, hogy az „egérúton” ugyanolyan lassú a haladás, mint az elkerült gyorsforgalmin.
Ehhez jön még az őszig tartó betakarítási időszak, amikor mezőgazdasági munkagépek lepik el az amúgy sem mindig könnyen járható utakat, komoly kihívások elé állítva még a helyieket is, de főleg azokat, akik csak ritkán fordulnak meg a vidék több számjegyű útjain.
Fontos, hogy a gyakran két pótkocsit is vontató traktorok a vontatmányaikkal együtt hosszabbak is lehetnek egy kamionnal, amiről nem szabad megfeledkezni, amikor valaki egy ilyen járműszerelvény előzésébe kezd. Üresen még csak-csak, de alaposan megpakolva a kilátás mögülük még talán a kamionokhoz képest is rosszabb. Nem beszélve arról, hogy a szakemberek és a hatóságok figyelmeztetése ellenére a rakomány rögzítése olykor hagy kívánni valót maga után. A lehulló magvak, szálastakarmány, föld- és kődarabok és egyebek – és ősszel ezekhez jönnek még majd a mű- és a szerves trágyák – nemcsak kellemetlen lehet, ha túlságosan közel megy az autós egy mezőgazdasági járműhöz, hanem veszélyes is.
A mezőgazdasági járműveket érintő baleseteknél a legfőbb baleseti ok nem a gyorshajtás. Ezekben az esetekben a nem megfelelő követési távolság, előzéskor a túl kis oldaltávolság-tartás szokott veszélyes helyzeteket előidézni, és gyakran baleseteket is.
Nemrég történt egy halálos baleset Somogy megyében, ahol egy kanyarodó traktor halálra gázolt egy 55 éves kerékpárost. Még vizsgálja a rendőrség, hogy ki a felelős a történtekért. Számos hasonló eset tanulságai alapján azonban már most kijelenthetjük: kis odafigyeléssel, előzékenységgel az ilyen balesetek elkerülhetők lennének.
Gyakori baleseti ok még a betakarítási időszakban az elsőbbségadás szabályainak a megsértése (pedig, attól, hogy traktor, még lehet, hogy neki van elsőbbsége) és a mezőgazdasági munkákban résztvevő járművek nem megfelelő kivilágítása. Sok úgynevezett ráfutásos baleset történik azért, mert a hátulról érkező gépjármű vezetője nem veszi észe időben az előtte haladó traktor vontatta járműszerelvényt, majd, amikor észlelte azt a kelleténél lassabban csökkentette a sebességét. Úgy fékezett, mintha egy, az övéhez hasonló járművet ért volna utol s nem egy jóval lassabbat.
Márpedig a betakarításban közreműködő járművek még üresen sem igen mehetnek 40 km/h-nál gyorsabban, de van, ami legfeljebb 25 km/h-val haladhat az úton, megrakodva pedig olykor még lassabban. Nem, mintha nem bírná a gyorsabb tempót a motorjuk. Csakhogy a több tíztonnányi rakománnyal meg is kell tudni állni – ezért nem hajtanak túl gyorsan.
És épp ez az a tulajdonságuk, amit a nem szokványos hosszúságuk mellett az autósok nem mindig vesznek figyelembe. Más ívben kanyarodnak, még a kamionokhoz képest is, másképp viselkednek az úton hirtelen fékezés vagy irányváltás esetén. Ezért kell óvatosabban közlekedni velük és ezért kell óvatosabban előzni, kikerülni, nagyobb távolságot tartva követni őket.
Nemrég két kamion és egy traktor karambolozott. Három ember a helyszínen életét vesztette (mindhárman a kamionokban utaztak), csak a traktorost sikerült súlyos sérülésekkel kórházba szállítani. Az elsődleges adatok szerint az egyik kamion a traktor előzésébe fogott, de nem tudta időben befejezni a manővert és frontálisan összeütközött a szemből érkező kamionnal.
Az egyik kamion parfümöket szállított, s az ütközés következtében a rakománya kigyulladt. A tűz átterjedt a másik kamionra is, végül mindkettő a lángok martalékává vált.
Sok veszélyes előzést látni az utakon. Gépjárművezetők kezdenek lassú járművek, járműszerelvények előzésébe olyan helyeken, ahol nem garantált, hogy lesz elég út előttük a manőver befejezésére. Akkor miért kockáztatnak mégis? Többségük abból indul ki, hogy a traktor lassú jármű vagy legalábbis jóval lassabban halad, mint ők, így könnyen elhúzhatnak mellette. Azonban az már csak előzés közben válik nyilvánvalóvá számukra, hogy – elnézést a szójátékért, de – amennyivel lassabb, annyival hosszabb is!
Amikor egy gépjárművezető utolért a mezőgazdasági vontatót, egy amúgy is majdnem túlméretes kombájnt, nem sokat tehet. Biztonságos távolságból követi, olykor ki-kipislant mögüle, és ha lehetséges megelőzi. Ha nem, nem. A KRESZ nem írja elő, de a nem hivatalos traktoros etikett állítólag igen, hogy a traktorosnak illik figyelni mekkora sor torlódik fel mögötte, és ha már többen szeretnék megelőzni, egy arra alkalmas helyen húzódjon félre, hogy minél többen megtehessék.
Most, hogy az országos számos területén a napokig tartó pokoli hőségnek véget vetett az esőket is hozó hidegfront, arra is fel kell készülni, hogy a mezőgazdasági gépek mit hordanak fel az utakra. Elvileg minden traktorosnak, kombájnosnak le kellene takarítani a gumijaikat mielőtt a földútról az aszfalttal borított útra hajtanak, de hogy ez minden esetben meg is történik majd, azt azok sem gondolhatták komolyan, akik a keréktakarítást előírták a traktorosoknak a KRESZ-ben.
Épp ezért az esős napokon, bár nemcsak akkor, tanácsos a szokottnál is óvatosabban megközelíteni az utak és földutak kereszteződéseit. A sárfelhordás ugyanis rendkívül csúszós tud lenni és nemcsak vizesen. Az aszfaltra rászáradt föld sem segíti a stabil úttartást és a hatékony fékezést!
F.Gy.A.