Egyetlen hónap mérlege
- Tovább folytatja a rendőrség a hajtóvadászatot az illegális autóversenyzők ellen.
- Nemcsak a városi ámokfutók buktak le a BRFK „célzott akcióinak” következtében.
- Mindenkinek lenne legális lehetősége is feszegetni az autóvezetői tudása határait.
A rendőrség már az Árpád-hídon július elsején történt tragédia előtt is a szó szoros értelmében hajtóvadászatot tartott az illegális gyorsulási versenyek résztvevői és a városi driftelők ellen. Július elsején azonban három ámokfutó spontán versenye tragédiával végződött. Ezzel a városi motorbőgető-száguldozó magamutogatók szintet léptek, amire a rendőrség válasza sem váratott magára sokáig.
Az ámokfutók egyike, a RACE-001 rendszámú Mercedes (ami gyárilag 612 lőerős, de a balesetet okozó járművet 33 éves autókereskedő tulajdonosa 690 LE-re tuningoltatta) az Árpád-híd északi oldalán, a pesti hídfő közelében elvesztette uralmát az autó felett, átszakította a járdán védő szalag- és csőkorlátot és halálra gázolt egy éppen hazafelé kerékpározó fiatalembert. A baleset okozója ismert alakja volt az illegális gyorsulási versenyeknek.
Az Árpád-hídi tragédia olaj volt a tűzre. Hatására a rendőrség tovább fokozta az ellenőrzéseket az illegális versenyzők megfékezésére.
Meglehetősen pontos nyilvántartása van a rendőrségnek azokról az utakról, amelyeken illegális versenyeket lehet tartani. Részben a korábbi versenyek tapasztalatai nyomán, részben, mert listázták azokat az utakat, amelyek adottságaik alapján alkalmasak lehetnek ilyen célokra. Valamennyit rendszeresen ellenőrzik.
Ma már nemigen lehet előre meghirdetett versenyeket tartani, több résztvevővel, alkalmi közönséggel anélkül, hogy az ne jutna a rendőrség fülébe. Márpedig, ha a hatóság emberei fülest kapnak, nemcsak a „kiszemelt versenypályát”, hanem az oda vezető utakat is ellenőrzik.
Nem titok, az egyenruhás rendőrök vissza-visszatérő járőröztetésén túl más eszközei is vannak a rendőrségnek az illegális versenyek felderítésére, a helyszínek és a résztvevők azonosítására. És mint azt az Árpád-hídi tragédia után bejelentették: minden törvényes eszközzel is fellépnek a közlekedés biztonságát súlyosan veszélyeztető száguldozók ellen.
A Budapesti Rendőr-főkapitányság Közlekedésrendészeti Főosztálya és a kerületi kapitányságok járőrei csak augusztusban 44 akciót hajtottak végre az illegális versenyzők azonosítására, kiszűrésére, elfogására. A BRFK erről nemrég adott részletes tájékoztatást a honlapján.
Ezekben a célzott akciókban „láthatóan rendőrségi” autók és motorok mellett számos civilnek látszó nagy teljesítményű járművet is bevetettek, valamint kamerás drónokat. Fix ellenőrző pontokról és menetből egyaránt figyelték a versenyzők által leginkább kedvelt, illetve az illegális versengésre legalkalmasabb utakat. És persze a levegőből is.
Mint korábban lapunk is – több konkrét eset kapcsán – beszámolt már róla: a rendőrség folyamatosan bővíti a drón flottáját. Az égi szemek rövid idő alatt jóval nagyobb terület ellenőrzésére képesek a földi egységeknél, ráadásul még a jól álcázott Pofátlan(TAN)ító autóknál is nehezebben észrevehetők az autósok és a motorosok számára.
Egy hónap alatt 654 intézkedést hajtottak végre különböző közlekedési szabálysértések miatt. 636 alkalommal észleltek gyorshajtást. Ezekért 161 helyszíni bírságot, 41 közigazgatási bírságot szabtak ki, két esetben szabálysértési feljelentést tettek, további háromban közigazgatási eljárás kezdeményeztek.
Mindezeken túl 429 olyan gyorshajtóról készült felvétel, akiket nem állítottak meg. Rájuk (pontosabban a jármű üzemben tartójára) az objektív felelősség elve alapján közigazgatási bírságot vetnek ki. Többségük minden bizonnyal már meg is kapta az erről szóló határozatot és a csekket.
Driftelésért egy autós ellen indult eljárás augusztusban.
Már közvetlenül az Árpád-hídi tragédia után jelezte a rendőrség, hogy a jövőben nemcsak az illegális versenyek szervezői és résztvevői ellen lépnek fel határozottabban, hanem akit versengésen érnek, annak műszaki vizsgára visszarendeltetik az autóját. Górcső alá vesznek minden járművet, amelyekről megalapozottan feltételezhető, hogy engedély nélkül átalakították.
A mostani akcióban egy autó forgalmi engedélyét vonták be a helyszínen, és további kettő ellen tettek feljelentést engedély nélküli átalakítás és azzal összefüggő más szabálytalanságok miatt.
Noha az akciókat elsősorban az illegális versenyek résztvevőinek a kiszűrésére szervezték, nem maradtak el a szondáztatások sem, és ellenőrizték, hogy a közlekedők használják-e a biztonsági övet, a motorosok viselnek-e bukósisakot, és a gyermekeket a koruknak és testméretüknek megfelelő biztonsági ülésben utaztatják-e a családok.
Megdöbbentő adatokat közölt ezekről az ellenőrzésekről a BRFK.
Ittasság gyanúja miatt 15, míg bódultság (kábítószer-fogyasztás) gyanúja miatt öt gépjármű-vezetőt fogtak el, további 23-at mintavétel céljából állítottak elő. Ez azt feltételezi, hogy a helyszínen a szonda ittasságot jelzett.
Elfogtak négy körözött személyt, valamint 26 esetben éltek büntetőfeljelentéssel nem közlekedéssel kapcsolatos jogsértések miatt.
Hiányos világítás, vezetés közben kézben tartott mobiltelefon használata és lejárt műszaki engedély, valamint a biztonsági öv használatának elmulasztása miatt – a fentieken túl – további 105 helyszíni és 196 közigazgatási bírságot szabtak ki, 64 szabálysértési feljelentést és 5 közigazgatási eljárást kezdeményeztek.
Az akcióval kapcsolatban a Budapesti Rendőr-főkapitányság leszögezte: a közúti közlekedési balesetek számának csökkentése kiemelt prioritás a fővárosi rendőrség számára. Ahogy az is, hogy a főváros utcáin ne történjenek halálos balesetek. A BRFK a jövőben is rendszeresen tart majd hasonló közlekedésrendészeti ellenőrzéseket és külön célellenőrzéseket a többi közlekedőre veszélyt jelentő járművezetők (így a gyorshajtók és az ittas vezetők) kiszűrésére.
Az akciókat az Árpád-hídon történt és az ahhoz hasonló esetek mellett az is indokolja, hogy a városi illegális versenyek résztvevői valójában nem amolyan amatőr autóversenyzők. Nem az égett gumi szaga, nem a kerékcsikorgás szerelmesei, nem a száguldás élménye okoz náluk adrenalin függőséget. Inkább nevezhetnénk őket magamutogatóknak.
Az igazi amatőr versenyzőknek, azaz azoknak, akik olykor szeretnének viszonylag biztonságos körülmények között száguldani, szabadon engedni a lóerőket, van erre legális lehetőségük. Még úgy is, hogy közben nem a saját autójuk kerekeit és kuplungját kínozzák.
30-80 ezer forint közötti áron már kifejezetten élménydús programot kínálnak a legális versenyek helyszínein a határaikat feszegetni szándékozóknak. Az interneten könnyen talál bárki lehetőséget önmaga és/vagy az autója határainak megismerésére.
Használaton kívüli repülőtereken és utakon országszerte szerveznek versenyeket, és kínálnak lehetőséget arra, hogy saját autóval vagy valamely legendás típussal bárki kipróbálja magát a versenypályán. Persze ezeken a pályákon is be kell tartani bizonyos szabályokat, viszont cserébe nincs sebességkorlátozás.
… mert – csakúgy, mint az utakról – a legális versenypályákról is mindenkit hazavárnak!
F.Gy.A.