Eltiltották, elmenekült, elkapták

  • Eltiltás hatálya alatt vezetett, egy héten belül háromszor kapták el.
  • A visszaeső sofőr a rendőrök elől menekülve balesetet is okozott.
  • A bűnismétléstől tartva az ügyészség kezdeményezte a letartóztatását.

A Budakörnyéki Járási Ügyészség indítványozta annak a férfinak a letartóztatását, akit egy héten belül háromszor kaptak rajta eltiltás hatálya alatti vezetésen Monor térségében. Amikor harmadjára intézkedtek volna vele szemben a rendőrök, megpróbált elmenekülni és közben még balesetet is okozott.

Amikor szeptember 10-én igazoltatták, már akkor is eltiltás hatálya alatt vezetett. Egy hétre rá újra elkapták. Ekkor már nyilvánvaló volt számára, hogy az engedély nélküli vezetésnek immár súlyosabb következményei is lehetnek, ezért amikor szeptember 17-én másodszor is meg akarták állítani a rendőrök, hogy elszámoltassák, nem állt meg.

A rendőr szabályos jelzését látva a fék helyett a gázra lépett és megpróbált elmenekülni. A rendőrök a nyomába eredtek.

Menekülés közben a férfi autójával nekiütközött egy másik autónak – annak vétlen sofőrje szerencsére nem sérült meg. Idővel aztán belátta, hogy manapság már nem olyan könnyű lerázni a rendőröket, és ez neki nem is fog sikerülni. Egy ponton feladta megelégelte a menekülő nyúl szerepét egy eleve esélytelen autós üldözésben, és félreállt.

Kiugrott az autóból és megpróbált elmenekülni, de a monori rendőrök ebben is jobbak voltak nála és elfogták. Később három rendbeli járművezetés az eltiltás hatálya alatt vétsége és cserbenhagyás vétsége miatt hallgatták ki gyanúsítottként.

A Budakörnyéki Járási Ügyészség az elkövető letartóztatását az eljárási jelenlétének biztosítása, illetve a bűnismétlés veszélye miatt indítványozta. Végül is arról, aki egy héten belül háromszor bukott meg eltiltás hatálya alatti vezetésen, nehéz elhinni, hogy „most már aztán majd tiszteletben tartja a döntést, hogy egy ideig nem vezethet”.

És esetünkben ez nemcsak feltételezés. Információink szerint a kihallgatásán a gyanúsított kijelentette, hogy nem érintette meg túlságosan az elfogása, és ő a jövőben is fog vezetni eltiltás alatt, történjen bármi is.

Nyilván egy ilyen kijelentés és ez a hozzáállás könnyekig meghatja majd az ügyében eljáró bírókat.

Korábban többször is írtunk már arról, hogy miután már-már nemzeti sporttá vált az engedély nélkül és az eltiltás hatálya alatti gépjárművezetés – „Nem a jogsi vezet, hahaha, hanem én…” –, a parlament módosította a Büntető Törvénykönyvet.

Május 14. óta van hatályban a törvény azon új rendelkezése, a „Járművezetés az eltiltás hatálya alatt”, [Btk. 239/B. §] ami egyfelől három évig terjedő szabadságvesztéssel rendeli büntetni azt, akit bíróság, büntetőeljárás keretében tiltott el a gépjárművezetéstől, másfelől azt is kimondja, hogy akit szabálysértésért tiltanak el a vezetéstől, azt ugyanezért egy évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő.

A monori rendőrök által elfogott férfit korábban szabálysértési eljárásban tiltották el a vezetéstől. Neki azonban a „Járművezetés eltiltás hatálya alatt” vétsége mellett cserbenhagyásért is felelnie kell majd. Amiért menekülés közben ütközött egy másik autóval, majd úgy hajtott el a helyszínről, hogy nem győződött meg róla, a vétlen sofőr megsérült-e, szüksége van-e segítségre.

Mit mond a Btk?
Cserbenhagyás [239. §] Ha a közlekedési balesettel érintett jármű vezetője a helyszínen nem áll meg, illetve onnan eltávozik, mielőtt meggyőződne arról, hogy valaki megsérült-e, illetve az életét vagy testi épségét közvetlenül fenyegető veszély miatt segítségnyújtásra szorul-e, ha súlyosabb bűncselekmény nem valósul meg, vétség miatt egy évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő.

A törvény érthető okokból nem ad felmentést a segítségnyújtás kötelezettsége alól arra tekintettel, hogy a baleset okozója történetesen a rendőrség elől menekült!

Augusztus közepén írtunk arról, hogy a törvény módosítást kísérő sajtóhírverés ellenére naponta tíznél is több sofőr ellen indul eljárás az új bűncselekmény elkövetésének gyanújával. Úgy tűnik sokan hitték azt, hogy a törvény ellenére senkit nem fognak majd lecsukni csak azért, mert eltiltás hatálya alatt vezetett.

Az eddigi esetek azt mutatják, tévedtek. A hatóságok komolyan veszik az új tényállást és mivel az eltiltás hatálya alatt vezetők ezen felül többnyire más közlekedési szabály- vagy törvénysértéseket is elkövetnek, többen is kerültek már bíróság elé. Mint ahogy nem a monori rendőrök által elfogott visszaeső az első, aki – amennyiben a bíróság helyt ad az ügyészi indítványnak – a rács mögött lesz kénytelen kivárni, hogy döntsenek róla.

F.Gy.A.