Érdemes már elkezdeni a felkészülést
- Az október kegyes volt hozzánk, de vajon meddig tart még a közlekedők számára jó idő?
- Sok baleset történt már az elmúlt hetekben is a megváltozott út- és látási viszonyok miatt.
- Bár még nem fagy, nincs dermesztő hideg, célszerű már most bejelentkezni gumicserére.
Hiába volt kegyes hozzánk az október és a középtávú prognózisok szerint fagyos éjjelekre is csak november közepe után kell számítani – ősz van. Nappal még olykor 20 fokig is felkúszik a hőmérő higanyszála, éjjelente azonban a szélvédett, fagyzugos helyeken már lefagyhat az aszfaltra kicsapódó pára. Vagy ha nem, akkor – elsősorban az erdős, ligetes területeken – a lehullott, nedves falevelek nehezíthetik meg a járművezetők életét. Aki nem tapasztalta még meg, jobb, ha időben felkészül rá: az aszfalton heverő ázott elsárgult falevelek ugyanúgy képesek csúszni, mint a fagyos hó vagy a lefagyott pára.
Ehhez jön még a köd, amiből október végén és november első napjaiban csak az ország legmagasabb pontjai emelkedtek ki, és ami akkor is megjelenhet itt-ott, amikor máshol hétágra süt a nap. Fel kell készülni arra, hogy a látótávolság akár egyik kanyartól a másikig jelentősen romolhat. Hol szinte csak az orráig lát el a gépjárművezető, hol pedig az alacsonyan járó nap vakító fénye süt a szemébe.
Sokan azonban mindezek ellenére még mindig úgy vezetnek, mint egy-két hónappal ezelőtt, amikor még majdhogynem nyár volt. Száraz utakon, jó látási viszonyok közepette autózhatott, motorozhatott mindenki. Csakhogy ma már sötétedéstől késő délelőttig szinte folyamatosan nedvesek az utak, akkor is, ha nem esik. A látótávolság kiszámíthatatlan, biztosan csak annyit lehet kijelenteni, hogy szinte mindenütt és szinte bizonyosan kisebb, mint volt.
Mindezek ellenére sokan mégis orosz rulettet játszanak, de nemcsak a saját életük a tét. Íme néhány az elmúlt napokban a Budapesti Autósok Közösségének küldött felvételekből: Itt, itt és itt. Mindhárom esetben hatalmas szerencsére volt szükség, hogy ne történjen tragédia, és arra, hogy a többiek lassítsanak és félrehúzódjanak a vakrepülésbe kezdett ámokfutók elől.
Az ezeken a videókon látható előzések akkor sem nagyon lennének persze szabályosak, ha jó látási viszonyok közepette hajtották volna végre őket. De láthatóan nem voltak jók a látási viszonyok.
Karambolok, oldalukra fordult vagy éppen égnek meredő kerekekkel árokba csúszott autók, utoléréses balesetek jellemezték az elmúlt heteket. Az esetek nagyobb része – csak a vakszerencsének köszönhetően – nem követelt emberéletet, olykor még súlyos sérülésekkel sem kellett senkit kórházba szállítani.
Bár a balesetek okait a rendőrség még vizsgálja, helyszíni beszámolók szerint a legtöbb esetben két fő oka volt annak, hogy majdnem tragédia történt. Egyfelől a sebesség nem megfelelő megválasztása, másfelől a figyelmetlenség. És persze a felelőtlenség, mint az a mellékelt videókból is egyértelműen kitűnik. És még valami: a megváltozott időjárási körülményekre nem, vagy nem megfelelően felkészített járművek és a felkészületlen autósok.
Mit kell és mit célszerű megtenni mihamarabb magunk és mások biztonsága érdekében?
Mindenekelőtt itt az idő bejelentkezni gumicserére. Még ha nem is hűlt le tartósan plusz 7 ℃ alá a levegő, a nedves, hol csúszós, hol száraz utakon a téli gumikkal biztonságosabb a megállás. A téli időjárási viszonyok mindig „váratlanul”, azaz előzetes bejelentés nélkül köszöntenek ránk, s akkor bizony sorba kell állni a gumisoknál időpontért. Érdemes ezt megelőzni.
Persze a gumicsere egyszersmind alkalmat teremt a futómű ellenőrzésére, és a jármű egyéb részeinek átvizsgálására vagy átvizsgáltatására.
Mit javasolnak ilyenkor elvégezni/elvégeztetni a gépjárműveken a szakemberek? Íme a gumicserével egyidőben, de akár attól függetlenül is ilyenkor elvégzendő feladatok „checklistje”!
- Ellenőrizzék a motor hűtőrendszerében lévő fagyálló szintjét és állapotát!
- Célszerű kipróbálni, hogy működik-e a jármű fűtése, alkalmas-e a megfelelő hőmérséklet biztosítása mellett az ablakok belső párásodásának a megszüntetésére.
- Cseréljék fagyállóra az ablakmosó-folyadékot! Ha még viszonylag sok van benne, öntsék fel fagyállóval, így egy ideig még nem lesz gond.
- Ellenőrizzék az ablaktörlők gumijait! Télen – de már most, a párás-ködös időben is – a töredezett gumi által összecsíkozott, csíkosan jegesedő ablak veszélyes mértékben ronthatja a kilátást.
- Nézzék, vagy nézessék meg nem szorul-e cserére az akkumulátor! Ha már most nehezen indítja be a motort, csak még rosszabb lesz, ha lehűl az idő. Jobb és főleg olcsóbb még most kicserélni, mint akkor, amikor egy fontos út előtt mondja fel a szolgálatot.
- Célszerű átvizsgáltatni a jármű világítását és a fékrendszerét is, hogy megfelelően működnek-e, nem szükséges-e cserélni őket. Nem elég az izzókat ellenőrizni, tanácsos a lámpaburákat is megtisztogatni!
- Ellenőrizzék, és kezeljék le az ajánlott anyagokkal az ajtók körüli gumitömítéseket; jobb most, mint télen, amikor betör a metsző hideg az utastérbe!
- Legyen a kocsiban továbbá párátlanító, jégoldó, jégkaparó, törlőkendő külső és belső használatra egyaránt!
- Ha most még nem is kerül be a csomagtartóba, érdemes már összeállítani egy téli vészhelyzeti csomagot! Legyen benne, meleg takaró, szivargyújtóról működtethető mobiltelefon-töltő, indítókábel (bikázó) ha elakadna, vagy ha mások szorulnának segítségre.
- Később, ha majd tényleg beköszönt a tél, szükség lesz még lapátra, seprűre, pokrócra, és célszerű lesz a tankolási szokásainkat is újragondolni. Soha induljon hosszabb útra úgy, hogy nincs tele a tank! Egy baleset miatti több órás kényszerpihenő vagy egy nagyobb terelés a hidegben kellemetlen következményekkel járhat.
Mert mindenkit hazavárnak…!
F.Gy.A.