Esik, csúszik, nem látszik!
- Úgy tűnik végérvényesen beköszöntött az ősz – felkészült rá? És az autója?
- Gumi, fék, világítás, ablakmosó – álljon be átvizsgálásra egy szervizbe!
- Ne a ködben kezdjen el vészfékezni, lassítson mielőtt tejfehérré válik a világ!
Bár az időjárás az elmúlt tízegynéhány évben sokkal és egyre inkább megbízhatatlan volt, mint valaha, minden jel arra utal, hogy most már tényleg vége a nyárnak. A harminc napos időjárás előrejelzések szerint a napi csúcshőmérséklet már csak elvétve emelkedik húsz fok fölé, talajmenti fagyokra azért még nem kell számítani.
Tipikusnak mondható őszi időjárás várható a következő hetekben: éjszaka, hajnalban, de még akár a délelőtti órákban is ködképződés csökkentheti a látótávolságot, az éjszakai-hajnali páralecsapódástól vagy a mind gyakoribb őszi esők miatt nedves útszakaszok lassíthatják a közlekedést.
Országszerte számítani kell továbbá a lehulló levelek miatt hosszabb-rövidebb útszakaszokra, később pedig a mezőgazdasági munkák miatt sárfelhordásos utakra is. És bár az előrejelzések szerint fagyni még egy ideig talán nem fog, vannak országrészek, kisebb, úgynevezett fagyzugos területek, ahol akkor is nulla fok alá csökkenhet a hőmérséklet, ha máshol még kellemes az időjárás. Ami azzal jár, hogy a hegyek között azért már akár a közeli jövőben is találkozhatnak befagyott vízátfolyásokkal, kátyúkkal az utakon.
Akik a hegyek között vagy azok lábánál autóznak arról se feledkezzenek meg, hogy novemberig tart a szarvasbőgés, és ez idő alatt bármikor felbukkanhatnak az úton üzekedő vagy éppen csapatokban vándorló szarvasok. Olyan helyeken is, ahol máskor nem. [A szarvasbőgés időszakának veszélyeiről, hogy mire célszerű különösen figyelni a vadveszélyes területeken, mit tegyünk és mit ne tegyünk, ha mégis elgázolunk egy állatot, korábban itt írtunk.]
Bár az ősz közlekedésbiztonsági szempontból csak a harmadik a sorban, csupán télen történik kevesebb közlekedési baleset az utakon, a veszélyeit nem szabad alábecsülni. Folyamatosan, tartósan és jelentősen romlanak a biztonságos közlekedés feltételei, főleg az út- és a látási viszonyok, ezért fontos, hogy a közlekedők felkészüljenek a megváltozott körülményekre.
Ez persze nemcsak a gépjárművezetőkre igaz.
Az éjszakai-hajnali páralecsapódások miatt csökken a gumik tapadása, azaz nő a fékút és könnyebben kisodródhat az autó egy kanyarban, ezért a szárazabb nyári időszakhoz képest most még fontosabb, hogy megfelelő állapotú (azaz sérülésmentes és kellő profilmélységű) gumik legyenek az kerekeken – még a kerékpárokon is. És a gumikban az előírás szerinti légnyomás uralkodjon, nem jó és nem biztonságos sem a túl keményre fújt, sem a (csak kissé) lapos gumi.
Felértékelődik ebben az időszakban az ablaktörlő-gumik állapota, ahogy az is, hogy mennyi ablaktisztító folyadék van a tartályban. Mert, ha tiszta eső esik, azzal még elboldogul majdhogynem bármilyen ablaktörlő-lapát is. Ám, ha már egy kis sár vagy más szennyeződés is felverődik az ablakra, nemcsak a jó állapotú gumitörlőre lesz szükség, de kellő mennyiségű ablaktisztító-folyadékra is.
Mindezek mellett fontos ellenőriztetni a féket, a világítás, a kormány- és a futómű beállítását; ha sokat állt a nyáron a kocsi azért, ha sokat használták, azért. Egy rutinvizsgálat egy megbízható szervizben sok kellemetlenségtől óvhatja meg az autó vezetőjét és utasait.
Még nem időszerű, de jó, ha már most beteszünk a kocsiba egy pokrócot, ha hosszabb útra indulva viszünk magunkkal innivalót, elemlámpát és mobiltelefon-töltőt. Ezek jó szolgálatot tehetnek, ha éjnek évadján elakad az autó valahol és éjszaka.
Érdemes tisztán tartani az autón a zárakat. Erre nem mindenki ügyel, pedig fontos. Nem árt, ha van a kocsiban egy kis flakon WD40, amivel időnként kitisztítjuk a zárakat a szennyeződésektől. Bármilyen más olajos, szilikonos szer is megteszi, a lényeg, hogy víz és más agresszív szennyeződés ne rakódhasson le a zárszerkezetben, ellenkező esetben néhány éjszakai fagy is tönkreteheti a zárat.
Tudom, ma már szinte minden autózárat távirányítóval nyitják. Ön, mikor ellenőrizte utoljára a távirányító elemét? Van a zsebében, tárcájában tartalék elem? Mert, hogy idővel az is lemerül ám!
Az őszi közlekedés alapvető szabálya: Tessék óvatosabban közlekedni. Ebből egyenesen következik, hogy célszerű kicsit korábban elindulni, hogy útközben ne kelljen idegeskedni (és emiatt esetleg veszélyes manőverekbe fogni) amiatt, hogy mert mindenki lassabban hajt, mint szokott, és ezért elkéshet!
Egyre gyakoribbak ilyenkor már a felhős-esős időszakok, hamarabb is nyugszik a nap, mindezek jelentősen csökkentheti a látótávolságot. Ebből az is következik, hogy minden közlekedőnek fokozottan kell ügyelnie a láthatóságára is.
Ősszel már egy rövidebb útra se induljon el senki lekapcsolt lámpákkal, vagy a kerékpárosok, gyalogosok világítás és láthatósági mellény, vagy a ruhájukra rögzített valamilyen fényvisszaverő holmi nélkül. Ma már nemcsak a standard, finoman szólva nem túl tetszetős mellények kaphatók a láthatóság javítására, hanem vicces, divatos és praktikus holmik is.
A láthatóság nemcsak a gyerekek számára fontos!
Jómagam, talán mert nem vagyok már tinédzser, jó ideig megmosolyogtam a világító-villódzó cipőjükben vagánykodó fiatalokat, mígnem egy közvilágítással nem túl jól ellátott településen autózva utol nem értem egy kisebb csapatukat. Kilométerekről látszottak. A gyerekek még nem is, de a világító cipőik nagyon is. Bőven volt idő lassítani és biztonságosan kikerülni őket.
Azóta már idősebbeken is láttam efféle cipőket. Kényelmesek, sportosak és messziről feltűnnek, így aztán nemcsak gyerekeknek való holmik ezek.
A közlekedésbiztonsággal foglalkozó szakemberek azt javasolják, mindenki vezessen lassabban. A víztől, sártól, lehulló falevelektől csúszós úton tartson nagyobb követési távolságot. Ha pedig ködös területre ér, még az előtt kezdjen el lassítani, hogy befutott a ködbe.
Sokan elkövetik azt a hibát, hogy csak akkor kezdenek fékezni, amikor már tejfehér lett körülöttük minden és alig látnak tovább az orruknál. Ekkor viszont hirtelen és intenzíven lassítanak, ami gyakran azzal jár, hogy a mögöttük érkező (és a sebességét a ködös útszakasz előtt szintén nem csökkentő) autós beléjük rohan.
Lassítson még az előtt, hogy eltűnne a ködben, utána pedig használja a ködlámpát egészen addig, amíg a ködös útszakaszon túl nem jutott!
Tudják! Mindenkit hazavárnak!
F.Gy.A.