Európai közúti ellenőrzések 2022-ben
- Idén is lesznek európai-szintű közúti ellenőrzések a ROADPOL szervezésében.
- Az éves ellenőrzési terv alapján összesen tíz akcióra lehet számítani, melyek a legnagyobb közlekedésbiztonsági kockázatok ellen irányulnak.
- Az általában egy hétig tartó ellenőrzések 28 ország – közöttük Magyarország – úthálózatára terjednek ki.
- Idén is várhatók non-stop 24 órás ellenőrzések. A Speed Marathont márciusban, az „Alcohol&Drugs Marathont májusban tartják.
- A ROADPOL ezekkel az akciókkal kíván hozzájárulni ahhoz az uniós célkitűzéshez, hogy 2020 és 2030 között felére csökkenjen a közúti halálozások és a súlyosan sérültek száma.
A ROADPOL (Európai Közlekedésrendészeti Szervek Hálózata) idén is szervez európai szintű közúti ellenőrzéseket. Az elmúlt évben jóváhagyott éves ellenőrzési terv alapján 2022-ben összesen tíz nemzetközi ellenőrzés várható, melyek – feltételezve, hogy a végrehajtásban minden érintett ország részt vesz – 28 ország területére terjednek ki. Ezek az ellenőrzések alapvetően az olyan nem kívánatos járművezetői magatartások ellen irányulnak, melyek a legnagyobb közlekedésbiztonsági kockázatot jelentik Európa útjain, továbbá megfelelnek a közösségi közlekedéspolitikai elvárásoknak is.
Idén az európai rendőrök egy alkalommal ellenőrzik a passzív biztonsági eszközök (a biztonsági öv és a gyermekbiztonsági rendszerek) használatát, két alkalommal a sebességhatárok megtartását, ugyancsak kétszer lépnek fel az ittasan, illetve drog hatása alatt vezetőkkel szemben, míg a tehergépkocsik és autóbuszok ellenőrzésére négy alkalommal kerül sor. A fentieken túl a ROADPOL idén is megszervezi „Focus on the Road” kampányt, mely a járművezetők figyelmét elvonó tényezők visszaszorítására irányul. Az európai ellenőrzések egy-egy hétig tartanak, melyekhez az érintett országok rendőri szervei önkéntes alapon csatlakozhatnak.
A ROADPOL 2022 évi európai ellenőrzéseinek teljes listája az alábbi:
- Február 07-13: „Truck & Bus” (tehergépjármű és autóbusz ellenőrzés)
- Március 21-27: Speed” (sebességellenőrzés)
- Április 04-10: „Seatbelt” (biztonsági öv-ellenőrzés)
- Május 04-10: „Alcohol & Drugs” (ittas, illetve bódult állapotban vezetők kiszűrése)
- Június 13-19: „Truck & Bus” (tehergépjármű és autóbusz ellenőrzés)
- Július 18-24: „Truck & Bus” (tehergépjármű és autóbusz ellenőrzés)
- Augusztus 08-14: „Speed” (sebességellenőrzés)
- Szeptember 16-22: „Focus on the Road” (figyelemelvonó tényezők elleni fellépés)
- Október 10-16: „Truck & Bus” (tehergépjármű és autóbusz ellenőrzés)
- December 05-11: „Alcohol & Drugs” (ittas, ill. bódult állapotban vezetők kiszűrése).
A hagyományosnak tekinthető, egy hétig tartó akciók mellett idén is lesznek „marathoni”, azaz non-stop 24 órás ellenőrzések. A Speed Marathon időpontja március 24, az Alcohol&Drugs Marathont pedig két naposra szervezik, végrehajtására május 07-én és 08-án kerül sor.
Az Európai Közlekedésrendészeti Szervek Hálózata által szervezett nemzetközi közúti ellenőrzések 23 éves múltra tekintenek vissza. Az első ellenőrzés – akkor még a jogelőd TISPOL szervezésében – az 1999. évi „Mermaid” volt (a „Sellő” megnevezésű kampány a nehéz-tehergépjárművek ellenőrzésére irányult), az akkori viszonyoknak megfelelően hét nyugat-európai ország közreműködésével. Egy évvel később, 2000-ben a „Mermaid” már európai szintű volt – ebben az évben alakult meg az ellenőrzéseket szervező és koordináló Operational Group -, majd a következő években az ellenőrzés területei folyamatosan kibővültek. 2002-ben indult az „Alcohol&Drugs” és a „Bus”, 2003-tól a „Speed” és a „Seatbelt”, 2015-től a 24 órás „Speed Marathon”, majd első alkalommal 2018-ban szervezték meg a „Focus on the Road”-ot a járművezető figyelmét elvonó cselekvések visszaszorítása érdekében.
A ROADPOL az általa szervezett akciókkal kíván hozzájárulni az Európai Unió azon törekvéséhez, hogy 2020 és 2030 között a felére csökkenjen a közúti halálozások és a súlyos sérülések száma.
G.I.