Európai közúti ellenőrzések időpontjai 2025-ben
- Idén is lesznek európai-szintű közúti ellenőrzések, melyek szervezését és koordinálását az Európai Közlekedésrendészeti Szervek Hálózata, a ROADPOL végzi.
- A 2025. évi ellenőrzési terv alapján összesen kilenc „klasszikus” akcióra lehet számítani, melyek a főbb közlekedésbiztonsági kockázatok ellen irányulnak.
- A páneurópai ellenőrzések általában egy hétig tartanak, és kontinensünk jelentős részére, 27 ország – közöttük Magyarország – úthálózatára terjedhetnek ki.
- A magas hatásfokú 24 órás „non-stop” ellenőrzések, a Speed Marathon, valamint az Alcohol&Drugs Marathon időpontjai az aktuális egy hetes kampányok idejére esnek.
- Az előzőek mellett olyan speciális ellenőrzések is várhatók, melyek az egy nyomon haladó járművek, valamint a nyári szabadságok idején hosszabb utakra indulók ellenőrzésére irányulnak.
- A ROADPOL Safety Days eseménysorozatot 2025 szeptember 16-22 közötti időszakra hirdették meg.
- A ROADPOL az európai ellenőrzéseivel és kampányaival kíván hozzájárulni ahhoz az uniós célkitűzéshez, hogy 2019 és 2030 között felére csökkenjen a közúti halálozások és a súlyosan sérültek száma.
A ROADPOL (Európai Közlekedésrendészeti Szervek Hálózata) nyilvánosságra hozta az úgynevezett közlekedésbiztonsági műveleti naptárát, mely szerint idén is szervez európai szintű közúti ellenőrzéseket. Az elmúlt év végén jóváhagyott éves terv alapján 2025-ben összesen kilenc „klasszikus”, egy hétig tartó nemzetközi ellenőrzés várható, melyek – feltételezve, hogy a végrehajtásban valamennyi tagállam részt vesz – 27 ország területére terjednek ki. A tagállamokban végrehajtott műveletek a legfontosabb közlekedésbiztonsági szempontokra összpontosítanak, ideértve a gyorshajtást, az ittas, ill. bódult állapotban történő járművezetést, a passzív utasvédelmi eszközök használatát, a figyelmetlen vezetést, valamint a haszongépjárművek biztonságát. Az egyes akciók végrehajtását a Műveleti Csoport (Operational Group – OPG) koordinálja és felügyeli. Az európai adatok gyűjtése, elemzése, a trendek megállapítása, valamint az európai közvélemény tájékoztatása ugyancsak az OPG feladatkörébe tartozik.
Idén az európai rendőrök egy alkalommal ellenőrzik a passzív biztonsági eszközök (a biztonsági öv és a gyermekbiztonsági rendszerek) használatát, két alkalommal a sebességhatárok megtartását, ugyancsak kétszer lépnek fel az ittasan, illetve drog hatása alatt vezetőkkel szemben, míg a tehergépkocsik és autóbuszok ellenőrzésére három alkalommal kerül sor. A fentieken túl a ROADPOL október hónapban szervezi meg a „Focus on the Road” kampányt, mely a járművezetők figyelmét elvonó tényezők visszaszorítására irányul. Ezek az európai ellenőrzések egy-egy hétig (hétfő reggeltől vasárnap estig) tartanak, melyekhez az érintett országok rendőri szervei önkéntes alapon csatlakozhatnak. Az előzetes tervek alapján a magyar rendőrség – mely 2004. óta tagja az európai közlekedésrendészeti hálózatnak – a májusi Truck&Bus kivételével valamennyi ellenőrzés végrehajtásában részt kíván venni.
A ROADPOL 2025. évi európai ellenőrzéseinek teljes listája az alábbi:
- Február 17-23: „Truck & Bus” (tehergépjármű és autóbusz ellenőrzés)
- Március 10-16: „Seatbelt” (biztonsági öv-ellenőrzés)
- Április 07-13: Speed” (sebességellenőrzés)
- Május 05-11: „Truck & Bus” (tehergépjármű és autóbusz ellenőrzés)
- Június 16-22: „Alcohol & Drugs” (ittas, illetve bódult állapotban vezetők kiszűrése)
- Augusztus 04-10: „Speed” (sebességellenőrzés)
- Október 06-12: „Focus on the Road” (figyelemelvonó tényezők elleni fellépés)
- November 17-23: „Truck & Bus” (tehergépjármű és autóbusz ellenőrzés)
- December 15-21: „Alcohol & Drugs” (ittas, ill. bódult állapotban vezetők kiszűrése).
A hagyományosnak tekinthető, egy hétig tartó akciók mellett idén is lesznek maratoni, azaz non-stop 24 órás ellenőrzések, melyek hatásfoka, visszatartó hatása az eddigi több éves tapasztalatok alapján kiemelkedő. A Speed Marathon tervezett időpontja idén április 09, az Alcohol&Drugs Marathon végrehajtására pedig várhatóan június 20-án és 21-én kerül sor, az éppen aktuális páneurópai ellenőrzés ideje alatt.
A ROADPOL idén speciális ellenőrzéseket is szervez. Május 21. és 23. között az egy nyomon haladó járművek vezetőire, a kerékpárosokra, a segédmotoros-kerékpárosokra és a motorkerékpárosokra kívánnak fókuszálni három nap időtartamban. Amennyiben a tapasztalatok kedvezőek lesznek, nem kizárt, hogy az egy nyomon haladó járművek közlekedésének ellenőrzését a 2026. évi műveleti naptárba is beemelik, az egy hétig tartó európai ellenőrzések sorába.
A nyári idegenforgalmi csúcsszezonban, a vakáció és a szabadságok idején – alapvetően július és augusztus hónapokban – a ROADPOL a tagállamok rendőri szervein keresztül olyan célellenőrzésekkel igyekszik az utakon közlekedők biztonságát javítani, amelyek a járművezetők esetleges fáradtságára, a gyorshajtásra, valamint a rakomány rögzítésének biztonságára összpontosítanak. Az „Operation Safe Holiday” kampány keretében szervezett a célellenőrzésekkel azt kívánják biztosítani, hogy a távoli célok felé igyekvő járművezetők az útjukat biztonságos és a jogszabályoknak megfelelő módon tegyék meg.
A ROADPOL első alkalommal 2020 nyarán szervezte meg a Safety Days, azaz Biztonsági Napok eseményeit, a jogelőd TISPOL szervezet által 2016-ban indított Edward Project mintájára (az EDWARD egy mozaikszó, amely az „European Day Without A Road Death” szavak kezdőbetűiből tevődik össze, jelentése magyarul: „Közúti Áldozatok Nélküli Európai Nap”). A Biztonsági Napok eseményei 2021 óta egy időben zajlanak az Európai Bizottság „Európai Mobilitási Hét” programjaival. Jelenleg naponta átlagosan 70 ember hal meg közúti balesetben az európai utakon, és a ROADPOL azt szeretné elérni, hogy minden évben legyen legalább egy olyan nap, amely egyetlen közúti halálos áldozatot sem követel kontinensünkön. 2025-ben ezt a napot a következő hetekben határozzák meg, de mindenképpen szeptember 16. és 22. között várható (a konkrét időpontról döntés a mai napon még nem ismert, a Biztonsági Napok idén szeptember 16-tól 22-ig tartanak). A ROADPOL arra kér minden közlekedőt, hogy gondolja át közlekedési magatartását az utakon, legyen szabálytisztelő, és viselkedjen partnerként másokkal szemben. A Safety Days időszakában a tagállamokban olyan programok, események és rendezvények sokaságára kerülhet sor, melyek valamennyi korcsoport, azaz a kisgyermekek, a fiatalok, a felnőttek és a szenior közlekedők biztonságának javítására irányulnak, közlekedjenek akár önállóan, jármű utasaként, vagy vezetőjeként.
A ROADPOL az általa szervezett akciókkal, európai ellenőrzésekkel és kampányokkal kíván hozzájárulni az Európai Unió azon törekvéséhez, hogy 2019 és 2030 között a felére csökkenjen a közúti halálozások és a súlyos sérülések száma. A jogérvényesítés mellett a ROADPOL együttműködése a tapasztalatok cseréjére, a bevált gyakorlatok megosztására, a közlekedésrendészeti stratégiák fejlesztésére, valamint a felelős járművezetői magatartás előmozdítására is kiterjed. Ahogy Európa a jelenlegi évtizedben tovább folytatja a közlekedésbiztonság javítására irányuló erőfeszítéseit, a ROADPOL az általa végrehajtott műveletekkel azt igyekszik tudatosítani a közlekedőkben, hogy a közúti szabályok betartása elengedhetetlen az életek védelme és a balesetek megelőzése érdekében.
A 2025. évi első ROADPOL ellenőrzés végrehajtásának hazai eredményei
A ROADPOL idei első akciója már véget is ért, a tehergépjárművek és az autóbuszok forgalmának ellenőrzésére irányuló Truck&Bus kampányt 2025. február 17. és 23. között hajtották végre. A nemzetközi tapasztalatok jelenleg még nem ismertek, a hazai végrehajtás főbb adatait a rendőrség nyilvánosságra hozta. Ezek szerint az ellenőrzés egy hete alatt összesen 7 000 tehergépjármű és 490 autóbusz ellenőrzésére került sor. Az okmányok megléte, valamint a járművezetők vezetési alkalmasságának ellenőrzése mellett a rendőrök kiemelten vizsgálták a vezetési- és pihenőidővel, valamint a veszélyes áruk szállításával összefüggő szabályok megtartását.
A tehergépjárművek vonatkozásában 2 744 esetben állapítottak meg rendellenességet, ami azt jelenti, hogy ezeknek a járműveknek közel 40%-ánál(!)valamilyen jogsértés volt kimutatható, ami kifejezetten magas arány. Azonnali közlekedési korlátozást (továbbhaladási tilalmat) 13 tehergépjármű esetében kellett elrendelni. A vezetési- és pihenőidővel kapcsolatos szabályok megszegése miatt 128, a járművel, illetve a rakománnyal kapcsolatos jogsértések miatt 276, az okmányokkal kapcsolatos hiányosságok miatt pedig 109 alkalommal kellett intézkedni. Nyolc tehergépjármű sofőr esetében alkoholfogyasztás, egy esetben pedig kábítószer fogyasztás gyanúja merült fel. Biztonsági övet 501-en nem használtak, míg 682-en a megengedett sebességet lépték túl. Az intézkedés alá vont autóbuszvezetők körében a jogsértések aránya jelentősen alacsonyabb, 9% körül volt (országos szinten a 490-ből 45 eset). Kilencen közülük a sebességhatárt lépték túl, a vezetési- és pihenőidővel kapcsolatos szabályokat öten szegték meg, a menetokmányok pedig két buszvezető esetében voltak hiányosak. A következő ROADPOL ellenőrzésre március 15 és 21 között kerül sor, az „Operation Seatbelt” a passzív biztonsági eszközök használatának ellenőrzésére irányul.
G.I.