Ezért ne tedd a lábad a műszerfalra!
- Különösen a fiatalok körében „divatos” üléshelyzet, hogy felteszik a lábukat a műszerfalra.
- Baleset bekövetkezésekor a légzsák ezredmásodpercek alatt fújódik fel, és sebessége akár a 320 km/h-t is elérheti.
- Ezért a lábak műszerfalon történő pihentetése rendkívül súlyos következményekkel, akár maradandó sérüléssel vagy szélsőséges esetben az érintett halálával is járhat.
- Ilyenkor nem csak a láb sérülhet, hanem minden más, ami a lábakkal közvetlen vagy közvetett kapcsolatban van (medence, gerinc, belső szervek stb.).
- Fokozza a problémát, hogy az üléshelyzet is megváltozik, a biztonsági öv sem tapad megfelelően a testhez, így balesetkor az öv alól kicsúszó test akár a gépkocsiból is kieshet.
- A légzsák a gépkocsik egyik legfontosabb biztonsági felszerelése. De csak akkor képes védelmi funkcióját ellátni, ha az utas is megteszi, ami tőle elvárható.
- A legfontosabbak: becsatolt biztonsági öv, egyenes testhelyzet és a lábak a padlón. És mindig legyen elegendő hely, biztonságos távolság a légzsák és az utas teste között.
A futballtörténelem egyik leghíresebb szabadrúgásgólját a brazil Roberto Carlos 137 km/h sebességgel lőtte a franciák kapujába 26 évvel ezelőtt. A jégkorong 175,1 km/h-s lövési sebességrekordját pedig az Egyesült Államok profi ligájában, az NHL-ben jegyzik (nem véletlen, hogy a jégkorongozók sisakot és egyéb védőfelszerelést viselnek). Ámde mindkét rekorderejű lövés sebessége eltörpül amellett, amekkora sebességgel a légzsák robban ki a helyéről baleset (ill. nagyon ritkán műszaki hiba) bekövetkezése esetén. A légzsákok nyílási sebessége ugyanis akár a 320 km/h-t is elérheti. Ez alapján aligha lehet kérdéses, miért nem szabad soha az anyósülésen utazó utasnak a lábait a műszerfalon pihentetni.
Számos filmben lehet látni olyan jelenetet, hogy az autóban az utas felteszi a lábait a műszerfalra, miközben általában kellemes aláfestő zene szól. Tény, hogy ez a mozdulat a kényelmet, a jó hangulatot, valamint a felszabadult állapotot közvetíti, a lehetséges veszélyek mély elhallgatása mellett. Ennek a mozdulatnak sajnos nagyon sok követője van a mindennapi életben is, főleg nyáron, és különösen a fiatalok körében. Pedig mint sok más dolgot, amit a képernyőn vagy moziban látni lehet, ezt a mozdulatot is feltétlenül kerülni kell, hiszen akár maradandó vagy halálos sérülések előidézője is lehet.
A légzsák a biztonsági öv mellett a legfontosabb passzív biztonsági eszköz az autóban, mely a már bekövetkezett baleset következményeitől védi meg az előtte ülőt (sofőrt vagy utast), illetve csökkenti a sérülés súlyosságát. Ámde a légzsák kizárólag akkor tudja ellátni védelmi funkcióját, ha az autóban ülők is megfelelően teszik a dolgukat, azaz becsatolják az öveiket és megfelelő testhelyzetben ülnek, testük és a műszerfal között elegendő távolságot hagyva.
A légzsák egy rendkívül erős anyagból készült zsák, amely vészhelyzet esetén ezredmásodpercek alatt gázzal töltődik fel, és a fej, valamint a test előtt egy ideiglenes és viszonylag rugalmas párnát képezve tompítja az ütközés hatásait. Az aktiválás általában 20 km/h-t meghaladó ütközés esetén következi be. A légzsák aktiválást követő kinyílási sebessége meghaladhatja a 300 km/h-t. Amennyiben a légzsák az emberi testtel érintkezik – feltételezve, hogy az utas megfelelő üléspozícióban van és szabályosan rögzített biztonsági övet használ – az ütközés ereje kisebb sérüléseket okozhat ugyan, de megvédhet a súlyosabb sérülésektől. Ha viszont az utas lába a műszerfalon van, akkor ez a rettenetes erő közvetlenül a lábakat éri, ami jellemzően igen súlyos következmények és rendkívüli fájdalmak előidézője. Ha az érintett nagyon szerencsés, akkor egy boka, illetve lábfej ficammal megúszhatja, de többnyire nem ez a helyzet. Ilyenkor ugyanis általában a töréseken, az elmozdulásokon és az ízületek súlyos károsodásán túl minden más károsodhat, ami a lábbal összeköttetésben van, ide értve a medencecsontot, a gerincet, valamint közvetetten a belső szerveket is. Ha pedig a láb nagy sebességgel az állkapocshoz, az archoz, az orrhoz, illetve a fej más részéhez ütődik, akár a súlyos fejsérülés, illetve az agykárosodás sem kizárt (a problémát fokozza, hogy az ütközés hatására az emberi test intenzíven előrelendül, éppen a kinyíló légzsák irányába).
Megtörtént eset, hogy egy ilyen balesetet szenvedett 22 éves ír hölgy (Gráinne Kealy) két évig tartó műtétsorozaton esett át, amikor súlyos fejsérüléseit az összezúzott homlokcsont mintegy felének az eltávolítását, majd pótlását követően helyre tudták hozni.
Sajnálatos módon nem ritka eset, hogy az óvatlan utas egy ilyen átgondolatlanul felvett testhelyzet miatt maradandó sérülést szenved (pl. amputálják a végtagját, annak valamely részét, illetve a károsodott ízület már nem hozható teljesen rendbe), vagy szélsőséges esetben akár az életét is elveszítheti.
Érdemes megjegyezni, hogy amennyiben az utas a lábát a műszerfalra helyezi, akkor ezzel az ülési helyzetét is megváltoztatja, mely következtében a biztonsági öv sem illeszkedik megfelelően a testére. Ez pedig nem csak a kinyíló légzsákkal szemben jelent nagy kockázatot, hanem akkor is, amennyiben a baleset során a gépkocsi saját tengelye körül egyszer vagy többször átfordul, ill. felborul. Ilyenkor az emberi test könnyen kicsúszik az öv alól, és akár a gépkocsiból is kieshet – ami az utasokat érő halálos kimenetelű sérülések egyik fő oka.
„Ellenjavalt” továbbá az is, hogy az utas felhúzza a lábait az ülésre maga elé, hiszen ebben az esetben is megváltozik az üléspozíció, valamint az öv felfekvése, továbbá a térdek jelentősen lecsökkentik a légzsák és a felsőtest közötti távolságot. Márpedig nem nehéz elképzelni annak a következményeit, ha a kinyíló légzsák valakinek a térdét az arcához üti.
A légzsákokat úgy tervezték, hogy védelmi funkciójukat akkor tudják a legjobban ellátni, amennyiben a vezető és az utasok becsatolják magukat, egyenesen ülnek az ülés közepén, a hátuk az üléstámlának támaszkodik, a lábuk pedig a padlón van. Aki ezt teszi, megteremti annak a lehetőségét, hogy egy esetlegesen bekövetkező közúti balesetet a lehető legkedvezőbb és legszerencsésebb forgatókönyv szerint vészeljen át.
G.I.