Ezért tiltják!
- A vele párhuzamosan haladó autó kamerája felvette, amint a mobilozó sofőr fékezés nélkül belehajt az előtte állókba.
- Ez az eset a kevés kivétel egyike, amikor a rendőrségnek lesz bizonyítéka rá, hogy a sofőr a telefonjával babrált és ezért történt a baleset.
- Látható, a Clio nem ment gyorsan, mégis belehajtott az álló kocsisorba. Mi történt volna jóval nagyobb sebesség esetén?
Sokan feltették már nekem a kérdést, de gondolom, nemcsak nekem: „Miért tiltják a vezetés közbeni mobilozást?”
„Túlságosan elvonja a figyelmet a vezetéstől! Elsősorban nem is a telefonbeszélgetés…, sokan azonban sms-t írnak, videót néznek vagy éppen készítenek is menet közben, és ez már nagyon veszélyes”, válaszoltam nekik, de hiába.
„Ilyen alapon – mármint, hogy elvonja a vezetéstől a figyelmet – be lehetne tiltani a kocsiban ülőkkel is a beszélgetést, a dohányzást, a zenehallgatást is”, replikáztak ismerőseim.
Való igaz. Sok minden elvonhatja a sofőr figyelmét a vezetéstől. A cigaretta például nemcsak akkor és azzal, amikor rágyújt a gépkocsivezető, amikor kiveszi a dobozból a cigit, öngyújtót keres vagy bekapcsolja a kocsi szivargyújtóját, majd később amikor a szivargyújtóra vagy az öngyújtó lángjára fókuszál, hogy meggyújthassa a cigarettáját…
Számos baleset történt már amiatt is, hogy valaki az ölébe ejtette a cigarettát és miközben kereste, nem figyelt előre. Arra is volt példa, hogy a nylonharisnya kapott lángra a cigarettától.
A telefon azonban, úgy tűnik veszélyesebb. Lehetséges, hogy igazuk van azoknak, akik szerint meg kell szokni ezt is, mint a vezetés közbeni dohányzást, ivást, evést, és minden mást, ami elvileg elvonja a figyelmet a vezetéstől, mégis csinálja szinte mindenki.
És persze ezek miatt is történtek már balesetek, még ha az ilyen esetekben sem mindig bizonyítható, hogy az evés-ivás-beszélgetés miatt nem figyelt a sofőr. Általában azzal zárják le az ügyet, hogy a sofőr figyelmetlen volt.
Csakhogy az evést-ivást és a beszélgetést az utasokkal nem tiltja a KRESZ. Ellenben a vezetés közbeni mobilhasználatot tiltja.
A közlekedésben résztvevőkre vonatkozó általános rendelkezések
KRESZ 3. §
Aki a közúti közlekedésben részt vesz, köteles
a) a közúti forgalomra, valamint a közútnak és környezetének a védelmére vonatkozó jogszabályi rendelkezéseket megtartani
b) a közúti jelzések rendelkezéseinek, továbbá a forgalom irányítására, ellenőrzésére jogosultak utasításainak eleget tenni
c) úgy közlekedni, hogy a személy- és vagyonbiztonságot ne veszélyeztesse, másokat közlekedésükben indokolatlanul ne akadályozzon, és ne zavarjon
(2) A gépkocsi vezetője menet közben kézben tartott mobil rádiótelefont nem használhat. A kétkerekű, továbbá gépkocsinak nem minősülő háromkerekű jármű vezetője menet közben – ideértve a forgalmi okból történő megállást is – kézben tartott mobil rádiótelefont nem használhat.
A Budapesti Autósok közössége oldalának egyik látogatója a közelmúltban töltötte fel a közösségi portálja ezt a felvételt.
A Clio fékezés nélkül hajtott bele az előtte álló kocsisorba. Két vétlen autósnak okozott kárt és nem kevés bosszúságot ezzel. Pechére, ő azon kevés vezetés közben mobilozó és emiatt balesetet okozó autósok közé tartozik, akire a felvétel alapján a rendőrség nagy valószínűséggel rá tudja majd bizonyítani, hogy a mobilhasználat ok-okozati összefüggésben áll a balesettel.
Gyakran megesik, hogy egy-egy baleset után a rendőrség talál egy mobilt a kocsi padlóján, de a sofőr állítja, hogy nem tartotta kézben az ütközés pillanatában. Még ha le is kérné a rendőrség a szolgáltatótól a mobil forgalmi adatait (általában nem kérik le), nehéz lenne bizonyítani, hogy kézben volt a telefon. Csak annyi derülne ki, hogy a balesetkor használták. Az pedig nem tilos, feltéve, ha kihangosítóval teszik.
A Budapesti Autósok Közössége által most közzétett felvételből egyértelműen kiderül, hogy nem kell száguldani, még csak túl gyorsan hajtani sem ahhoz, hogy egy-két másodperces figyelmetlenség balesetet okozzon. Minél kisebb a sebesség, annál kisebb a kár, nem sérül meg senki, de ettől még az autó összetört, javíttatni kell, és bármilyen jó munkát végeznek is a szervizben, utána már jóval kevesebbet ér, mint előtte.
Amúgy, csak szólunk: A VÉDA-kapuk és a rendőrség Pofátlan(TAN)ító autóiban működő kamerák is képesek rögzíteni a szabálytalan mobilhasználatot. A mobilhasználatért egyébiránt a helyszínen 15.000, szabálysértési eljárásban 30.000 forint pénzbírság szabható ki.
F.Gy.A.