Ezután lassabban sietnek a mentők
- 70 súlyos baleset éri átlagosan évente országszerte a mentőszolgálat autóit.
- Elméletben mindenki tudja mit kell tennie, ha meghallja egy sziréna hangját.
- Melyik az a kilenc szabály, amit be kellene tartani valamennyi közlekedőnek?
Önmegtartóztatással próbálják csökkenteni a gépjárműveik és a bennük utazókat érő balesetek számát a mentők. Az Országos Mentőszolgálat előírta a gépkocsivezetőinek, hogy a jövőben „a balesetmentes és biztonságos közlekedés érdekében a mentőautók szirénázva is legfeljebb 30 km/órával léphetik túl a többi közlekedőre vonatkozó legnagyobb megengedett sebességet”.
Az „Adj utat, ments életet!” kampány mellett ezzel az intézkedéssel is azt próbálja elérni az Országos Mentőszolgálat, hogy csökkenjen a mentőket érő közlekedési balesetek száma.
Évente átlagosan 70 súlyos mentőbaleset történik Magyarországon. Majdhogynem hetente egy! S bár a közlekedők körében végzett közvélemény-kutatásokból, felmérésekből úgy tűnik, mindenki tudja mi a teendő, ha megkülönböztető jelzést használó jármű közeledik, a gyakorlat egészen más képet mutat. És ennek sokszor komoly szerepe van abban, hogy ennyi baleset történik a mentőkkel.
Évek óta kampányok sorával próbálja a mentőszolgálat mentőbarát vezetésre bírni a közlekedőket – a jelek szerint azonban bőven van mit tenni még ezen a téren a balesetek megelőzéséért, a mentők biztonságos, gyors közlekedésének elősegítéséért.
A mentők sebességkorlátozása a szakemberek szerint várhatóan érdemben nem csökkenti a vonulások időtartalmát egy-egy riasztás után. Olykor amúgy is kénytelenek még szirénázva is lassabban haladni a mentők, mint tehetnék, mert a beteg állapota ezt kívánja. (Ezért is tilos megelőzni a mentőt, amikor használja a megkülönböztető jelzését, akkor is, ha lassan megy.)
Talán még biztonságosabbá is teszi a szolgáltatást a „sebességkorlátozás”, hiszen jelentősen megnőhet a riasztás és a beteghez, sérülthöz érkezés között eltelt idő, ha a mentő balesetet szenved és emiatt új mentőt kell indítani a hívásra.
Nem beszélve arról, hogy a súlyosabb esetekben mentős balesetekhez is új mentőt kell küldeni, ami csökkenti a szükség esetén bevethető mentőautók számát.
Mindannyiunk biztonságát szolgálja az intézkedés, hiszen a sebesség általános csökkentésével nő az az idő, ami a sofőröknek – nemcsak a mentősök, a többi közlekedő esetében is – a legjobb és legbiztonságosabb manőverek végrehajtásárra a rendelkezésére áll. Más megközelítésben, a kisebb sebesség révén csökken a balesetek bekövetkezésének a valószínűsége és a kimenetelének, az esetleges sérüléseknek a súlyossága is.
A KRESZ megengedi a mentőknek – és általában a megkülönböztető jelzést használó járművek vezetőinek –, hogy a rendőr és a vasúti átjárót biztosító jelzőberendezések és jelzőőrök jelzéseit kivéve minden más közúti jelzést figyelmen kívül hagyjanak, ide értve a sebességkorlátozásra vonatkozó előírásokat is, ha azzal a közlekedés biztonságát, valamint a személy- és vagyonbiztonságot nem veszélyeztetik, és meggyőződtek arról, hogy a közlekedés többi résztvevője az akadálytalan továbbhaladást lehetővé tette.
Az utóbbi időben – amióta már szinte állandó tartozék az autókban a fedélzeti kamera – számos olyan mentős balesetről készült felvétel – amiket készítőik meg is osztottak világhálón –, amelyek arról árulkodtak, nem mindenki tartja magára nézve kötelezőnek az elsőbbségadást a szirénázó mentőautóknak. (A rendőröknek hamarabb megadják, állítólag azért, mert félnek, hogy feljelentik őket. A tűzoltókkal pedig már csak az autóik tömege miatt sem igen mer senki ujjat húzni. Bár mindegyikre volt már példa.)
Azonban mit tehet egy mentős, ha egyszer csak a semmiből feltűnik egy biciklis a zebrán (ahol nem is kerékpározhatna), és ha a fülhallgatóján éppen hangos zenét hallgatott, ezért még csak nem is hallotta a szirénát. Vagy, ha egy figyelmetlen sofőr úgy ítéli meg, ő még simán áthajt a kereszteződésen a mentő előtt.
Az ilyen esetekben mindig az a kérdés, hogy akkor is megtörtént volna a baleset, ha a mentős jobban figyel, ha lassabban hajt, ha lemond az elsőbbségéről?
Van néhány szabály, amit azonban – bármilyen sebességgel közeledik a mentő – be kell tartani. Amelyekkel a mentősök szerint nagyban megkönnyíthetjük az ő életüket.
…hogy aki bajba jutott ne várja hiába a mentőautót! … mert mindenkit hazavárnak!
F.Gy.A.