„Fedélzeti rendszerek” már az e-bike-okon is
- Mintha mostanság a nemzetközi kerékpárszalonok vennék át az autókiállítások helyét Európában.
- A gépkocsikból ismert biztonsági és kényelmi funkciók sorra jelennek meg a pedeleceken is.
- A nagyvárosi futárok a furgonok helyett egyre inkább két- vagy háromkerekű kisáruszállító villanybicikliket hajtanak.
Súlycsökkentés, kisebb, de hatékonyabb motorok, automataváltók, ABS, keréknyomás figyelés, fedélzeti érintőképernyő – néhány éve még az autókiállításokról szóló beszámolókban olvashattunk efféle vívmányokról. Az autóiparban bevált megoldások szépen, fokozatosan megjelennek az elektromos kerékpárok kínálatában. Pontosabban az elektromos rásegítéssel működő kerékpárok, a pedelecek kínálatában, amely típus messze a legjobban terjed a tisztán mechanikus, újabb szakkifejezéssel: organikus bringák kárára.
A napokban a németországi Kölnben rendezik meg az ez évi nagy európai kerékpáros vásárt, a Bike.EXPO rendezvényt. A Handelsblatt összefoglalta, hogy milyen fejlesztési irányok határozzák meg a legújabb kerékpár modelleket.
Az első és legfontosabb szempont a meghajtások hatékonyságának növelése és ezzel párhuzamosan a súly csökkentése. Ez magában foglalja a motorok, váltók és akkumulátor csomagok méretének a kicsinyítését. Ezzel filigránabbak lehetnek maguk a vázak is, vagyis légiesebbek lehetnek a villanyos bringák. Ez egyébként rájuk is fér, hiszen míg az átlagos mechanikus bringa súlya 15 kg körül van, a rásegítésesek 22 kg-nál kezdődnek, és a fatbike-kok, azaz a vastag kerekűek inkább a 30-hoz vannak közelebb.
A meghajtás része a sebességváltó, amely az olcsóbb, agymotoros konstrukciók esetén a hagyományos láncos erőátvitelt jelenti. A középmotoros megoldásoknál már egyetlen darabba lehet építeni a motort és a váltót a pedál tengelyére, ami nemcsak kényelmesebbé teszi a váltást, de könnyebb és kisebb helyet foglal.
Természetesen a kerékpárok sem ússzák meg, hogy kerekeken gördülő számítógépek (is) legyenek. Az okostelefonos applikációk révén navigációt, speciálisan kerékpáros útvonalakra vonatkozó javaslatokat, esetleg elveszett az kerékpárok megtalálását, a távoli lezárást és feloldást is intézhetjük online. A teherbringákat nagyméretű érintőképernyővel szerelik fel, hogy az egy flottába tartozó futárok folyamatosan kapcsolatban maradhassanak.
A nagyobb sebesség nagyobb közlekedésbiztonsági kockázatot is rejt. Ahogy a négykerekűeken, a kétkerekűeken is megjelennek az érzékelő eszközök. Elsőként a fékek hatékonyságát növelő ABS – emlékezhetünk, hogy a személyautókon is ez volt az első “hárombetűs” fedélzeti sofőrsegéd. De megjelennek a jeladók az abroncsok szelepjeiben is, hiszen az elégtelen nyomás vagy különösen az alattomos defekt bukást eredményezhet.
A nagyméretű teherbiciklik, amelyeket a kis furgonok alternatívájaként használnak a csomagküldő szolgálatok, már évek óta egyre nagyobb teret hódítanak. A kínálat jelenleg gyorsan bővül. A háromkerekű változatok akár 150 kilogrammnyi csomagot is elbírnak. A cargo kerékpárok egyik változata a terepjárást is támogató e-SUV.
Amikor ilyen sok újfajta képességgel ruháznak fel egy terméket, annak az ára óhatatlanul emelkedik. A márkás európai gyártmányok olcsóbbjának is millió forintos nagyságrendben szabják meg az árát, míg a sportos felhasználásúakért egy fiatal használt autó árát, ötmilliót is elkérnek. Ezt a drágulást már a komolyabb fizetőerővel rendelkező nyugat-európai piacokon sem mindig tudják követni. A piac konszolidálódásának jelei megmutatkoznak, amit az ágazatban bekövetkezett számos csőd és felvásárlás is bizonyít. A teljesen új modellek helyett egyre gyakrabban kerülnek piacra ráncfelvarrott példányok. Néhány gyártó és kereskedő raktáron tartja a 2024-es modelleket, is, ezeket most árengedménnyel dobják piacra.
Az egyik ismert európai sportdiszkont már használt pedeleceket is kínál, az új kerékpároknál jóval olcsóbban. Egy másik lehetőség, hogy kedvezőbb áron jussunk e-bike-hoz, az, amit az átalakításokra specializálódott cégek kínálnak. Ezek a hagyományos kerékpárokhoz készítenek elektromos átalakító készleteket mindössze néhány száz euróért. Persze ezt nekünk kell összeszerelnünk.
N.V.