Fejlesztések nyitnak utat az életmentőknek

  • Csaknem egy évtizede tűzoltók adnak tanácsot a gépjárművek tervezőinek.
  • Az új, szupermerev karosszériákat már nem kell szétvágni az életmentő beavatkozások érdekében, mert beavatkozó nyílásokat hagynak rajtuk.
  • Az akkucsomagok oltásához is olyan nyílást hagynak az alvázon, ahol az oltóanyag gyorsan bejut.

Forrás: renaultgroup.com

Az új, intelligens sofőrsegédek többségét azért építik be a járművekbe, hogy megelőzzék a baleseteket. Érzékelők hada által vezérelt eszközök: vészfékezők, sebesség-befolyásolók, sávban tartók, tolatást segítő eszközök, a vezető fáradtságára vagy figyelmetlenségére figyelmeztető visszajelzők azért csipognak, sípolnak és bimbamolnak, hogy elkerüljék a nemkívánatos eseményeket. Ugyanakkor a járművek tervezésekor hosszú évtizedek óta fémbe, műanyagba és gumiba építik bele azokat a tulajdonságokat, amelyek akkor fontosak, amikor már megtörtént az ütközés. Ilyenek a biztonsági öv, a biztonsági utascellák, vagyis a karosszéria utastér előtti részének a tervezett alakváltozása – köznyelven gyűrődő zóna -, a légzsákok, a karosszéria vázának a merevítései. Ezek bizonyos sebességhatárig és bizonyos körülmények között megvédik a bennülőket. Sajnos vannak olyan balesetek, amikor ezek az eszközök már nem elégségesek az utasok testi épségének a megvédésére. Ilyenkor veszik át az irányítást az életmentő szolgálatok: a mentők és tűzoltók.

Csakhogy akkor, amikor egy összetört, deformálódott járműbe be kell jutni, onnan a sérülteket el kell távolítani, az teljesen más logikát követel meg, mint ami alapján a járművet megépítették. A tűzoltók dolgát megkönnyítené, ha a tervezők már a járművek konstruálása idején figyelemmel lennének a mentés szükségleteire is.

Egyes autómárkáknál gondoltak erre a szempontra is. Az egyik francia autógyártó 2017-ben felkért egy tűzoltó alezredest, hogy legyen tagja a márka közlekedésbiztonság szakértői csapatának. Statisztikai tény, hogy a súlyos balesetek által okozott halálesetek a balesetet követő első órán belül következnek be. Ezt nevezik arany órának, és ezért fontos a lehető leggyorsabban beavatkozni.

Mivel a jármű szerkezetét az idők során egyre jobban megerősítették az utasok védelme érdekében, a tűzoltók által használt technikák is fejlődnek: az új generációs járműveken ahelyett, hogy megpróbálnák szétvágni a járművet, egy beavatkozó alagutat hoznak létre, hogy azon szabadíthassák ki az áldozatot.

Egy másik aktuális közlekedésbiztonsági kérdés, amely évről évre fontosabbá válik: az elektromos járművek akkumulátorai. Ha az akkumulátor kigyullad, az komoly károkat tud okozni. Emlékezetes, hogy autószállító óceánjárók égtek porig és süllyedtek el, mert nem tudták időben eloltani az akkumulátor tüzet. A legújabb fejlesztésnek köszönhetően a tűzoltók néhány perc alatt el tudják oltani az égő akkumulátort úgy, hogy vizet permeteznek be a jármű alvázán lévő nyíláson keresztül. A “tűzoltó hozzáférésnek” nevezett innovatív rendszernek köszönhetően mindössze tíz percet vesz igénybe az akkumulátor tüzének teljes eloltása, szemben az elektromos járművek oltásának átlagosan egy-három órájával. A gyors reakcióidő jelentős vízmegtakarítást is jelent, egyetlen beavatkozáshoz mindössze 1300 liter 11 ezer liter helyett. Ennek az innovációnak az elterjesztése érdekében az érintett járműgyártó 2025. február 18-a óta bármely autógyártó számára szabad hozzáférést biztosít a szabadalomhoz.

N.V.