Féktelen önbizalom

  • Lopott kocsival okozta két vétlen ember halálát a javítóintézetből megszökött fiatal.
  • Két ember életét követelte egy baráti társaság ámokfutása Tarján határában.
  • Öthónapos jogosítvánnyal közel 130-cal száguldott, közben mobilozott.
  • Friss jogosítvánnyal kétszer több balesetet okoznak a sofőrök, mint 5-10 évessel.
  • Sok fiatal úgy kezd száguldozni, hogy sem a saját, sem az autója képességeit nem ismeri.

A kép csak illusztráció!

Lopott kocsival okozta két vétlen ember halálát az a 17 éves karmancspusztai fiú, aki november 17-én okozott balesetet Salgótarján külterületén. Röviddel a baleset előtt kötötte el az autót egy karancslapujtői ház elől.

Nem tudni, hogy a tetthelytől akart minél távolabb kerülni, vagy más oka volt a reggeli ámokfutásának. Bármiért is száguldozott, reggel fél kilenc tájban Salgótarján külterületén egy kanyarban a lopott autóval átsodródott a szembe jövők sávjába és ott frontálisan összeütközött egy másik gépkocsival, melynek az utasai a helyszínen belehaltak az ütközés során szerzett sérüléseikbe.

A 17 éves fiúnak nem volt jogosítványa. A Budakörnyéki Törvényszék elfogató parancsot adott ellene, mivel „kivonta magát a javítóintézeti nevelés hatálya alól”. Körözték. Ez is lehetett az oka az ámokfutásának.

Az eset összes körülményére tekintettel a rendőrség kezdeményezte a fiú letartóztatását.

Kettészakadt autók, amelyek egyes nagyobb darabjai is egymástól méterekre repültek a brutális erejű ütközés után. Az elmúlt hetekben több elborzasztó balesetről számolt be a rendőrség. Nem egy esetben a baleset okozója olykor csodával határos módon ugyan, de túlélte a karambolt, azonban az utasuk vagy a baleset vétlen érintettjei nem.

Több tragédiát is fiatal sofőrök okoztak ezek közül, 17-24 évesek. Volt, akinek jogosítványa sem volt, és olyan is, aki pár héttel a halálos kimenetelű száguldása előtt vette át első vezetői engedélyét, de már úgy száguldoztak, mintha több ezer kilométer lenne a lábukban.

Egy ilyen eset történt az 1119-es úton is néhány napja. Egy 24 éves fiatalember a vizsgálatok jelen állása szerint túl gyorsan hajtott a Komárom-Esztergom megyei Tarján felé, közvetlenül a település határában egy kanyarban az autója megcsúszott, és előbb az útszéli murvára sodródott, majd áttért a menetirány szerinti bal oldalra és  oldalával belecsapódott a vele szemben szabályosan közlekedő másik gépkocsiba.

A balesetet okozó autót szabályosan kettészakította az ütközés ereje. Az autó egyik utasa, egy 32 éves férfi, aki a hátsó ülésen utazott, a helyszínen életét vesztette.

A tragédia szinte csak néhány méterre történt Tarján határától. A helyiek egy hatalmas csattanásra lettek figyelmesek, egyikük az RTL televízió híradójában azt mondta, a balesetet okozó autó igen nagy sebességgel hajtott. Szerinte jóval 100 kilométer/óra feletti sebességgel közeledett a település felé, volt aki szerint akár 150-es tempóval is hajthatott.

Egy héregi baráti társaság utazott az autóban. A televízióban nyilatkozó tanú szerint a balesetért nagy valószínűséggel felelős fiatalember csak pár hete kapta meg a jogosítványát, és az autót is csak a közelmúltban vásárolta.

Csak öt hónapja volt a jogosítványa annak a 17 éves fiatalembernek is, aki két éve augusztus 14-én okozott halálos balesetet a Békés megyei Békés és Tarhos között. A barátja autójával hajtott, amit azért kapott kölcsön, hogy a vasútállomásról a barátját haza fuvarozza vele.

A rendőrség kiderítette, hogy a fiú percekkel a baleset előtt még „a mobiltelefonját babrálta”, s közben a megengedett 90 helyett 128-129 km/h sebességgel hajtott.

Nem ismerte eléggé az utat, elmondása szerint előzőleg talán, ha tízszer járt arra úgy, hogy ő vezetett. Öt hónapos jogosítvánnyal még túl nagy vezetési rutinja sem lehetett.

A vizsgálat szerint egy balra ívelő útkanyarulatba túl nagy sebességgel hajtott be, ezért a gépkocsija sodródva áttért a menetirány szerinti baloldalra, és összeütközött a vele szemből érkező személygépkocsival, melynek vétlen vezetője olyan súlyos mellkasi és valamint szívsérüléseket szenvedett, hogy a helyszínen életét vesztette.

Néhány napja egy 17 éves fiú tekeredett fel öreg Mitsubishijével egy Károly körúti kandeláberre Budapesten. Nem volt jogosítványa, annak ellenére az elsődleges adatok szerint 100 kilométer/óra feletti sebesség hajtott. Mivel a kocsi a bal oldalával csapódott a vasoszlopnak, a sofőr a helyszínen életét vesztette, a mellette utazó 14 éves barátját súlyos sérülésekkel szállították a mentők kórházba.

A baleset után a rendőség közzétette a Károly körút térfigyelő kameráinak a felvételeit. Tisztán látszott, hogy a Mitsubishi áthajtott a piroson egy ott álló autó mellett, majd a sofőr az amúgy nem túl éles jobb kanyarban elvesztette az uralmát a járműve felett. Valószínűleg túl heves mozdulatokkal próbálta meg az úton tartani a Mitsubishit, emiatt pördülhetett meg az autó és csapódott a baloldalával a kandelábernek.

Közben még kidöntött egy oszlopot, és méterekre repített egy százkilós parkolást akadályozó gúlát.

A három esetben egyebek között az a közös, hogy a fiatal sofőrök láthatóan sem a saját, sem az autójuk képességeivel nem voltak tisztában – állítják közlekedésbiztonsági szakértők. Nincs rutinjuk, gyakran megfelelő tudásuk sincs az önálló vezetéshez, nem tudják mit kell tenni, ha elrontanak egy manővert és az autójuk menettulajdonságaival sincsenek tisztában. A közlekedési szabályokat sem tisztelik, némely esetben a KRESZ-tudás teljes hiánya is vélelmezhető.

Sok fiatal sofőr olyan alapvető dolgokkal sincs tisztában, mint például, hogy az autójukkal hány méteren belül tudnak megállni, ha hirtelen meg kell állni. A reakcióidejük is hosszabb a rutinos sofőrökénél, mivel nehezebben ismerik fel a veszélyhelyzeteket. Ehhez jön meg a vezetés közbeni mobilozás, zenehallgatás, önfeledt beszélgetés a haverokkal, olykor az ital és a drog, és persze a vagánykodás, hogy megmutassa a többieknek mit tud az ő autója.

Ez azonban nemcsak nálunk van így. Világszerte évente 1 millió 300 ezer ember hal meg közlekedési balesetben, a sérültek száma közelít az 50 millióhoz. És bár Európa a közlekedési szempontból biztonságos földrészek közé tartozik, az Európai Bizottság jelentése szerint a 15-24 évesek körében itt is a közlekedési baleset a vezető halál ok.

Egy nemzetközi felmérés szerint azok, akik öt éven belül szereztek vezetői engedélyt átlagosan kétszer annyi balesetet okoznak, mint akik 5-10 éve kaptak jogosítvány és hétszer annyit, mint akik már 40 éve, vagy még régebben vezetnek.

A fiatalok által okozott balesetek legfőbb oka a gyorshajtás, ami miatt elvesztik uralmukat a járművük felett. Sok balesetet okoz a mobilozás, a drogozás és a vezetés előtti alkoholfogyasztás. Egy uniós felmérés szerint utasként a megkérdezettek 70 százaléka ült már olyan autóban, amelynek a vezetője vezetés közben mobilozott.

Az uniós tagállamok a legkülönbözőbb módszerekkel próbálják szabálykövetésre bírni a fiatalokat. Van, ahol alkoholszondás indításgátlót szereltetnek az ittas vezetésen ért sofőrök kocsijába. Egyes országokban pedig közlekedési balesetekről készült sokkoló felvételeket mutatnak a fiataloknak, hogy lássák milyen következményekkel jár a vagánykodás az úton.

Szlovákiában tavaly szigorították a két évnél fiatalabb jogosítvánnyal közlekedési vétséget elkövetők, illetve balesetet okozókkal szembeni eljárásrendet. A parameter.sk beszámolója szerint továbbképzésen és pszichológiai továbbképzésen kell részt vennie annak (majd a végén újra le kell vizsgáznia a rendőrségen), aki a vezetői engedély megszerzését követő két éven belül

  • ittasan vezetett,
  • balesetet okozott,
  • lakott területen 20, azon kívül 30 kilométer/órával túllépte a megengedett sebességet,
  • nem állt meg a stoptáblánál vagy áthajtott a piroson,
  • megsértette az elsőbbségadás szabályait,
  • gyalogosokat vagy kerékpárosokat veszélyeztetett.

Pető Attila, aki 1998 óta gépjárművezető-oktató, 30 éve alapította meg saját autósiskoláját és 2000 óta vezetője a járművezető szakoktatók egyik érdekképviseletének, azt mondja, nálunk is szükség lenne valamiféle szigorításra a kezdő vezetők tekintetében. A Kreszprofesszor néven népszerű blogot író szakember több kollégája véleményének is hangot adva lapunknak azt mondta: a motorokhoz hasonlóan a személygépkocsiknál is több „alkategóriát” kellene felállítani, és korlátozni kellene a kezdő vezetők vezetési jogosultságát.

Pető szerint már önmagában is veszélyes, ha egy rutintalan sofőr egy többliteres, sok lóerős géppel kezd vezetni, különösen, ha azt felügyelet nélkül teszi. Több országban a jogosítvány megszerzését követő évben csak szülői felügyelettel vezethetnek a fiatalok. Nálunk csak annyiban korlátozza a jog a kezdő vezetőket, hogy nem vontathatnak pótkocsit.

A Kreszprofesszor szerint indokolt lenne a mostaninál alaposabban megvizsgálni az első jogosítványért pályázók pszichikai alkalmasságát is.

Mindezeknek azonban semmi értelme, ha valaki jogosítvány nélkül vezet. Márpedig az utóbbi időben több súlyos és halálos kimenetelű közúti tragédiát okoztak olyan sofőrök, akiknek korábbi közlekedési bűncselekményeik miatt bevonták a vezetői engedélyét, vagy akiknek soha nem is volt.

F.Gy.A.