Felkészületlen vendégmotorosok

  • A két nagy borvidék ellenére csökkent az ittasan okozott balesetek száma Heves megyében.
  • Nemcsak a felkészületlen motorosok szenvednek súlyos balesetet a Mátra és a Bükk útjain.
  • A való világban nincs évismétlés annak, aki gyakorlatban elbukik közlekedési ismeretekből.

Forrás: heol.hu

Egy kis megyének komoly gondot jelent olykor, hogy akár egyetlen súlyos kimenetelű közúti tragédia is elcsúfíthatja a megye baleseti statisztikáját, aminek az alakulása Erdélyi Róbert alezredes, a Heves Megyei Rendőr-főkapitányság Balesetmegelőzési Bizottság titkára szerint nem csak a rendőrségen múlik. Sőt…

„Keményen dolgozunk, folyamatosan ellenőrzéseket, akciókat, figyelemfelhívó kampányokat szervezünk a közlekedésbiztonság aktuális helyzetéhez igazodva. Ha feltűnik egy új jelenség vagy jelentős változás áll be az időjárásban, az út- és látási viszonyokban, bármiben, azonnal lépünk. De nem csak ezen múlik, hogy az év végén milyen képet festenek a számok a megye közlekedési helyzetéről, mondta. Az utak állapota, a járművek milyensége is komoly súllyal esik latba, de ami még ezeknél is sokkal inkább meghatározó, a közlekedők magatartása. Alapvetően rajtuk múlik, hogy romlik vagy javul a statisztika”.

Ami az idén, az eddig eltelt időszakban úgy tűnik, romlik, de van még hátra másfél hónap az évből, ami még hozhat kedvező irányú változást is. Az elmúlt tíz évben folyamatos ingadozást követően összességében kis mértékben nőtt a balesetek száma, ezzel együtt a halálos, súlyos és a könnyű sérülteké is. Annak ellenére, hogy 2016-ban például a halálos tragédiák száma korábban soha nem tapasztalt szinte csökkent.

„Kevesebb baleset történt ittasa vezetés miatt is”, mondta Erdélyi alezredes, ami egy olyan megyében, ahol két messze földön híres borvidék is található, az egri és a mátrai, több, mint elismerésre méltó. A rendőrök és a közlekedők felé egyaránt!

Persze a megyei balesetmegelőzési bizottság titkára sem naiv.

„Ebből azért ne vonjunk le messzemenő következtetéseket” – jegyezte meg. Végül is nem lehet tudni mekkora a látencia.

„Jelentős nálunk az idegenforgalom – folytatta az alezredes. Eger a legkedveltebb hazai turisztikai célpontok egyike, a TOP 5-ben tartják nyilván. És természetesen nemcsak a látnivalók, hanem a jó borok is vonzzák a turistákat. Ez pedig, ha az ittasan okozott balesetek számában szerencsére nem is, de a közúti ellenőrzéseken kiszűrt ittasan vezetők számában azért megmutatkozik.”

2020 2021
Személyi sérüléses balesetek száma 508 494
A balesetekben megsérültek száma 706 699
Halálos balesetek száma / Közlekedési balesetekben elhunytak száma 15 / 16 22 / 25
Súlyos sérülésekkel végződő balesetek / A sérültek száma 146 /175 155 / 190
Könnyű sérüléses balesetek / Könnyű sérültek száma 348 / 515 317 / 484

Forrás: ORFK

Heves megyében a főbb baleseti okok az országos átlag szerint alakultak. Gyorshajtás, az elsőbbségadás, illetve a kanyarodás szabályainak a megsértése.

„Ami a gyorshajtást illeti, nálunk inkább relatív gyorshajtás miatt történik viszonylag sok baleset – magyarázta Erdélyi Róbert alezredes. Adott a Mátrán átvezető 24-es út és a Bükkön keresztül Egert Miskolccal összekötő 2505-ös út. Ezeket kifejezetten kedvelik a motorosok, sajnos sokan közülük versenypályának tekintik mindkettőt. Sokan vesztették életüket, sérültek meg e két úton motorozva, mert nem vették komolyan a hegyi utakat és túlértékelték saját és járművük képességét. Bár ez igen gyakran igaz az autósokra is.”

A Mátrában történő motoros balesetek áldozatainak, okozóinak többsége Erdélyi alezredes szerint nem helybéli, még csak nem is a megyéből való, hanem a megyei balesetmegelőzési bizottság titkárának szavaival élve: vendégmotoros.

„Sokan kerekednek fel például az Alföldről, hogy kipróbálják magukat a Bükk és a Mátra szerpentinjein. De nem mindenki készül fel közülük kellőképpen arra, ami itt vár majd rájuk. Utólag nem egy esetben kiderült, bele sem gondoltak abba, hogy olyan vidéken készülnek motorozni, amihez foghatón sokan közülük még soha életükben nem jártak. Beláthatatlan kanyarok, meredek emelkedők és lejtők.”

Tény, hogy sokan versenypályának tekintik a Bükk és a Mátra kanyargós útjait. Gyakran meggondolatlanul a szembejövők sávjába áthajtva (olykor átsodródva) vágják le az élesebb kanyarokat. Aztán vagy jön ott szembe valaki és akkor nagy bajba kerülnek, vagy nem, ez esetben szerencséjük volt.

„Tavaly a mátraházai pihenőben felállítottunk egy méretes LED-falat. Az a térségünkbe látogató motorosok egyik kedvelt találkozó és pihenőhelye. Olykor száznál is több motor parkol ott egyszerre. A hegyi utak, az ittas vezetés, a gyorshajtás veszélyeire figyelmeztető videospotokat vetítünk ott, szinte folyamatosan. Ha az idei statisztikából indulok ki, nem eredménytelenül. A motoros tragédiák híre és a balesetmegelőzési kampányunknak köszönhetően jelentősen csökkent a motoros balesetek száma”, mondta Erdélyi Róbert.

Heves megyében azonban sok munkát adnak a közlekedési rendőröknek a kerékpárosok is, és nemcsak a településeken. Pedig azt hinné az ember egy ilyen hegyes-völgyes megyében a lakott területen kívül már csak kevesen bringáznak. Nem így van.

„Sajnos elő-előfordul, hogy egyesek jó heccnek gondolják biciklivel leszáguldani a meredek szerpentinen – jegyezte meg az alezredes. – Aztán elég egy apró úthiba, egy a váratlan akadály, vagy ami a leggyakoribb, egy elhibázott manőver, például egy nem kellően átgondolt fékezés, és máris megvan a baj. A hegyek között túrázva nem egy kerékpáros megfeledkezik arról, hogy lejtmenetben a biciklivel sem olyan könnyű megállni, de olykor még az úton maradni sem. Elég egy rossz fékezés és már indulhat is a mentő”.

A nagyobb gondot azonban mégis csak a városokban okozzák a biciklisek.

„Sokuknak nincs jogosítványuk a tapasztalataink szerint, ráadásul nem is ismerik a  KRESZ-t, olykor még a legalapvetőbb szabályokat sem – osztotta meg velünk a rendőrség tapasztalatait Erdélyi Róbert. – Gyakran előfordul, hogy ha körül is néznek, mielőtt ráhajtanak egy útra, rosszul mérik fel a közeledő járművek távolságát és sebességét. Azt hiszik »még gond nélkül kihajthatnak eléjük , hiszen messze vannak«, átkerekezhetnek a kereszteződésen, aztán megtörténik a baj”.

A megyei balesetmegelőzési bizottság az ilyen és hasonló tapasztalatok alapján kezdett felvilágosító kampányt a kerékpárosok körében is.

„Az ilyen esetek megelőzése komoly kihívást jelent. Ha épp nincs ott egy rendőr, aki figyelmeztethetné a kerékpárost, hogy legyen körültekintőbb, nem sokat tehetünk, mondta Erdélyi Róbert. Ezért a különböző közlekedésbiztonsági akciók és ellenőrzések alkalmával hívjuk fel a kerékpárosok és a gyalogosok figyelmét, hogy a közlekedési szabályokat nekik is be kell tartaniuk! A Facebookon van egy prevenciós oldalunk, közel tízezer követővel. Ott napi szinten igyekszünk „nevelni” a közlekedőket.

Lakott területen kívül még nem is annyira, de azon belül még ma is gyakran találkoznak a hevesi rendőrök a biztonsági öv használatát mellőző autósokkal. Főleg a hátsó üléseken utazók hajlamosan megfeledkezni arról, hogy nekik is kötelező bekötni magukat és már nem a sofőrt büntetik meg, ha ezt elmulasztják!

Erdélyi Róbert szerint azonban olykor még az első üléseken utazók sem kötik be magukat, lakott területen kívül sem. A jelenlegi övhasználati aránnyal nem elégedettek. Nemcsak azért mert, a KRESZ szerint elől és hátul is kötelező bekapcsolni a biztonsági övet, hanem mert lényegesen súlyosabban sérülnek meg azok, akik nem kötik be magukat, mint azok, akik használják az övet.

Az övhasználati arány növelése érdekében indították útjára a „Kamion plakát” kampányukat, melynek keretében 30 darab kamion pótkocsijának hátsó ajtaján jelenik meg a biztonsági öv használatának fontosságára figyelmeztető plakát.

A Heves Megyei Balesetmegelőzési Bizottság a közösségi médiában kisfilmekkel bombázza a közlekedőket, így próbálja szabálykövető és főleg biztonságos közlekedésre bírni őket.

Több tízezren látták például azt a kisfilmjüket, amelyen a jó fiú a versenypályán védőruhában próbálgatja maga és motorja teljesítőképességének a határait, a rosszfiú az országúton utcai öltözékben. A film végén a jófiú a győzteseket megillető serleget emelheti a magasba, míg a rosszfiú helyett az özvegye egy urnával a kezében látható.

Erdélyi Róbert alezredes úgy véli, bár a KEVE (Közlekedjünk együtt, Vigyázzunk egymásra!) program a megyében is elindult, két iskolában havi egy órában közlekedési ismereteket tanítanak a gyerekeknek, ez kevés!

„26 éve foglalkozom balesetmegelőzéssel, azon belül gyerekekkel is – jegyezte meg az alezredes. Fontos lenne, hogy a közlekedési ismeretek önálló tantárgy formájában jelenjen meg az általános iskolai oktatásban. Tudom, minden tantárgy fontos, mert valamilyen képességet, készséget fejleszt. Nem szabadna azonban megfeledkezni arról, hogy mindenki közlekedik, a gyerekek is.”

Ezért különösen fontos lenne, mondta, hogy mielőbb megismerjék és készség szinten alkalmazzák a közlekedési szabályokat, és ne felnőttként kelljen figyelmeztetni őket például arra, hogy a kerékpárosok sem közlekedhetnek akárhol, akárhogy és bizony olykor, hogy nekik is elsőbbséget kell adniuk másoknak.

„Ha valaki megbukik matematikából vagy rajzból, legfeljebb pótvizsgázik vagy évet ismétel. Azonban közlekedésben nem mindig lehet ilyen egyszerűen korrigálni a hibákat. Van, hogy az első súlyos hiba egyben az utolsó is, és itt nincs évismétlés!”, figyelmeztetett a  Heves Megyei Balesetmegelőzési Bizottság titkára.

F.Gy.A.