Fényautók

  • Sok új autómodell nemcsak megvilágítja az utat, de szinte már-már ki is van világítva.
  • A led-technológia áldása, de egyben átka is az intenzív fénykibocsátás.
  • A helyzetjelzők és féklámpák erős fényét a dugóban autózók közelről és hosszasan “élvezhetik”.

Látni és látszani, ez az első számú parancs az ősztől tavaszig tartó hosszú éjszakák időszakában. Tudják ezt a gyártók is, ezért mindent megtesznek, hogy a fényszórók minél többet mutassanak meg az útból, a helyzetjelző világítótestek pedig a jármű pozíciójából. A led-technológia fejlődése pedig támogatja ezeket a törekvéseket. De az embernek időnként az az érzése, hogy jóból is megárt a sok.

Például akkor, ha a főúton szembe találja magát egy olyan kamionnal, amelynek a teljes homlokzatát karácsonyi fényjátékkal világították ki. Azt, hogy Európa-szerte ismert a jelenség, mutatja a TÜV SÜD (a német műszaki ellenőrző szövetség) közleménye. A szervezet a honlapján emlékeztette a kamionosokat, hogy a német közúti szabályok rendelkezése tiltja a világító eszközök használatát a járműben vezetés közben. Ez persze nem csak a karácsonyi fényekre vonatkozik, hanem a villogó vagy körbefutó leddel megvilágított névtáblákra és világító logókra is. – Az extra világítás zavaró lehet az út többi használója számára – mondta Eberhard Lang, a TÜV SÜD képviseletében. Ráadásul a villogó díszekről akár azt is hihetik messziről, hogy megkülönböztető jelzés.

De nemcsak a nagy teherautók vezetői szeretik a csilli-vili fényeket, hanem az úrvezetők is. Legalábbis erre kell gondolnunk, ha azt tapasztaljuk, hogy a kontinens első számú autógyártója legnagyobb darabszámban készülő modelljét úgy helyezi forgalomba, hogy a jármű orrán a két szokásos lámpatesten kívül világít egy faltól-falig ledsor, valamint a márkajelzés. De hasonló a helyzet a hátsó fronton is. Valaha nagy szenzáció volt a harmadik féklámpa, mára azonban ez is meghaladottá vált. Számos személyautó farán egyetlen, mindkét lámpatestet magába foglaló, összefüggő fényhíd pompázik.

Aki ilyen jármű mögött halad hosszasan – mondjuk a késő délutáni csúcsban -, az hamar visszavágyik abba a korba, amikor a legnagyobb autók hátulján is legfeljebb két féltenyérnyi stoplámpa parázslott. Mert a nagy fényesség jól jön, ha távolról kell észlelni egy járművet a vaksötétben, de roppant fárasztó, ha néhány méterről kell követni kilométereken át.

Külön történet a világítótestek fényforrásainak korszerűsítése izzóról ledesre. A gyári eszközöknek meg kell felelniük a hatósági előírásoknak. Nem lehetnek fényesebbek, mint a megengedett. (Ellentétben a házilag cserélt vagy a szerelők által tuningolt megoldásokkal.) A mindennapi gyakorlat azonban azt mutatja, hogy mégis gyakran zavaróan fényesek. És a szembejövő járművek fényeivel ellentétben a gépkocsi hátsó lámpáit sokkal tovább vagyunk kénytelenek bámulni. Lassan haladva vagy akár álló forgalomban a követési távolság is kicsi. Ha pedig a közlekedési lámpa pirosat mutat, a féklámpák gyakran a várakozás teljes ideje alatt világítanak. A mérges-vörös lámpák talán nem vakítanak – mint a fényszórók -, de fárasztják a szemet és fárasztják a járművezetőt. Erre is illik a közmondás: kevesebb több lenne.

N.V.