Folytatódik az övmustra!

  • A helyzet már javul, de a rendőrség szerint még nem eléggé!
  • Egy mozdulat vagy 12 hét lábadozás és pár hét gyógytorna?
  • Drágább lett annak a bizonyos mozdulatnak az elmulasztása.
  • Szokta Ön „tesztelni” a biztonsági övét? Figyel a beállítására?

Bár az előzetes adatok szerint nőtt 2023-ban a biztonsági övhasználók aránya, a rendőrség a Közlekedésbiztonság megkeresésére azt közölte:

Az övhasználat fokozott ellenőrzése idén is folytatódik.

Az eredmények, azaz az övhasználati hajlandóság ugyanis még mindig elmarad a fejlett közlekedésbiztonságú országokétól.

Lesznek az ittas vezetők kiszűrésére nálunk is gyakran és sikerrel alkalmazott finn módszerhez hasonló célzott ellenőrzések, amikor a rendőrök egy adott ponton megállítanak minden arra közlekedő járművet, de csak azt vizsgálják, hogy az utasok szabályosan használják-e a biztonsági övet, és megfelelő minőségű és az előírások szerint rögzített biztonsági gyermekülésben utaztatják-e a gyermekeiket, viselnek-e bukósisakot.

Érvényben marad az az ORFK utasítás is, miszerint bármilyen céllal intézkedjenek a rendőrök, az övhasználatot, és a gyermekülés használatát ellenőrizniük kell! Ezt az előírást még a finn módszer szerinti ittasság ellenőrzések esetén is követniük kell a rend őreinek!

A szigorú ellenőrzés fenntartásának az európai összevetésben igen alacsony övhasználati hajlandóság mellett más oka is van. Ugyan baleseteket nem lehet megakadályozni a biztonsági öv használatával vagy annak elmulasztásával, azok kimenetelét azonban az öv jelentősen csökkentheti.

Berta Tamás, a KTI Magyar Közlekedéstudományi és Logisztikai Intézet közlekedésbiztonsági igazgatóhelyettese legutóbb a Dr. Holló Péter Szakkollégium idei első rendezvényén emlékeztette hallgatóit arra, hogy az övhasználat arányának 6,2 százalékos növelésével 10-12 százalékkal lehetne csökkenteni a közúti közlekedési balesetekben elhunytak számát évente.

2020-ban és 2021-ben például összesen 110 ember túlélte volna a közlekedési balesetet, ha induláskor bekötötte volna magát.

Magyarországon elöl 1976, a hátsó üléspozíciókban 1993 óta kötelező a biztonsági öv használata, mégis a  KTI 2022-es felmérése szerint a sofőröknek csupán 88,5, az elöl utazóknak a 87,3% köti be magát, a hátsó üléseken utazóknak pedig csak alig több mint a fele.

A hátsó üléseken utazók abban a hitben ringatják magukat, hogy ők eleve nagyobb biztonságban vannak, mint az elöl utazók. Ez azonban súlyos tévedés!

Városi legenda ugyanis, hogy a személygépkocsikban a legnagyobb veszélynek az anyósülésben utazók vannak kitéve és a hátul ülők vannak a legnagyobb biztonságban. Öt év konkrét baleseteit elemezve a KTI kutatói azt állapították meg, hogy a közhiedelemmel ellentétben a hátsó ülések a legveszélyesebbek.

Egy sérüléses balesetben a sofőröknél 4,2-ször, a jobb elsőn utazóknál pedig 3,6-szor nagyobb a valószínűsége a biztonsági övet nem használók halálának, mint az övet szabályosan használókénak, a hátsó ülésen ez az arány 7,9-szeres.

Egyes, nem hivatalos felmérések szerint azok közül, akik nem kötik be magukat és kirepülnek az autóból, 10-ből 9-en meghalnak. De a hátsó ülésen övet nem használó utasok nemcsak magukra, az elöl ülőkre is veszélyesek. Nagy erejű ütközés esetén nem egy esetben az előre repülő testük okozott súlyos vagy éppen halálos sérüléseket az elöl ülőknek!

Mit kockáztat az, aki nem köti be magát?

Tavaly emelkedtek a közlekedési szabályszegésekért kiszabható bírságok. A szigorítás érinti az övhasználat elmulasztását is. Annak a mozdulatnak a kihagyásáért, amivel sokat tehetünk a biztonságunkért immár a bírság

lakott területen 13.000,

országúton 19.500,

autópályán és gyorsforgalmi úton 26.000 ezer forint.

Sokan, még mindig abban a tévhitben élnek, hogy a sofőr problémája, ha az utasai nem kötik be magukat, őt bünteti meg a rendőrség. Ez azonban nem igaz. A 18 éven felüliek maguk felelnek az övhasználatért, így az elmulasztásának a következményeiért is őket terheli a felelősség. A fiatalkorúak esetében pedig azt, akinek a felügyelete alatt álltak az utazás alatt.

Mit kockáztatnak még?

Egy átlagos karambol érintettjei szerencsésnek mondhatják magukat, ha zúzódásokkal megússzák. Bár, mint korábban a Látszólag könnyű sérüléseknek is lehetnek súlyos következményei című cikkünkben Professzor Dr. Nemes György traumatológus, ortopéd főorvos elmondta, gyakran előfordul, hogy csak néhány nappal a baleset után kezdi érezni a sérült, hogy valami nincs rendben vele. Közvetlenül az eset után még nem fájt semmije, de pár napra rá, alig tudta elfordítani a fejét, hasogatott a háta, az oldala.

Tipikusnak mondható, hogy az ütközéskor előrerepülő utas lefejeli a szélvédőt és/vagy a műszerfalat, a lábai és a térdei nekiütődnek a műszerfal első részének. Az ütközés erejétől s irányától függően zúzódások keletkeznek, vagy törik a csont.

A csonttörés gyógytartamát számos körülmény befolyásolhatja a sérült egészségi állapotától a korán keresztül a sérülés súlyosságáig. Elmozdultak-e a törött csontok, szükséges-e műtéti beavatkozás és így tovább. Általában 3-12 héttel kell azonban számolni a felgyógyulásig, de olykor még több hetes gyógytornára is szükség lehet, és még azután is megtörténhet, hogy a sérült testrész soha nem lesz már olyan, mint volt.

E sorok írójának 1990-ben két lengőbordája tört el egy karambolban. Az azt követő 15 évben, de volt az 20 is, minden időjósnál pontosabban jelezték a törött csontok a hidegfrontok közeledtét! Esetemben a biztonsági övet rögzítő csavar kiszakadt, így repültem neki a kis Polski szélvédőjének.

Fontos időnként szakemberekkel ellenőriztetni a biztonsági öv állapotát. Még az újabb típusoknál is, mint amilyen a kis Polskim volt. És még néhány dolog, amit a szakemberek szerint érdemes megszívlelni:

  1. Mindig ellenőrizze, hogy az öv csatja tényleg a helyére került-e és valóban rögzít!
  2. Sérült, vagy nem megfelelően működő övvel senki ne közlekedjen! Az első adandó alkalommal javíttassa meg, ha nem lehetséges, cseréltesse ki!
  3. Időnként tesztelje az övét! Az elindulást követően (ha vannak utasai, a figyelmeztetésük után) taposson erősen a fékre. Ezzel nemcsak azt ellenőrizheti, hogy fognak a fékek, hanem az öv megfelelő működését is.
  4. Ne csatolja be maga mögött az övet és ezt ne engedje meg az utasainak se! Sokan tesznek így, és sokan vásárolnak biztonsági övcsatot csak azért, ne kelljen bekötniük magukat, de legyen eszközük, amivel elnémíthatják az autójuk övhasználatra figyelmeztető jelzését.
  5. Mindig figyeljen, hogy ne legyen megcsavarodva az öve! Egyfelől is mert a megcsavarodott öv akár súlyos, vágott sérüléseket is okozhat. Másfelől, mert ha rendőrök állnak ön mögött, nem látják, hogy be van-e kötve és igencsak megnő az esélye, hogy emiatt megállítják. (Tapasztalatból mondom!) A megcsavarodott övért bírság ugyan nem jár, de mégiscsak meg kell állni…
  6. Ügyeljen az öv megfelelő beállítására! A felső pántját úgy kell beállítani, hogy az öv folyamatosan lekövesse a felsőtest vonalát, végig a mellkason, és a vezető oldalán a bal váll ne csúszhasson ki aló Fontos, hogy az öv derékvonali szakasza is kövesse a testet, ott se legyen megcsavarodva, ellenkező esetben akár egy erősebb fékezéskor is súlyos sérülést okozhat.

F.Gy.A.