Főszerepben a vonóhorog

  • Trailer, lakókocsi, kerékpárszállító: a nyári programokhoz szükség lehet a vonóhorogra.
  • A forgalmi engedélyben szereplő vontatható tömeget figyelembe kell venni.
  • A kerékpárszállító saját tömege és a kerékpárok súlya összeadódik. Figyelem, az e-bike-ok nehézsúlyúak, az aksik maradjanak az autóban!

Forrás: 123rf.com

Ha egy négykerekű jármű után vontatmányt kapcsolnak, közlekedésbiztonsági szempontból jelentős változásokra kell felkészülni. Egyfelől az utánfutó tömege hozzáadódik a jármű tömegéhez, ezért a vontató motorjának kellő tartalékkal kell rendelkeznie. Ugyanez vonatkozik a futóműre, a fékekre is.

De ennél bonyolultabb következmények is lehetnek. Az egytengelyes vontatmány vonórúdja kapcsolódik a vontató vonóhorgához, de itt nemcsak előre-hátra, illetve oldalirányú erők lépnek fel, hanem függőlegesek is. Ezért az ADAC szakértői azt tanácsolják, hogy indulás előtt mérjék meg, mekkora erővel nyomja a vontatmány a vontató horgát, és ha ez az érték túllépi a jármű, vagy a vontatmány gyártója által meghatározott értéket, akkor ne induljanak útnak.

Azonban nem csak a lakó- vagy pótkocsik vontathatók vonóhoroggal. Sokan kerékpártartót vagy szállító dobozt erősítenek oda. Itt is hatnak erők a rendszerre, és terhelést helyeznek rá, ám a pótkocsi vontatásával ellentétben ez a teher mereven és mozdíthatatlanul kapcsolódik a vonóhoroghoz. A szállított áru súlypontja azonban általában nem pontosan a vonógömb fölött, hanem néhány tíz centiméterrel mögötte van.

Ez olyan erőt hoz létre, amely a vonóhorog hátrahajlása irányába hat – ami gyorsításkor még jobban érvényesül. Erős fékezéskor viszont az erő előrefelé hat. Az úgynevezett D-érték jelzi, hogy a vonóhorogra ható erők milyen nagyok lehetnek. Nagyon oda kell figyelni arra, hogy a rendszer ne legyen túlterhelve és ne károsodjon.

A D-érték a vonóhorog típustábláján található, és kilonewtonban (kN) van megadva. A vonóhoroghoz tartozó hordozórendszerek gyártói a használati utasításukban megadják azt a minimális D-értéket, amellyel a vonóhorognak rendelkeznie kell ahhoz, hogy a hordozórendszer által okozott terheléseknek ellenálljon.

Fontos tudni, hogy az autó vezethetőségi jellemzői romlanak a hátsó terhelés növekedésével. A nehéz e-kerékpárok felerősítik ezt a hatást. Az ADAC ezért azt ajánlja, hogy az akkumulátorokat utazás közben vegyék ki, és tegyék el a járműben. A táskákat és kosarakat szintén el kell távolítani. A német szakemberek szerint a kerékpárokat nem szabad védőburkolattal letakarni, (még esőben sem, pedig sok e-bike nem szereti a vizet) mert azok fékezőernyőként hatnak.

Egyébként maga a kerékpár szállítása önmagában is növeli az autók légellenállását, ezzel az üzemanyag fogyasztását – és CO2 kibocsátását is. A Consumer Report mérései szerint a tetőre helyezett kerékpárok akár harmadával, az autó mögött, a vonóhorgon szállított bringák tizedével növelik az autók fogyasztását.

N.V.