Gombamód szaporodnak a töltési helyek

  • Ma már nem akadályozza az elektromos autók terjedését a töltési helyek kis száma.
  • Közel fél áron, de sokszor még olcsóbban jön ki 100 km, mint a benzines járművekkel.
  • Már nem kell sokat várni arra, hogy a villanyautók feltöltéséhez sem lesz szükség kábelre.

Alexis Rose Alford, vagy ahogy ismerősei nevezik Lexie Limitless amerikai kalandutazó és YouTuber hat hónap alatt hat kontinens 26 országát érintve elsőként kerülte meg elektromos autóval a Földet. Több mint 30 ezer kilométeres útja Nizzából indult és ott is ért véget.

Azért esett a választása a dél-franciaországi városra, mert nagy elődje és példaképe Aloha Wanderwell kanadai felfedező, író, filmrendező és repülő is onnan indult világkörüli útjára 1920-ban, mindössze 16 évesen, hogy a világon első nőként megkerülje a földet a kor népszerű autótípusával, egy Ford-T modellel. Az ő utazása öt évig tartott, ez idő alatt félmillió kilométert tett meg és 80 országot érintett.

A 25 éves Alexis Rose Alford Nizzába visszatérve azt mondta, számára nem az volt a legfontosabb, hogy első nőként teljesítse a nem mindennapi távolságot elektromos autóval. Sokkal inkább az, hogy bebizonyítsa, téves az a feltételezés, hogy az elektromos autók nem alkalmasak nagy távolságok áthidalására.

Több interjújában is beszámolt arról, hogy olykor azért neki is komoly kihívást jelentett a „tankolás”. Útja során közlekedett az elektromos autózás szempontjából is jól kiépített utakon, és olyan vidékeken is, ahol még csak hallomásból ismerik az e-mobilitást. Megfordult a Himalája útjain és több sivatagban is.

„Olykor a helyi hálózatról, máskor napelemről vagy éppen mobil akkumulátorról töltöttem az autót”, mesélte. De végül saját kerekein, saját meghajtással tette meg a 30 ezer kilométeres utat Nizzától Nizzáig, és ezzel bebizonyította: ma már a Föld elektromos autóval is körbejárható.

Az elektromobilitás rohamos terjedésének a legutóbbi időkig épp a töltési lehetőségek kis száma volt a legfőbb akadálya. Annak, aki nagyobb, értsd: több száz kilométeres távolságra indult elektromos autóval vagy még távolabbra, alaposan meg kellett terveznie az útját. Nem mindig választhatta a leggyorsabb, de sokszor még csak a legjobb minőségű utat sem.

Pár éve még egy ismerősöm arról panaszkodott, hogy Budapestről Pécsre számára Siófokon keresztül vezet az út. Csak így tudja garantálni önmagának és családjának, hogy akkor is kitart az „üzemanyaguk”, ha dugó vagy baleset miatt hosszabb várakozásra kényszerülnek út közben. A 6-os út mentén ugyanis ritkábban voltak akkor még az elektromos töltőállomások, mint a kerülő úton, amit használt.

Az a tény, hogy ha az autója megáll, akkor senkit nem lehet elküldeni a legközelebbi „benzinkútra áramért” sokakat elriasztott az elektromos autózástól, és nem kevesen vannak, akik még ma is ilyen megfontolásból tartanak ki a hagyományos meghajtás mellett vagy választanak hibridet.

Pedig az elmúlt néhány évben a helyzet már gyökeresen megváltozott. És nemcsak az autók akkumulátorainak a kapacitása és persze a mérete lett nagyobb. Szinte minden nagy bevásárló-központ parkolójában, a nagyobb pihenőhelyeken, parkolókban, a nagyobb települések közterületein van már „tankolási” lehetőségük a villanyautósoknak.

Utcai gyorstöltők – ezek általában 22 kW-osak, és

Villámtöltők, amik jellemzően 40 kW-osak vagy afelettiek.

Utóbbiakkal 15-20 perc alatt fel lehet tölteni egy elektromos autó akkumulátorát. A villámtöltők főleg akkor tesznek nagy szolgálatot az elektromos autót használóknak, ha a járművel annak hatósugarának határáig vagy azon túl kívánnak közlekedni. Ilyenkor célszerű időnként a balesetmegelőzési céllal 200-300 kilométerenként amúgy is ajánlott pihenőket töltésre is kihasználni.

Fontos! Aki töltésre teszi az autóját ne hagyja ott órákr!. A töltőpont nem parkolóhely! Amikor a töltés befejeződött, álljon át egy átlagos parkolóhelyre, hogy mások is hozzáférjenek a töltőoszlophoz.

A különböző applikációk ma már az e-mobilitásnak is fontos eszközei. Általában a szolgáltató applikációjára vagy kódkártyájára van szükség az utcai elektromos töltőoszlopok használatához is, bár a legtöbb szolgáltató az autó gyártója által kibocsátott kártyát is elfogadja. Emellett minden szolgáltatónak megvan a saját app-ja, amivel az e-autósok tájékozódhatnak, hogy tervezett útjuk során hol találhatnak töltési lehetőséget, és pontosan milyet. Nem minden típus képes bármelyik töltőoszlopról áramot vásárolni! Erről érdemes már az autó megvásárlásakor vagy még az előtt tájékozódni!

Az e-autós applikációk azonban arra is jók, hogy „megmondják” az adott útvonalon lévő töltőhelyek pillanatnyi foglaltságát. Így, ha még van az akkumulátorban elegendő töltés ahhoz, hogy biztonságosan eljussanak vele a következő áram-vételezési lehetőségig, nem kell az autóban ülve várni, hogy felszabaduljon egy oszlop.

Az elektromos autók akkumulátorának védelmében a töltés utolsó szakasza – a 80 és 100 százalék közti feltöltés – lassabb az előzőhöz képest. Nemcsak időgazdálkodási szempontból célszerű meggondolni utazás közben, mi éri meg jobban: teljesen feltölteni az akksit, vagy 80%-nál befejezni a műveletet (főleg, ha annyi is bőségesen elég az úti célig) és szükség esetén megállni még egyszer egy gyorstöltőnél vagy egy villámtöltésre. A többi autóssal szembeni udvariasság is azt kívánja, hogy mindig csak a szükséges ideig foglalja az e-autós az oszlopot, hogy mások is hozzáférhessenek.

Az autó akkumulátorának teljes feltöltésére ott az éjszaka. Minden elektromos autóhoz gyárilag jár egy saját töltő, amivel otthon nulláról 100%-ra nagyjából 8-10 óra alatt fel lehet tölteni az akkumulátort. (Persze aligha van olyan villanyautós, aki nullára lemerítené az autója akksiját, így az otthoni töltési idő is kevesebb lesz 8-10 óránál.)

Otthoni töltésre azonban nemcsak az autóhoz adott töltő használható. Minden e-autótípushoz vásárolható falra szerelhető otthoni töltőpont, ami kényelmesebbé és gyorsabbá teszi a házi töltést.

Egy uniós döntés értelmében a jövőben 60 kilométerenként biztosítani kell áramvásárlási lehetőséget az elektromos autók számára az uniós tagállamokban. A gyorsütemű fejlesztéssel az elektromobilitás terjedésének fokozása mellett a közlekedés az üvegházhatást fokozó gázkibocsátásának a visszafogása is a cél.

Magyarország Kormánya is támogatja az elektromobilitás fejlesztését, benne az elektromos töltőállomások létesítését. 2020 és 2021 között harmadával nőtt a töltőhelyek száma Magyarországon, és a fejlesztések üteme azóta is töretlen. Ennek is köszönhető, hogy ma már nem kell hatalmas kerülőkkel tervezni senkinek az utazását csak azért, mert elektromos autója van.

Az e-mobilitás Európa szerte megváltoztatta, átalakította vagy már a közeli jövőben átalakítja a közlekedést. Stockholm nemrég jelentette be, hogy 2025-től a szűken vett belvárosába (a pontos körzethatárokat még nem jelölték ki) csak elektromos autóval lehet majd behajtani. A majdani e-zónába tartozik majd Stockholm történelmi belvárosa és az ott lévő összes bevásárlóközpont és intézmény.

Hasonló korlátozást eddig – elsősorban környezet- és egészségvédelmi szempontok miatt és nem az elektromobilitás támogatására – Párizs, Athén és Madrid vezetett be. E három főváros belső útjairól kitiltották a diesel üzemű autókat. London belvárosába pedig az alacsony környezetvédelmi besorolású járművekkel nem szabad behajtani.

Szakértők szerint azonban már nem kell sokáig várni és – ha másért nem, a közlekedés okozta légszennyezés csökkentése érdekében – más nagyvárosok is a fentiekhez vagy éppen a stockholmihoz hasonló lépéseket tesznek az e-mobilitás népszerűsítésére, a hagyományos hajtású autók elektromosra cserélésének gyorsítása érdekében.

Az e-autózás mellett szólnak a költségek is. A gépjárművek drágák, a hagyományos hajtásúak éppúgy, mint az elektromosak. A Jövő Mobilitása Szövetségnél azonban kiszámolták, hogy a drágább piaci áron vásárolt árammal otthon feltöltött autóval harmad annyiba kerül 100 kilométer megtétele az elektromos autóval, mint benzinessel vagy diesellel. De még az is majdnem féláron tehet meg 100 km-t az elektromos autójával a hagyományosokhoz képest, aki csak az utcán, a drágább, villámtöltővel „tankolja fel” az elektromos autóját.

És hogy mit hozhat még a holnap?

Az e-autók egyetlen hátránya a hagyományos meghajtásúakkal szemben a „tankolás” időtartama. Egy tank feltöltése benzinnel egy-két percet vesz igénye. Az elektromos autók esetében a töltés 15-20 perc a villámtöltőn, egyébként több óra. Nem beszélve arról, hogy a villanyautósoknak maguknak kell gondoskodniuk a töltőkábelről és a biztonság kedvéért jó, ha mindig náluk van az autóhoz való gyári töltő is – soha nem lehet tudni mikor kell egy konnektorra csatlakozniuk valahol…

De, ahogy ma már az okostelefonok mind nagyobb hányadának is van vezeték nélküli töltője, néhány éven belül már az e-autóknak is lesz hasonlójuk. Valójában a technológia már adott. Nem számítva a méreteit nem sokban fog különbözni a mobiltelefonokétól. Tömeges alkalmazását és a széles körű elterjedését inkább csak a kiépítésének tetemes költségei akadályozzák ma még.

F.Gy.A.