Gondatlan emberölés lett az ittas gyaloglásból

  • A tilos jelzés ellenére lépett az úttestre a részeg gyalogos, egy motoros meghalt.
  • A motoros a megengedettnél majdnem kétszer gyorsabban hajtott, hiába fékezett.
  • A gyalogosbalesetek közel felét a figyelmetlen gyalogosok okozzák maguknak.

Nem mindennapi baleset iratai kerültek a bíróság asztalára. A Budapesti VI. és VII. Kerületi Ügyészség azért emelt vádat egy 31 éves férfival szemben, mert gyalogosan halálos közúti közlekedési balesetet okozott. És bár a másik fél sem volt vétlen, ő ugyanis a motorjával a megengedettnél gyorsabban hajtott, ebben az esetben azonban nem a nagy számok törvénye érvényesült: nem a közlekedés legvédtelenebb szereplője, a gyalogos vesztette életét a történtek után, hanem az őt elgázoló motoros.

Az eset 2019. június 25-én éjszaka történt Budapesten, a Blaha Lujza téri villamosmegállóban. A jelen ügy vádlottja ittasan próbált meg átsétálni a József körúton a villamos járdaszigetről a tér irányába a kijelölt gyalogátkelőhelyen. Csakhogy a lámpával védett zebránál a gyalogosok lámpája akkor még piros jelzést adott.

Nem tudni, a késői időpont vagy az alkohol hatására, a férfi nem törődött a lámpával és lelépett az úttestre. Pont akkor, amikor egy motoros épp odaért. A motoros – bár az egyik térfigyelő kamera felvételén jól létszik, hogy azonnal a fékre taposott, amint a gyalogos elindult és belekezdett egy kikerülő manőverbe is, de a balesetet már nem tudta elkerülni.

A vádemelést követően az ügyészség közzétette a térfigyelő kamerák felvételeit az esetről. A felvétel innen is elérhető.

Eddig ez egy szokványosnak mondható, de sajnos nem példa nélküli gyalogosgázolás. Csak hogy a folytatás már korántsem az. Ugyanis a motoros, aki a baleset idején a zöld jelzésen, de a megengedett 50 km/h helyett a szakértői vizsgálatok szerint 93 km/h-val hajtott át, egy évvel a baleset után elhunyt.

Halála a vizsgálat szerint ok-okozati összefüggésben volt a 2019. június 25-i balesettel.

A Budapesti VI. és VII. Kerületi Ügyészség az ittasan, a közlekedési lámpa tilos jelzése ellenére az úttestre lépő gyalogossal szemben a napokban gondatlanságból elkövetett emberölés vétségéért emelt vádat, és a Fővárosi Főügyészségtől kapott tájékoztatás szerint a vádiratban arra tett indítványt, hogy a bíróság ítélje őt felfüggesztett fogházbüntetésre.

Közvetlenül a baleset után eljárás indult a motorossal szemben is, aki a megengedettnél közel kétszer nagyobb sebességgel hajtott az éjszaka is forgalmas Nagykörúton, ahol – különösen nyáron – mindig élénk az úttal párhuzamos járdákon a gyalogosforgalom, de nemcsak ott. Őt közúti baleset gondatlan okozásának vétségével gyanúsították eredetileg, azonban ezt az eljárás „az elkövető halála miatt” – megszüntették.

Így egyedül az ittasan felelőtlenül viselkedő gyalogos áll majd bíróság elé a történtek miatt.

Bár igen ritka, hogy gyalogosok okozzanak a gépjárművezetők halálával vagy akár csak súlyos sérülésével végződő közlekedési baleseteket (általában fordítva szokott történni), az korántsem példa nélküli, hogy a közlekedés legvédtelenebb szereplői idéznek elő vészhelyzeteket, okoznak balesetet, nem egy esetben úgy, hogy miközben több jármű is összeütközik miattuk, ők maguk sértetlenül elsétálhatnak. (Megjegyzendő: ha azt teszik, az az esetükben is Segítségnyújtás elmulasztásának minősített esetének számít, azaz büntetendő cselekmény!)

Az elmúlt években több országos és számos helyi akciót is tartott a rendőrség a gyalogosokat érintő nagy számú közlekedési baleset miatt. Ezekben rendre az derült ki, hogy a gyalogosok halálával, könnyebb-súlyosabb sérülésével végződő esetek 40 százalékát maguk a gyalogosok okozzák.

Néhány héttel az előtt, hogy a Covid-járvány betört volna az országba a Budapesti Rendőr-főkapitányság azért kezdett átfogó akcióba a gyalogos-átkelőhelyek környékén a fővárosban, mert az akkori adatok szerint 10 balesetből hetet maguk a gyalogosok okoztak.

Jellemzően a mobiltelefonjukat babrálják, filmet néznek, élőben közvetítik, ahogy sétálnak az utcán és közben körültekintés nélkül lelépnek az úttestre. Máskor a busz vagy a villamos után rohannak s közben nem figyelnek arra, hogy nemcsak a busz vagy a villamos kapott éppen zöld jelzést, hanem más járművek is.

Sok gyalogos abban a reményben lép az úttestre, hogy ha már lelépett a járdáról elsőbbsége van. Ez azonban csak akkor igaz, ha a gyalogátkelőhelyet közlekedési lámpa védi és az szabad utat enged a gyalogosoknak. Máskülönben mielőtt a gyalogos az úttestre lép, köteles meggyőződni arról, hogy az úton közlekedők megadják-e, meg tudják-e adni neki az elsőbbséget.

Nem egy baleset gyalogos sérültje hitte azt, hogy ő még át tud érni a közeledő jármű előtt, hiszen csak pár lépést kell megtennie. Ez a felvétel azonban épp azt bizonyítja, hogy olykor az a pár lépés is hatalmas távolságot jelent, avagy túl sok ahhoz, hogy elkerülhető legyen a baleset.

A mostani vádemelés pedig azt, hogy a gyalogosok bár a legvédtelenebb szereplői a közlekedésnek, a szabályokat nekik is be kell tartaniuk, nemcsak maguk, hanem a többi közlekedő biztonsága érdekében is.

F.Gy.A.