Gumicsere és még sok minden más!

  • Egy jó ideig remélhetőleg már nem lesz tél, így aki még nem tette meg, annak ideje felkészíteni a járművét a tavaszi-nyári útviszonyokra. Ezeket minimum meg kell tenni!
  • A tavaszi felkészítés nem egyenlő a téli gumik lecserélésével, bár anyagilag és biztonsági szempontból az talán a legfontosabb teendő.
  • Vannak ellenőrzendő alkatrészek, részegységek, tartozékok, amikhez nem érdemes, sőt, nem is célszerű otthon hozzányúlni. Eláruljuk miért nem!

Bár az idei április meglehetősen szeszélyes volt, minden jel szerint most már tényleg megszűnnek végre az éjszakai mínuszok, elbúcsúzik a tél. Aki még neme tette meg, annak itt az idő, hogy  felkészítse az autóját, motorját a tavaszi-nyári szezonra. Ez sokaknál egyet jelent a gumicserével, pedig ennél azért többet kell tenni a biztonsági közlekedés érdekében.

Tény, hogy a legfontosabb a gumicsere. 7 Celsius-fok felett már nemcsak az aszfalt eszi jobban a téli gumit a kelleténél,

nehezebb lassítani és megállni is, mint nyári gumikkal.

Ilyenkor már jobb az autó menetstabilitása, ha nyári gumik vannak a kerekeken, azokkal ráadásul a fékút is rövidebb.

Sokan szerelt kerekeken tartják a téli és a nyári gumikat is, mondván, elférnek a garázsban, s ha vége az egyik szezonnak, egy óra alatt átszerelhetik maguk a négy kereket, nem kell egy kisebb vagyont költeni a szervizben a gumicserére. Ez azonban csak részben igaz.

Még, ha valaki pontosan feljegyzi, melyik kerék hol volt pontosan, és oda teszi vissza, ahonnan levette, akkor sem árt néhány dolgot ellenőrizni mielőtt kihajtana a tavasziasított autóval a forgalomba. A kerék centirozása mellett – mint arról már több cikkünkben is írtunk – fontos a futómű-beállítás és a lengéscsillapítók ellenőrzése. Ezeket a szervizek és a nagyobb gumis műhelyek is megcsinálják.

Fontos, hogy az előírás szerint a gumik bordázatának minimális mélysége nem lehet kevesebb 1,6 milliméternél, de a szakemberek azt javasolják, hogy

ha eléri a két millimétert, már érdemes cserélni

mindannyiunk biztonsága érdekében. Négy-ötévesen a mai gumik már elöregedettnek számítanak, „ebben a korban” akkor is megfontolandó a gumicsere, ha amúgy viszonylag keveset futottak.

Gumicsere után egy héten belül célszerű ellenőrizni a keréknyomást minden keréken, és persze a pótkeréken is, hogy időben kiderüljön, nem ereszt-e valamelyik frissen felszerelt kerék. Később, úgy másfél-kéthavonta célszerű megismételni ezt az ellenőrzést. Részben, hogy ne fordulhasson elő, hogy a sofőr lapos gumikkal találja az autóját a garázsban vagy a parkolóban, amikor épp sürgős dolga lenne, részben pedig azért, hogy ne csak akkor derüljön ki, hogy valami nincs rendben (a kerekekkel, futóművel, olykor elsőre nem is olyan egyértelmű, hogy mivel), amikor a kocsi már balra/jobbra húz és nagyobb sebesség mellett nehezebben tartható az úton.

A futómű, a lengéscsillapítók és a kerekek állapota

élet-halál kérdése lehet a forgalomban!

Nem a szervizeknek akarok reklámot csinálni és munkát felhajtani, de fontos tudni, hogy ma már egy magára valamit is adó műhelynek van úgynevezett „téli/nyári felkészítés szolgáltatása”. Egy sor dolgot otthon is elvégezhetünk (bár az a sor, egyre rövidebb, mindjárt kiderül, hogy miért), de vannak bizonyos teendők, amikhez ma már szervizkörülményekre van szükség. Ilyen lehet akár egy egyszerű izzócsere is.

Jó magam pár éve szégyenkezve álltam a kocsi felett, mert képtelen voltam rájönni, hol és hogyan férhetnék hozzá a baloldali fényszóróhoz. Szerencsére jött a szomszéd, szakmája szerint karosszérialakatos, és felajánlotta, hogy kicseréli az izzót. Eltelt egy újabb fél óra, már ketten nézegettük a motorteret, de még mindig nem láttuk a megoldást. Végül elautóztam a közeli márkaszervizbe, ahol 10-15 perc alatt kicserélték az izzót.

Nem mondom, félig lebontották a kocsi orrát – rá nem jöttünk volna, hogy ez a megoldás. Közben a szervizvezető nyugtatgatott, nem számít, hogy egykor műszerésznek tanultam, ezekben a modern járgányokban a helytakarékosság jegyében olyan megoldásokat alkalmaznak ma már, hogy ők is csak a szakmai továbbképzésen tanulják meg, hogy

az egyes típusoknál hogyan kell izzót cserélni.

És sok minden mást is.

Hozzátette azt is, hogy nem is örülnek, ha valaki sufnituning módszerrel próbálkozik a javítással, legyen szó akár csak egy izzócseréről is. „Vannak ám ott komoly feszültségek, elég egy kicsit mellényúlni, és máris meg van a baj”, magyarázta. „Nem beszélve arról, folytatta, hogy mi sem szórakozásból cseréljük tiszta, fehér vászonkesztyűben az izzókat! Ezeknek a ledes fényforrásoknak elég egy kis zsír, annyi is, amennyi a kezünkről rákerülhet, és évekkel csökken az élettartamuk, az is lehet, hogy dobhatjuk ki, mert valaki rossz helyen és rosszul nyúlt hozzájuk, ami nem olcsó mulatság”.

A tavaszi felkészítés, vagy ahogy sokan emlegetik, a tavaszi kisszerviz részeként célszerű szűrőket cserélni, főleg a pollenszűrőt,  átvizsgáltatni a légkondicionálót, ha van, hogy ne akkor derüljön ki, hogy gond van vele, amikor nyaralni indul a család.

Nyárira kell cserélni az ablakmosó-folyadékot, ami azonban nem azt jelenti, hogy a télit le kell engedni – ez a legtöbb típusnál amúgy sem lehetséges, vagy legalábbis nem könnyen véghezvihető vállalkozás. De nincs is rá szükség. Ha még túl sok téli folyadék van a tartályban érdemes vásárolni egy kis flakon

bogároldó adalékot és hozzákeverni a téli ablakmosó folyadékhoz.

Amíg ki nem fogy megteszi így is – nem kell leengedni a téli ablakmosót, és a bogarak sem ragadnak a szélvédőre.

Hasznos, ha már úgy is átnézzük vagy átnézetjük az autót, ha ellenőrizzük a fékek állapotát. Már elég nagy a baj, ha rozsdafolt, a repedés szabad szemmel is látható, de jobb későn, mint soha. Szintén hasznos így a tél végén kiszerelni az akkumulátort és megtisztogatni a saruit. (Kiszereléskor előbb a fekete, azaz a negatív pólust vegyük le, majd a pirosat, visszaszerelni pedig fordított sorrendben kell.)

Ha a korrózió nyomait látjuk a sarukon szilikon zsírral vagy kontaktspray-vel kezeljük azokat.  Akkor sem árt egy kis kezelés, ha nincs látható jele a kezdődő korróziónak.

Kevesen tudják és valószínűleg, akik tudják azok sem mind csinálják, hogy

évente egyszer célszerű kiszerelni és töltőre tenni

az akkumulátort. Az általunk megkérdezett szakemberek szerint jelentősen megnövelhetjük így az élettartamukat.

Fontos és hasznos a külső-belső mosás. A külső mosás alatt értendő az alvázmosás is, főleg, ha a kocsi sokat közlekedett télies útviszonyok között. A sós-latyakos vagy más jégolvasztó anyagokkal kevert homok nem barátja az alváznak, még kevésbé a kipufogó-rendszernek. A felcsapódó szennyeződés miatt fontos lehet a motormosás is, azt azonban érdemes inkább szakemberekre bízni.

Milliós kárt is okozhat ugyanis a nem megfelelő mosás, például, ha az ott lévő elektronikát, a különböző elektronikai elemek csatlakozását víz éri.

A tavaszi-nyári felkészítés során ellenőrzendő-cserélendő elemek sorából nem maradhatnak ki az ablaktörlő lapátok sem. Ezek gumijait az eljegesedett szélvédő könnyen megrongálhatja, ettől csíkosan törlik majd az ablakot, esetleg egyes részei egyáltalán nem látják majd el a feladatukat. Ez esetben pedig esőben a vízcsíkok, napsütésben pedig a csíkok mentén lerakódott szennyeződés okozta fénytörés miatt nem lát majd ki rendesen a sofőr.

A gépjárművek egyes elemeit folyamatos karbantartás mellett is időnként hozzá kell igazítani a megváltozott út- és időjárási viszonyokhoz, mindannyiunk biztonsága érdekében.

Mert mindenkit hazavárnak…!

F.Gy.A.