Ha a feje fölé tud emelni két tonnát…
- Egy murvás úton lelte halálát: Cikázott, felborult, kizuhant a kocsiból, ami rázuhant.
- Népszerű tévhitek és a valóság a biztonsági öv használatának előnyeiről és kockázatairól.
- Nálunk elől 10-ből 9-en, hátul viszont már csak 10-ből 5-en csatolják be a biztonsági övet.
Egy sötétszürke autó száguldott a Harkakötönyhöz tartozó tanyákat összekötő murvás úton a falu felé május 7-én kora este. Egy szemtanú, aki másodpercekkel a tragédia előtt lépett ki édesanyja tanyájának udvarára azt mondta, a kocsi ide-oda cikázott az úton, nekihajtott az ő autójának, ami a kerítés mellett parkolt, aztán megpördült a tengelye körül és a tetején állt meg.
A baleset következtében a sofőr, aki nem használta a biztonsági övet, kizuhant az autóból és olyan szerencsétlenül ért földet, hogy már nem lehetett megmenteni az életét. A saját kocsija okozta a halálát, ami pont ráesett.
A rendőrség még vizsgálja, hogy miért veszíthette el a sofőr az uralmát a járműve felett.
Ezzel az esettel együtt 136 személyi sérüléses baleset történt a hétvégén. Hat halálos kimenetelű volt, melyekben hatan vesztették életüket az ország útjain, 30-an szenvedtek súlyos, 100-an könnyű sérüléseket. 28 ittas sofőrrel szemben intézkedtek ezen felül a rendőrök.
A harkakötönyi tragédia két nappal az után történt, hogy a Fejér Megyei Rendőr-főkapitányság balesetmegelőzési céllal bemutatott egy kisfilmet arról, milyen következményei lehetnek annak, ha valaki nem használja a biztonsági övet.
Egy közlekedési balesetben megsérült családanya meséli el mi történt március 15-én kora délután, amikor ebéd után a család a Velencei-tóhoz indult. Ő hátul ült és nem volt bekötve (a férje és a kislánya elől használták a biztonsági övet), amikor egy szemből érkező autó áttért a sávjukba és összeütköztek. Az asszonynak egyebek között eltört két nyakcsigolyája és a könyöke, számos kisebb törést, zúzódást szenvedett és pillanatnyilag nem lát. Ma még nem lehet tudni, mondta, hogy visszanyerheti-e valaha is a látását.
Magyarországon 1976 óta kötelező az első üléseken a biztonsági öv használata, hátul 2001-ben tették azzá. Ennek ellenére az ORFK baleset-megelőzési osztályvezetőjének tájékoztatása szerint az első üléseken 10-ből egy, hátul 10-ből 5 utas nem kapcsolja be az övét. Berzai Zsolt azt is mondta, hogy a rendőrség mindent megtesz annak érdekében, hogy az év végéig 95 százalék fölé emelkedjen az övet előírásszerűen használók aránya.
Az utóbbi időben drasztikusan megnőtt a szombatihoz hasonló halálos közlekedési balesetek száma, amelyek nem történtek volna meg, vagy ha mégis, igen nagy valószínűséggel nem követeltek volna emberéleteket, ha a sofőr és/vagy az utasai bekötötték volna magukat. Nem zuhantak volna ki az autóból és a karosszéria megvédte volna őket. Már csak ezért sem hagyhatja szó nélkül a rendőrség a vonatkozó KRESZ szabály tömeges megsértését.
Kirepülni vagy életben maradni? Ez itt a kérdés! – írtuk alig több, mint egy éve, de a kérdés sajnos még ma is aktuális. Mert mint akkori írásunkból is kiderül, egyelőre sokan inkább megmagyarázzák, hogy miért… csak most.., csak véletlen… nem kötötték be magukat, mert siettek, máskor mindig használják a biztonsági övet.
Sajnálatos módon a világhálón számos tévhit terjed arról, miért veszélyesebb bekapcsolt övvel utazni, mint anélkül, és sokan hisznek is ezeknek az állításoknak, noha a tények cáfolják azokat.
Aki nem akar az autójában égni… Széles közben elterjedt nézet, hogy tömegesen halnak meg emberek az autókban azért, mert a balesetben a biztonsági öv megrongálódott, és emiatt nem tudták kiszabadítani magukat, sőt mások sem tudták kiszabadítani őket, közben az autó kigyulladt és aki be volt kötve benne égett. Csakhogy a személyi sérüléssel járó súlyos közlekedési balesetek kevesebb, mint egy százalékában, sok éves átlagban alig több, mint a fél százalékában gyulladnak csak ki az autók, azaz minden ezer balesetre öt ilyen eset jut. Arra pedig eddig nem találtak hitelt érdemlő bizonyítékot, hogy azért halt volna meg valaki, mert sem ő, sem mások nem tudták kinyitni a balesetben megsérült biztonsági övét.
Terhes nőkre kifejezetten veszélyes… Vannak olyan kismamák, akik terhességükre hivatkozva nem kötik be magukat. Olyan nők is, akik átlagnál nagyobb kebleik miatt teszik ugyanezt, de pár éve még egy rendőri vezető is megértően nyilatkozott az övhasználatot mellőző kollégáiról, mivel szerinte, „ha egyenruhában autóznak, rendkívül kényelmetlen az öv”. Valójában a biztonsági övet úgy tervezték meg és úgy alakították ki, hogy amennyiben jól állították be és szabályosan használják, nem veszélyezteti sem a babát, sem a mamát. Ami pedig a kényelmetlenséget illeti: Az öv használatát is meg lehet és meg is kell szokni. Lehet, hogy olykor kényelmetlen, de életet menthet.
Ha van légzsák, minek…? Talán a legelterjedtebb tévhit, hogy ha van légzsák felesleges még az övet is bekapcsolni. Csakhogy ez is tévedés. Először is, mert azokban az autókban, amelyekbe már gyárilag beszerelték a légzsákokat (jó ideje már csak ilyenek kerülnek forgalomba) a légzsákokat úgy állították be, úgy alakították ki, hogy feltételezték az övhasználatot. „Összehangolták” a kettőt, így a remélt védelmet csak együtt fejtik ki. Egyes mérések szerint a légzsák egy súlyos baleset esetén is csak 13 százalékkal képes csökkenteni a halálos kimenetel valószínűségét, míg, ha az övet is bekapcsolja az utas, akkor azonos feltételek mellett 50 százalék a bennülők – év övet is használók – túlélési esélye.
Ekkora sebességnél még meg tudom tartani magam… Elsősorban a fiatal, jó erőben lévő férfiak magyarázzák így, hogy miért nem tartják fontosnak a biztonsági övet. „Különben is csak cigiért indultam, két saroknyira van a dohánybolt”, teszik még hozzá általában. (Lakott területen belül minden más korosztályra is jellemző a „csak ide indultam a közelbe…” érvelés.) Ezzel a magyarázattal azonban több probléma is van. Először is, hogy a balesetek több, mint kétharmada, közel háromnegyede lakott területen történik. S bár ott 50 km/h vagy olykor még annál is kisebb sebességgel közlekednek az autók (már amelyik, persze), nem árt tudni, hogy ilyenkor egy tonnányi erő mozgatja előre az autót és benne az utasa testét. Frontális ütközéskor ennek – attól függően, hogy a másik jármű mekkora sebességgel haladt és mekkora volt a tömege – nagyjából kétszer ekkora erővel kell számolni. Aki biztos abban, hogy képes két tonnányi tömeget megtartani, ne kösse be magát – de azon se lepődjön meg, ha a rendőr nem hisz neki és megbünteti, amiért nem kötötte be magát.
Hátsó ülésen felesleges… Egyáltalán nem, sőt! Az elöl utazók baleset esetén összetörhetik magukat. Kirepülhetnek a kocsiból, falnak, fának, beton- vagy fémoszlopnak csapódhatnak. Másokat csak akkor veszélyeztetnek, ha kirepülve a kocsiból magukkal sodornak valakit. Azonban, ha a mögöttük utazók nem kötik be magukat és kirepülnek az ülésükből, jó esély van rá, hogy ez előttük ülőkre zuhannak. Amennyiben ők használták a biztonsági övet, egy hátulról rájuk zuhanó 20-30 vagy akár 70 kilós, esetleg még nagyobb tömegű test a nyakukat törheti.
Jobb kirepülni, mint a roncsba szorulni…. Nézőpont kérdése! Az utóbbi időben nem egy olyan esetről osztottak meg felvételeket a világhálón, amikor a balesetet szenvedett autókból többen is kizuhantak és túl is élték a repülést. Akik alaposabban megnézték ezeket a felvételeket azt is láthatták, hogy az esetek döntő többségében a karosszéria többé-kevésbé ép maradt. Megvédte volna a bennülőket, ha be vannak kötve. Kegyeleti okokból nemigen jelennek meg felvételek ugyanakkor azokról, akik falnak, fának, szalagkorlátnak és hasonlóknak csapódtak, miután kirepültek a kocsiból. Az ilyen esetekben az számít ritkaságnak, ha a kirepült sofőr (maradandó sérülések nélkül) túléli a tragédiát.
Csak magamnak ártok, ha nem kötöm be magam… Ha eltekintünk attól, hogy a gépjárművekben a KRESZ szerint mindenkinek kötelező használni a biztonsági övet, hogy a társadalombiztosítás (az egészségügy általában) szolidaritási alapon működik, hogy az autóból kirepülő ember (aki nem használta az övet) másokat is veszélyeztethet, ez az állítás még igaz is lehet. Bár, ha jobban belegondolunk… Ha valaki nem köti be magát, és jóval súlyosabb sérüléseket szenved, mintha használta volna az övet, egy ideig nem tud teljes értékű életet élni. Nem segíthet a szüleinek, nem ölelheti magához a gyermekeit, nem vezethet, így iskolába, edzésre sem viheti őket. Hosszan lehet még sorolni mi mindent nem csinálhat az, aki kirepül egy karambolozó autóból, és aminek mások is megisszák majd a levét!
F.Gy.A.