Ha ittasan rollerezett, autót se vezethessen!

  • Vádat emelt az ügyészség egy elektromos rollerrel ittasan balesetet okozó fiatalember ellen.
  • Berta Tamás: „A rolleresek többsége ma már betartja a közlekedés és a józan ész szabályait”.
  • A KRESZ-módosítástól függetlenül: e-rollerrel ittasan közlekedni ma is ittas vezetésnek számít.

Ittas állapotban elkövetett gépjárművezetés vétsége miatt emelt vádat a Győri Járási Ügyészség egy 17 éves fiatallal szemben, aki kölcsönzött elektromos rollerrel szenvedett balesetet még márciusban. Ha az ügyben elsőfokon eljáró Győri Járásbíróság egyetért a vádiratban tett ügyészi indítvánnyal, a fiatalember egy ideig majd személygépkocsit sem vezethet.

A fiatalember egy vele egy idős lánnyal Győr belvárosában bulizott. Közben persze alkoholt is fogyasztottak. Kevéssel éjfél előtt úgy határoztak, továbbállnak, máshol szórakoznak tovább. Az utazáshoz a számukra legolcsóbbnak és leggyorsabbnak tűnő megoldást választották: a fiatalember kibérelt egy közösségi elektromos rollert.

Egyet kettőjüknek.

A fiú vezetett, a lány mögé állt és belékapaszkodott.

Nem jutottak túl messzire. Az útburkolat állapota és a fiatalember ittassága miatt röviddel az elindulás után elestek. Átestek az úttal párhuzamosan futó szalagkorláton és mindketten az úttestre zuhantak. Szerencséjükre ott és akkor épp nem volt forgalom, így végül nyolc napon belül gyógyuló (könnyű) sérülésekkel megúszták a kalandot.

Az ügyészség ittas állapotban elkövetett járművezetés vétsége miatt emelt vádat a fiatalember ellen. Vádiratában egyebek között azt is indítványozta, hogy a bíróság tiltsa el a közúti járművek vezetésétől. Ez azt jelenti, ha a bíróság helyt ad az ügyészi indítványnak, amíg majd az eltiltást tart, a fiú semmiféle gépjárművet se vezethet.

Ilyen és hasonló ügyekben havonta-kéthavonta emelnek vádat az ügyészségek országszerte. Az ügyek és így a vádemelések száma az utóbbi időben egyre nőtt. Sokan ugyanis nem tudják, vagy ha tudják, nem hiszik el és nem veszik komolyan: e-rollerrel sem szabad ittasan közlekedni.

Pedig már rég túl vagyunk azon az időszakon, amikor még bárki védekezhetett azzal, hogy „mivel az elektromos rollerről nem lehet tudni, hogy micsoda (olyan, mint a kerékpár vagy inkább, mint a segédmotoros kerékpár) és azt sem, hogy milyen szabályok vonatkoznak rá és a használójára, az e-rolleres úgy és ott közlekedik, ahogy és ahol akar”.

Vannak persze kivételek és extrém esetek, amelyek épp extrémitásuk miatt bejárják a sajtót. Például annak a férfinek az esete, aki a róla felvételt készítő autós szerint 75 km/h-s tempóval rollerezett az M5 sztráda bevezető szakaszán. Márpedig, bármilyen szabályozást fogadjanak is majd el az új KRESZ-ben, aligha engedélyezik majd a közlekedést az autópályákon e-rollerrel, ahogy segédmotoros kerékpárral vagy kerékpárral sem.

Berta Tamás, a KTI Magyar Közlekedéstudományi és Logisztikai Intézet közlekedésbiztonsági igazgatóhelyettese augusztus 15-én a IV. Közlekedésszakmai Fórumon, ahol épp a közlekedés legvédtelenebb szereplőire – a gyalogosokra, a kerékpárosokra és a mikromobilitási eszközöket használókra – vonatkozó jogszabályok tervezett módosításai kerültek terítékre, meggyőződését fejezte ki, hogy a rolleresek 80 százaléka betartja a szabályokat. Ha a KRESZ előírásaiban nem találnak kapaszkodót arra, hogy ott és akkor nekik éppen hogy kellene közlekedniük, hát a józan ész szabályai szerint közlekednek.

Ma már az sem igaz persze, hogy semmiféle szabály nem vonatkozik a rolleresekre. Valójában ez az állítás így, soha nem volt igaz. Rájuk is vonatkozott (mindig is) az elsőbbségadási kötelezettség szabálya, nekik is segítséget kellett nyújtaniuk a rászorulóknak a balesetek helyszínén…, hogy csak párat említsünk a sok közül.

Mindenkinek minden szabályt be kell tartani, aki részt vesz a forgalomban!

És tavaly, mint arról lapunkban is részletesen írtunk, a Kúria kimondta: Mindegy, hogy járműnek minősül-e a hatályos KRESZ szerint vagy sem, mivel gép hajtja, ittasan az elektromos roller sem vezethető.

Azóta több elektromos rolleresre szabtak már ki több tízezres bírságokat a bíróságok és tiltották el őket a gépjárművezetéstől. Az érintetteknek ez fájt a legjobban. Többségük számára munkaeszköz vagy legalábbis a munkába járáshoz nélkülözhetetlen eszköz volt a személygépkocsi, amit nélkülözniük kellett az eltiltás ideje alatt. És ha az eltiltás hat hónapnál hosszabb időre szólt, még utánképzésre és vizsgára is el kellett menniük, ami tovább növelte a költségeiket.

Pedig ők – többnyire – épp azért használtak elektromos rollert amikor fennakadtak egy közúti ellenőrzésen és/vagy balesetet szenvedtek –, mert előtte ittak, és ittasan nem akartak autót vezetni.

Egyikük meg is támadta a Kúria döntését az Alkotmánybíróság előtt, azonban a taláros testület elutasította az indítványt. Így a hatályos jogszabályok, a jogértelmezés, az ügyészi és bírói joggyakorlat szerint az elektromos rollerrel ittasan közlekedni egyedül is tilos.

F.Gy.A.