Ha jót akar magának, ne tegye!
- Mi az igazság a magas hazai árak generálta a jogosítványturizmusról?
- Valóban könnyebb-gyorsabb és olcsóbb a vezetői engedély máshol?
- Mit ne tanuljunk el a svédektől, ha a közlekedésbiztonságról van szó?
Svédországból szervezetten utaztatják Romániába azokat, akik otthon nem képesek megfelelni a jogosítvány kiadásához szükséges feltételeknek, nincs rá elég pénzük, idejük vagy valamilyen okból nem adható ki számukra svéd vezetői engedély – írja a romania-insider.com.
Az ok ismerős lehet a hazai autósiskolák tanulói számára is. Az autósiskola magas költségeit, a szabadidő hiányát és a jogosítványok jóváhagyásának magas követelményeit sorolják fel a svédek, amikor arról kérdezik őket, miért egy másik uniós országba mennek gépjármű-vezetést tanulni, és miért pont Romániába.
Az interneten itt-ott olvashatnak az érdeklődők már arról, hogyan lehet például Romániában a hazai ár feléért jogosítványhoz jutni, amit aztán itthon egy viszonylag egyszerű eljárás keretében honosíthatnak. Persze nem minden „tanácsadó” fejti ki teljesen az igazságot.
Svédországban az autósiskolák már megkongatták a vészharangot. Aggasztónak tartják, hogy az országon kívül szerzett vezetői engedély minden további nélkül svédre cserélhető. Ez a gyakorlat „problémás lehet” Anders Schäf, a nyugat-svédországi közlekedési rendőrség vezetője szerint is, aki a P4 Göteborgnak nyilatkozott erről.
Svédországban mind az autósiskolák, mind a rendőrség azzal érvel, hogy másképp vezet az, aki otthon szerzett jogosítványt, mint aki máshol. Ők nem tették hozzá, a svéd sajtó egy része azonban igen, hogy „főleg akkor, ha az a máshol történetesen Románia”. Az Európai Unióban Romániában a legmagasabb az egymillió lakosra jutó közlekedési baleseti halálesetek száma, s emiatt nem feltétlenül hasznos, ha növekedésnek indul a Romániában szerzett jogosítvánnyal autót vezetők száma Svédországban.
Már csak azért sem kívánatos ez, fogalmaztak közlekedésbiztonsági szakértők, mert Romániában a legkevésbé garantált, hogy legalább a gépjárművezetés alapjait elsajátítják a tanulók. Olyanok is kaphatnak ott olykor jogosítványt, akik egy percet sem tanultak vezetni.
Két éve a romania-insider.com számolt be arról, hogy az Országos Korrupcióellenes Igazgatóság (DNA) ügyészei lelepleztek egy bűnszervezetet az északkelet-romániai Suceaván, amely akkor már legalább két éve szervezte a jogosítvány szerzését azok számára, akik nem alkalmasak arra, hogy legálisan vezetői engedélyhez jussanak.
A sikeres elméleti vizsga 3 ezer és 6 ezer euró között mozgott, míg a gyakorlatiért 300 és 1500 euró közötti összeget kértek.
Fontos megjegyezni, hogy a román autóvezető-képzés sok szempontból hasonlít a hazaira, de van néhány jelentéktelennek nem nevezhető különbség. Ott 24 óra elméleti képzés és 30, szakoktató mellett lefolytatott vezetés után bocsáthatók vizsgára a hallgatók. Romániában azonban a vizsgán az oktató nem ülhet az autóban, a vizsgabiztosok pedig rendőrök.
Öt éve egy kisebb rendőrőrsnyivel csökkent a rendőrség állománya, amikor az ügyészek lecsaptak egy, a vizsgákkal seftelő szervezetre.
Részben a rendőr-vizsgabiztosok miatt keltették fel a DNA figyelmét a jogosítványkiadás körüli romániai anomáliák két éve is. Részben pedig azért, mert dél-keleti szomszédunkban a jogosítványszerzést fizikai és pszichológiai alkalmassági vizsgálatnak is meg kell előznie, ami a jogosítvány-turisták esetén nem mindig készült el a „képzés megkezdése előtt”. Ezeket az igazolásokat is soron kívül kiállítja valaki – ha megfizetik.
A 3300-7500 eurós díj a magyar jogosítványra váróknak irreálisan magas, a svédeknek kevésbé az, főleg, ha létkérdés valakinek, hogy jogosítványa legyen. Bár, a magyar alvilágban is lehetnek, akiknek megér ennyit egy uniós tagállamban kiállított hivatalos okmány!
Azonban ennél olcsóbban is jogosítványhoz lehet jutni a környező országokban, talán csak Ausztria a kivétel, ahol nemcsak jóval drágábban lehet vezetői engedélyhez jutni, mint nálunk, de az adminisztráció is bonyolultabb. Igaz, Ausztriában akár egy rokon is vállalhatja a gyakorlati oktatást, bár meglehetős részletességgel kell dokumentálni, hogy mikor hol, milyen út- és látási viszonyok közepette vezetett a tanulója, akinek utána viszont már csak néhány órát kell vezetnie szakoktatóval, és megkaphatja az első vezetői engedélyét. Utána egy évig még képeznie kell magát, többek között vezetéstechnikai tréningen is részt kell vennie ahhoz, hogy véglegesítsék a vezetési jogosultságát.
A végösszeg így akár meg is haladhatja a 2500 eurót.
A már hivatkozott Romániában – Sepsiszentgyörgy térségében 140-280 ezer forintnak megfelelő összegű lejért, Szlovákiában 570-770 euróért, 240-320 ezer forint körül van egy jogosítvány a ma7.sk portál összeállítása szerint.
Annak, hogy még sincs jogosítvány-turizmus egyszerű oka van. Az Európai Unióban csak abban az országban kaphat valaki jogosítványt, ahol életvitelszerűen tartózkodik. Általános szabályként ez az az ország, ahová valakit személyes (családi) kapcsolatai vagy munkavégzés, iskolai tanulmányai kötnek és ahol legalább 185 napot tölt minden naptári évben.
Az életvitelszerű tartózkodás persze hamis dokumentumokkal is igazolható, ám ezeknek – lásd a svéd jogosítványturizmus esetében – borsos ára van, s a végén jóval többe kerülhet az olcsó román jogosítvány is, mint a mostanában nagyjából félmillióba kerülő magyar.
Egyebekben az unióban nincs egységes szabályozás. [Az EU jogosítványügyben lefektetett alapelveiről és, hogy az egyes országokban milyen speciális szabályok vannak érvényben itt olvashatnak.]
Fontos tudni, hogy a külföldön szerzett jogosítványt honosíttatni kell! [Arról, hogy ezt mikor és hogyan kell megtenni, itt találnak információkat.]
Különösen érdemes odafigyelni arra a mondatra, miszerint „Felhívjuk figyelmét, hogy a honosítási eljárás során a külföldi vezetői engedély bevonásra kerül, a viszonosság esetén a kiállító hatóságnak visszaküldésre kerül, egyéb esetben a külföldi állampolgár visszautazásáig azt tároljuk.”
Akik „okosban” próbálnak jogosítványhoz jutni külföldön, számítsanak arra, hogy a procedúra alatt kiderülhet, ha kenőpénzt fizettek a sikeres vizsgákért, vagy ha nem is szerezhettek volna az adott országban törvényesen vezetői engedélyt.
Egyes internetes felületek bejegyzései arról árulkodnak, sokan azért akarnak külföldi vezetői engedélyt, mert a magyar jogosítványukat valamiért bevonták, vagy soha nem is volt nekik. Mások ezért, mert „azt úgy sem tudja elvenni a magyar rendőrség”. Tévedés.
A rendőrök már ma sem az átadott plasztik kártya alapján állapítják meg, rendelkezik-e érvénes magyar jogosítvánnyal valaki. (Aki nem Magyarországon kiállított jogosítvánnyal akar vezetni itthon, tartsa magánál az okmányát a jövőben is. A „januártól nem kell magunknál tartani a jogsit és a forgalmit” szabály csak a Magyarországon magyar állampolgároknak kiadott okmányokra vonatkozik!) Azokat ugyanis a rendőrök számítógépen keresztül megnézik a nyilvántartásban. Aki hamis magyar vagy akár legálisan is szerzett külföldi jogosítványt ad át, csak azt éri el, hogy közokirat-hamisításért és/vagy Gépjárművezetés eltiltás hatálya alatt címén is eljárás indul ellene.
De, még ha a honosítási eljárás alatt nem is lepleződik le az okmány tulajdonosa, hogy soha nem tartózkodott 185 napot életvitelszerűen külföldön, egy baleset vagy bármilyen közlekedési kihágás miatt ellene induló szabálysértési, pláne büntetőeljárás alatt ez is kiderülhet, ami jelentősen megdrágíthatja az olcsó jogosítványt.
F.Gy.A.