Ha már szőrösödik, nagyon veszélyes!
- Figyelem! Elkezdődött a szezon! Hamarosan egyre több és több motorossal találkozhatunk az utakon!
- Idő kell, amíg az autósok megszokják, hogy már a gyorsan mozgó kis pontokra is figyelniük kell
- Saját érdekében próbáljon meg a lehető legkevesebb ideig az autók holtterében motorozni!
- Mit kell tenni a motorkerékpárral mielőtt a hosszú téli pihenő után valaki újra nyeregbe pattanna?
Most, hogy az időjárás előrejelzések szerint nagyjából március idusáig tavasz, de legalábbis kora tavasz lesz (már, ami a hőmérsékletet illeti) kezdjünk készülődni: a kijárási és utazási korlátozások dacára a forgalom növekedése várható az utakon. Visszatérnek az utakra motorosok is, ami semmi jót nem ígér sem nekik, sem az autósoknak, ha nem készülnek fel az újbóli találkozásra és nem figyelnek egymásra.
Cikkünk ugyan elsősorban a motorok szezon kezdeti felkészítéséről szól, kezdjük mégis egy, elsősorban az autósoknak szóló figyelmeztetéssel!
Vezetés közben felejtsék el, amit az iskolában ezerszer hallhattak gyerekkorukban, hogy
fiam/lányom, előre nézz! Vezetés közben veszélyes csak előre nézni!
Tessék alaposan megtisztogatni a visszapillantó tükröt és használni a külsőket és a belsőt egyaránt, mégpedig amilyen gyakran csak lehet és a forgalom indokolja!
Olyan kis (kellően el nem ítélhető módon jellemzően fekete, ritkábban jól látható és színes) pontokat kell keresni bennük az autó mellett és mögött, amelyek az egyik pillanatban még sehol sem voltak, majd már egészen közel. Meglehet, a következő másodpercben épp az ön előzésébe kezd az a valami (motoros), amihez foghatóval esetleg napok óta nem találkozott az utakon, de amik most – hogy nap közben már kellemes a levegő hőmérséklete – mind gyakrabban és mind többen jelennek meg az utakon, olykor csapatostul.
Ugyanez a figyelmeztetés a motorosoknak valahogy így szólna: attól még, hogy ön látja az előtte latadó autót, nem biztos, hogy annak vezetője is időben észreveszi önt. A motoros, az autós üléséből nézve túl kicsi, ráadásul túl gyorsan mozog. A tapasztalatok szerint a szezonkezdet után el kell telnie akár pár hétnek is, mire az autósok többségében rögzül, hogy már nemcsak a négykerekűekkel kell számolniuk, nemcsak a nagy objektumokra kell figyelniük, amikor tükörbe néznek, hanem arra is figyelniük kell, hogy immár a motorosok is visszatértek a forgalomba.
Bár a fekete motorosruha elegáns, vagány és slankít, a fentiek miatt már csak célszerűségi megfontolásokból is kívánatos lenne, ha legalább a szezon kezdetén a motorosok távolról is könnyen észlelhető és azonosítható (színes, láthatóságot segítő elemekkel teletűzdelt) ruhában ülnének nyeregbe.
De, ami talán mind ezeknél is fontosabb: tényleg igyekezzen a lehető legkevesebb időt tölteni az autók holtterében, főleg most, a szezon kezdetén!
Mit tegyenek azok, akik hónapok óta nem ültek motoron?
Mindenekelőtt ellenőrizzék, hogy az okmányaik (jogosítvány, forgalmi engedély) rendben vannak-e, és, hogy érvényes-e a felelősségbiztosításuk. Ha az első kettő lejár, most, a pandémia miatt nem gond, meghosszabbították az érvényességüket, de ha nem kötöttek felelősségbiztosítást a járműnek, az viszont a járvány ellenére, avagy attól függetlenül is sokba kerülhet, főleg egy baleset esetén.
Nemcsak azért, mert a motor teljesítményétől függően napi 100 és 410 forint közötti összeget kell fizetniük a biztosítás lejárata napjától számítva, hanem azért is, mert a másoknak okozott kárt biztosítás hiányában a biztosítatlan motoros tulajdonosának, üzembentartójának kell megfizetnie. Márpedig egy személyi sérüléssel járó baleset után, főleg, ha a vétlen fél tartós egészségkárosodást szenved, ez akár több százezer vagy több millió forintra is rúghat.
[A 2021-re érvényes fedezetlenségi díjakat itt találja meg.]
Amikor felébreszti téli álmából a motorját, célszerű lecsutakolni róla az eltelt hónapok porát, majd átnézni a járgányt a következők szerint:
- Ellenőrizze és szükség esetén töltse fel az akkumulátort! Két-három évente tanácsos újat venni a motor biztonságos üzemeltetése érdekében, akkor is, ha látszólag még minden rendben van vele. Az akkumulátor is olyan, mint sok más eleme a motornak: az egyik pillanatban még látszólag tökéletesnek tűnik, aztán egyik pillanatról a másikra megadja magát. És kell-e mondani: mindig a lehető legrosszabbkor.
- Ellenőrizze a fékbetéteket! Minimum három milliméter vastagnak kell lennie. Ha már nem látta az úgynevezett kopás jelző bemarást, cserélje ki vagy irány a szerviz. Akkor is ki kell cserélni, ha a vastagsága elvileg még megfelelő lenne, ám gyanús repedések láthatók rajta vagy a kopás nem egyenletes.
- Vizsgálja meg a gumikat! A gumi nem lehet repedezett, a bordázatban nem lehet idegen tárgy (ha beleszorult valami, azt azonnal vegye ki) és a borda mélysége ne legyen kisebb 1,6, de inkább 2-3 milliméternél. A gumik nyomását a gyártó által megadott értékre állítsa be, se keményebbre ne fújja, se puhábbal ne induljon útnak.
- Fontos a lánc állapotának és feszességének az ellenőrzése. Csak ép, sérülésmentes lánccal induljon útnak, aminek olyan feszesnek kell lennie, hogy az első és a hátsó lánckerék között nyomásra maximum két centit mozoghat csattogás nélkül.
- A motorolaj szintjét rendszeresen illik ellenőrizni, különösen hosszabb pihenők után. Bár ez ügyben az egyes gyártók előírhatnak speciális követelményeket is, de fő szabályként évente ajánlott az olaj és az olajszűrő cseréje.
- A szezonkezdeti első elindulás előtt ellenőrizni kell még a fékfolyadék szintjét is. Ha cserélni szükséges – márpedig 2-3 évente ajánlott – használjon minél magasabb forráspontú, azaz minél nagyobb DOT számú olajat.
- Töltse fel a szintjelzőig a hűtőfolyadékot (de 2-3 évente azt is tanácsos teljesen lecserélni)!
- Három-négyévente a sebességváltó-olaj is cserére szorulhat. Az olaj szintjét azonban tanácsos ellenőrizni még a hosszabb pihenőt követő első elindulás előtt.
- Sokak hiedelmével ellentétben a mai korszerű gyertyák ellenőrzése sem hagyható ki a motor átnézésekor. Fontos megvizsgálni az állapotukat, a gyertyahézagokat és tanácsos 10-20 ezer kilométerenként kicserélni őket.
- Végül, de egyáltalán nem utolsó sorban ellenőrizze az üzemanyagszűrőt (azt 6-7 évente javasolják cserélni a szakemberek), és vizsgálja meg alaposan a bowdeneket! Utóbbiakat szükség esetén finom olajjal célszerű megkenni, de ha úgy látja, hogy elkezdtek kiszőrösödni, azonnal ki kell őket cserélni! mert, ha már szőrösödik, roppant veszélyes!
Ha mindezekkel végzett (vagy a motort átnézette egy szakszervizben) célszerű egy rövid próbaútra menni vele. Ha egy mód van rá ne a csúcsforgalomban és ne is legforgalmasabb utak egyikén kezdje el visszaszoktatni magát a motorozáshoz.
Ne feledje! Az autósok elszoktak a nagymotorosoktól! Másfelől viszont ön is elszokott tőlük! Jobb a békesség! Gyakoroljon egy keveset egy kevésbé forgalmas úton, vagy egy áruház parkolójában. A kijárási tilalom miatt 7-kor minden áruház bezár, utána még van egy óra szlalomozni az üres parkolóban és feleleveníteni azokat a manővereket, amik vészhelyzetben életet menthetnek.
Persze akik tehetik menjenek el egy tanpályára, ahol szakszerű segítséget kaphatnak és akár még a motorjuk beállítását is ellenőriztethetik.
Ne feledjék! Mindenkit hazavárnak…!
F.Gy.A.