Halálos kombináció
- 70 helyett százas tempóval hajtott a teherautójával a vétkes sofőr, és nem figyelt az előtte haladókra.
- A vétlen autó vezetője halt meg, aki semmiféle szabályt nem sértett meg, csak lassított, mert jobbra kanyarodott volna.
- Száguldani és nem figyelni vezetés közben együtt halálos kombináció lehet az utakon.
A tavaly közlekedési balesetben elhunyt 602 ember egyike 2019. augusztus 15-én vesztette életét az 5-ös főút egyik kereszteződésében, Kecskemét közelében. Vétlen volt a balesetben. Semmiféle szabálytalanságot nem követett el. Csak lassított, mert a közeledő kereszteződésben jobbra akart kanyarodni. A mögötte érkező teherautó nagy sebességgel belerohant. A tehergépkocsi vezetőjének a figyelmetlensége miatt halt meg a vétlen sofőr. A Kecskeméti Járási Ügyészség a napokban emelt vádat a balesetet okozó ceglédi férfi ellen.
A vádirat szerint a baleset idején nappali látási viszonyok közepette, száraz úton lehetett autózni az 5-ös főút érintett szakaszán. Talán ez is közrejátszott abban, hogy a teherautó sofőrje kicsit jobban rátaposott a gázra, mint szabad lett volna, és a megengedett 70 km/h helyett az ügyben kirendelt szakértő szerint 97-102-es tempóval hajtott.
A vádemelésről kiadott közleményében a Bács-Kiskun Megyei Főügyészség azt írja, „a (sofőr) figyelmetlensége miatt nem tartott kellő távolságot és nekiütközött az előtte szabályosan közlekedő autónak, amely lassított, mert jobbra le akart kanyarodni a főútról”. Azt csak találgatni lehet, hogy ha a sofőr nem lépi túl a megengedett maximális sebességet, elkerülhette volna a balesetet vagy sem.
Egy sok éves tapasztalattal rendelkező autóversenyző ismerősöm szerint minél gyorsabban hajt valaki, annál jobban kell koncentrálni, oda kell figyelni minden apróságra, ami lassításra, irányváltásra kényszerítheti a sofőrt. Ezzel nem azt akarom sugallani, hogy ha valaki kellőképpen tud koncentrálni, akkor nyugodtan túlléphető a megengedett maximális sebességet. De, ha már gyorsan hajt, legalább figyeljen! A figyelmetlenség (ideértve az autó nemismerését) és a gyorshajtás együtt ugyanis halálos kombináció lehet, mint azt a szóban forgó eset is bizonyítja.
„Az ütközés miatt – írja a tehergépkocsi sofőrje elleni vádemelésről kiadott közleményében az ügyészség – a személyautó a jobb oldali útpadkára sodródott és felborult, a vízelvezető árok után lévő füves területen, a bal oldalára fordulva állt meg”.
A tehergépkocsi vezetőjének sikerült az úton tartania a járművét.
A vétlen autó sofőrje és utasa is be voltak kötve. Azonban a sofőr olyan súlyos sérüléseket szenvedett el az ütközéskor, hogy a kórházba szállítás után elhunyt. Utasa nyolc napon túl gyógyuló sérüléseket szenvedett.
A vádhatóság szerint a baleset azért következett be, mert a tehergépkocsi vezetője megszegte azt az alapvető KRESZ szabályt, miszerint járművel egy másik járművet csak akkora távolságból szabad követni, ami elegendő ahhoz, hogy az elöl haladó jármű mögött – még annak hirtelen fékezése esetén is – biztonságosan meg lehessen állni.
A tehergépkocsi vezetőjét, aki egyébként büntetlen előéletű, halálos közúti baleset gondatlan okozásának vétségével vádolja a járási ügyészség.
A Büntető Törvénykönyv szerint:
Aki a közúti közlekedés szabályainak megszegésével másnak vagy másoknak gondatlanságból súlyos testi sértést okoz, [35. § (1)] vétség miatt egy évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő.
A büntetés [35. § (2)]
a) három évig terjedő szabadságvesztés, ha a bűncselekmény maradandó fogyatékosságot, súlyos egészségromlást vagy tömegszerencsétlenséget,
b) egy évtől öt évig terjedő szabadságvesztés, ha a bűncselekmény halált,
c) két évtől nyolc évig terjedő szabadságvesztés, ha a bűncselekmény kettőnél több ember halálát okozza, vagy halálos tömegszerencsétlenséget.
Az ügyben a Kecskeméti Járásbíróság fog dönteni.
F.Gy.A.