Hangérzékelővel szűrik ki ellenőrzés előtt a tehergépjárműveket Norvégiában

  • A tehergépjárművek műszaki állapotának ellenőrzése bonyolult, időigényes feladat.
  • Amíg a hatóságok munkatársai egy járművet ellenőriznek, addig több – akár műszaki problémás – tehergépjármű is elhaladhat az ellenőrzési hely mellett.
  • A norvég Állami Közúthatóság hangérzékelőkkel kívánja előszűrni a tehergépjárművek forgalmát, és alapvetően a problémásnak vélt járműveket tervezi ellenőrizni.
  • A hangképben rejlő eltérések olyan műszaki problémákra utalhatnak, mint pl. a fékhiba, túlterheltség, a hidraulikus rendszer szivárgása vagy a zajszint túllépés.
  • Az előszűrés minden úthasználó számára előnyökkel jár: folyamatosabbá válik a forgalom, csökken veszélyhelyzetek, a balesetek, valamint a felesleges lassítások száma.
  • A tesztkísérletek napjainkban is tartanak, az eddigi eredmények sikeresnek bizonyultak.

Köztudott, hogy a tehergépjárművek, a vontatók és a nehéz járműszerelvények közúton történő műszaki ellenőrzése időigényes, bonyolult és több ellenőr egyidejű tevékenységét igénylő feladat. A szúrópróbaszerűen kiválasztott ellenőrzéseknél gyakran fordul elő, hogy amíg egy (nem ritkán problémamentes) járművet a hatóságok munkatársai átvizsgálnak, addig több olyan tehergépjármű is elhalad az ellenőrzési pont mellett, melyek tényleges műszaki hiányosságokkal rendelkeznek.

Ezért Norvégiában egy olyan megoldás tesztelése van folyamatban, melynek során hangérzékelőt alkalmaznak a tehergépjárművek állapotának előszűrésére. Amennyiben a hangérzékelő hibát vagy hiányosságot jelez, azt a járművet leállítják és intézkedés alá vonják. A norvég Állami Közútkezelő (Statens Vegvesen) munkatársai által tesztelt hangérzékelő rendszer egyrészt hatékony eszköze a hólánc jogszabályban előírt használata ellenőrzésének a skandináv országban, másrészt a hangkép elemzése révén különböző műszaki hiányosságok feltárására is alkalmas lehet. A hangképben rejlő eltérések ugyanis kopott fékekre, fékhibákra, a jármű túlterhelt állapotára, a rakomány rögzítetlen voltára, a hidraulikus rendszer, illetve levegő szivárgására, a kipufogórendszer nem megfelelő állapotára, valamint az engedélyezett zajszinttől való eltérésre utalhatnak.

„A hangérzékelők alkalmazásával az ellenőrzés alá vont járművek kiválasztása automatizálható, így az ellenőrök elsősorban azokat a járműveket állítják meg, melyek nagy valószínűséggel hiányosságokkal rendelkeznek, és veszélyt jelenthetnek a közúton közlekedők részére” – jelentette ki Øyvind Eikeland, a Norvég Közútkezelő projektmenedzsere.

A hangérzékelő előszűrő alkalmazása nem csak a norvég hatóság szakembereinek munkáját segíti, hanem a szállítmányozók, valamint más úthasználók számára is előnyökkel jár. A nem megfelelő állapotú járművek forgalomból történő kiszűrése, valamint a műszaki hiányosságok megszüntetése mindenki számára megkönnyíti a közlekedést, hiszen folyamatosabbá válhat a forgalom, továbbá csökkenhet a veszélyhelyzetek, a közúti balesetek, az úttesten elakadt járművek, valamint a szükségtelen lassítások és megállások száma. A hangérzékelőhöz opcionálisan tájékoztató fénytáblák is csatlakoztathatók, mely révén a sofőrök – akár tényleges ellenőrzés nélkül is – célzott és hasznos információkhoz juthatnak, mint pl.: „Ellenőrizd a rakományrögzítést!” „Használj hóláncot!”, vagy „Köszönjük, hogy hólánccal közlekedsz!” . Ugyanúgy, mint az napjainkban a haladási sebesség előjelzésekor történik.

A kísérleti projekt első szakasza sikeresen befejeződött, ugyanakkor a közeljövőben még további tesztelésekre lesz szükség annak érdekében, hogy a Norvég Közútkezelő a hangérzékelő előszűrő rendszert a mindennapok közúti ellenőrzései során hatékonyan alkalmazhassa.

G.I.