Hangos figyelmeztetés!
- Nemcsak Magyarországon okoz fejtörést a hatóságoknak övhasználatra bírni az autósokat.
- Minden ülésen hang és fény jelezze, ha valaki nem kötötte be magát vagy kikapcsolta az övet!
- Az USA-ban is csak 88,5% az övhasználat aránya, ezért hamarosan új szabályokat vezetnek be.
- Tudja Ön, hogy mennyit fizetnek a biztosítók azoknak, akik nem használták a biztonsági övet?
Az Egyesült Államok Közlekedési Minisztériumának Nemzeti Autópálya-közlekedésbiztonsági Hivatala azt javasolja, jogszabály kötelezze az autógyártókat, hogy a jövőben a gépjárművek jobb első és valamennyi hátsó ülésére telepítsenek a biztonságiöv-használatra figyelmeztető rendszert. Jelenleg a legtöbb típusnál csak a sofőrt figyelmezteti az övhasználat elmulasztására hangjelzés.
60 napig fűzhetnek észrevételeket az amerikaiak az augusztus végén nyilvánosságra hozott tervezethez, amely viszonylag nagy szabadságot adna az autógyártóknak abban, hogy milyen vizuális és hangjelzésekkel ösztönzik majd a biztonsági öv bekapcsolására az utasokat. Kifejezetten támogatna azonban a javaslat minden olyan megoldást, amely többféle módon és vissza-visszatérően, huzamosabb ideig jelzi az egyes üléseken utazóknak, hogy elfelejtették bekapcsolni a biztonsági övüket.
Olyan figyelmeztető rendszerek telepítését tenné kötelezővé a nemrég véleményezésre nyilvánosságra hozott tervezet minden gépjárműbe, amelyek a jármű indításakor legalább 60 másodpercig tartó vizuális figyelmeztetést adnak arról, hogy minden utas használja-e a biztonsági övét. És legalább 30 másodpercig tartó audiovizuális figyelmeztetéssel figyelmezteti a sofőrt és az utasokat, ha valamelyik biztonsági övet kikapcsolták.
Ez utóbbi funkció a gyermekes családok védelmét szolgálhatja a leginkább. Ők gyakran tapasztalják, hogy a gyermekük különböző okok miatt kikapcsolja a biztonsági övet, vagy kicsatolja magát a gyermekülésből.
Az NHTSA javaslata szerint a jövőben ezeket a rendszereket úgy kell kialakítani, hogy az audio-vizuális figyelmeztetés mindaddig aktív maradjon, azaz sípoljon, villogjon és ezekhez hasonló módon jelezzen, amíg a biztonsági övet vissza nem kapcsolják. Ugyanakkor a gyártók szabadon dönthetnének arról, hogy a figyelmeztető jelzések jellemzőit – gyakoriságát, hangerejét –, miképpen állítják be, hogy a figyelmeztetés a lehető leghatékonyabb legyen a járművezető és utasaik számára.
„A biztonsági öv használata az egyik leghatékonyabb módja annak, hogy elkerüljük a sérüléseket és a halált a közlekedési balesetben”, mutatott rá az NHTSA. Ugyanakkor az Egyesült Államokban az autósok csupán a 88,5 százaléka használja rendszeresen és szabályosan a biztonsági övet; ahogy nálunk is tapasztalták az ez ügyben felmérést készítők, az első üléseken magasabb, a hátsókon alacsonyabb az övhasználat aránya.
Csakúgy, mint Magyarországon, az Egyesült Államokban sem elégedettek a hatóságok azzal, hogy az amerikai autósok 11,5 százaléka gyakorlatilag védtelenül utazik az autójában. Ott is folyamatosan figyelmeztetik az érintetteket a hatóságok és számos figyelmeztető kampányt is tartottak például arról, hogy a hátsó ülésen utazók esetében a biztonsági övek a személygépkocsikban 55%-kal, a könnyű teherautóknál és kisteherautóknál 74%-kal csökkentik a halálozás kockázatát.
Az első ülésen ülők esetében a biztonsági övek 44%-kal csökkentik a halálozás kockázatát a személygépkocsiknál és 63-73%-kal a könnyű teherautóknál, illetve a kisteherautóknál.
329 715 életet mentettek meg csak a biztonsági övek csak az Egyesült Államokban a Rosekind ügynökség – Amerika hivatalos rekordvezetője a közlekedési balesetek terén – szerint az elmúlt 50 évben. Egyedül többet, mint a légzsákok, a biztonsági gyermekülések és más közlekedésbiztonsági fejlesztések együttvéve!
Persze, mint azt a hazai gyakorlatból tudjuk, az autósoknak mindig van magyarázatuk és „mentségük” arra, hogy ott és akkor (amikor a rendőr rajtakapta őket) miért nem volt bekötve a biztonsági övük vagy éppen miért éppen a rendőrségi ellenőrzési pont előtt (vagy épp a rendőrségi drón láttán) jutott eszükbe bekötni azt.
Akiket zavar a sofőrök övhasználatának ellenőrzésére szolgáló rendszer, egyszerűen kikapcsolják, vagy vásárolnak egy biztonsági öv csatot, amivel átverhetik azt. A rendszer úgy érzékeli, mintha be lenne csatolva az öv, pedig nincs. Ezért is nem váltak be azok a rendszerek sem, amelyek nem engedték beindítani a motort addig, amíg a sofőr az övet nem kapcsolta be.
Eddig csak a biztosítók tudtak fellépni az övhasználat arányának növelése érdekében igazán hatékonyan – a bírságoló rendőrök mellett –, és nemcsak nálunk, szerte a világon. Akár 30-50 százalékkal is kisebb kártérítést fizethetnek a társaságok annak, akiről bebizonyosodik, hogy nem kötötte be magát, és emiatt súlyosabban megsérült, mintha szabályosan használta volna az övet.
[Mennyibe kerül, ha nem köti be magát? című írásunkban bővebben olvashatnak erről.]
A bírságok, a figyelemfelhívó kampányok és más, közvetett szankciók mellett – mint amilyen a biztosítási díjak felemelése az övet nem használók esetében – most az is indokolja az övhasználat „kikényszerítésének” technikai megtámogatását, hogy 2021-ben 14 éves negatív csúcsot döntött a gyorshajtás miatt bekövetkező balesetekben elhunytak száma az Egyesült Államokban.
Csaknem 43 ezer ember vesztette életét az USA útjain 2021-ben közlekedési balesetben. Közülük minden harmadik haláleset a gyorshajtásra vezethető vissza. De a minisztérium szerint az esetek jelentős hányadában a gyorshajtás más szabálysértésekkel, például alkohol- vagy drogfogyasztással párosult. Olykor épp az ittasság és drogos befolyásoltság miatti kontrollvesztés az oka a sebességhatárok be nem tartásának, illetve az olyan nagymértékű sebességtúllépésnek, amely mellett a sofőr már nem képes uralma alatt tartani járművét.
A gyorshajtásra visszavezethető balesetek 12.330 halálos áldozatának több mint fele nem használta a biztonsági övet. (A közlekedési balesetek nem gyorshajtó halálos áldozatainak csupán a 23 százaléka nem volt bekötve, amikor a tragédia bekövetkezett.)
Az amerikai kormány az idén július 10. és 31. között 9,6 millió dollárt költött médiahirdetésekre egy, a gyorshajtás veszélyeire figyelmeztető kampány részeként. Elsősorban a gyorshajtásra – a hatóságok tapasztalatai szerint – leginkább hajlamos 18-44 éves korosztályt igyekeztek meggyőzni, hogy a lassabb tempó (és az övhasználat) jelentősen csökkentheti a halálos kimenetelű balesetek valószínűségét.
F.Gy.A.