Hányszor kell valakit eltiltani a járművezetéstől ahhoz, hogy egy ideig tényleg ne vezessen?

  • Két év alatt hatszor tiltották el a járművezetéstől, pedig még jogosítványa sem volt.
  • Eltiltása dacára, ittasan próbálta ki a frissen vásárolt autóját egy rossz mellékúton.
  • 40 km/h helyett 115-tel hajtott, amikor elvesztette uralmát a gépkocsija felett.
  • Ő túlélte, de a barátja meghalt, amikor az autó egy villanyoszlopnak csapódott.

A kép csak illusztráció!

Einstein mondta egy alkalommal, hogy „a hülyeség és a világegyetem végtelen”. Majd kissé elgondolkodva állítólag csendesen megjegyezte: „…bár ez utóbbiban nem vagyok biztos”. És valóban. Az emberi ostobaság nem ismer határokat.

A napokban emelt vádat a Veszprémi Járási Ügyészség egy 21 éves férfival szemben, aki még 2019. decemberében ittasan okozott halálos közúti balesetet Pápa közelében. Ő aztán kihívta a sorsot maga ellen. Sosem volt jogosítványa, mégis rendszeresen vezetett. „Nem a jogsi vezet”, nem igaz?

És ez nemcsak amolyan szóbeszéd, városi legenda, és nem is csak rosszakarói állították róla, hogy rendszeresen vezet, miközben nincs is jogsija.

Az elmúlt két évben hatszor folyt ellene szabálysértési eljárás engedély nélküli vezetésért. Ennek fényében talán nem túlzás kijelenteni, hogy a szabálysértési eljárások és az azokban kiszabott büntetések nem érték el a kívánt célt.

Tavaly december 29-én, noha jogosítványa továbbra sem volt, bár az sem számított volna, ha időközben leteszi a szükséges vizsgákat, lévén, hogy a korábbi szabálysértései miatt amúgy is többszörösen el volt tiltva a gépjárművezetéstől, vásárolt magának egy autót, amit késő délután egy barátja társaságában azonnal ki is próbált egy rossz minőségű mellékúton.

Ittasan vezetett.

Gecse felől hajtotta Vaszar irányába. Mellette ült a 23 éves barátja az anyósülésen.

Az úttest rossz minőségére is tekintettel az adott szakaszon 40 kilométer/órás sebességkorlátozás volt érvényben, a frissen vásárolt autójával kérkedő vádlottat azonban  ez épp annyira érdekelte, mint az, hogy nincs jogosítványa és többszörösen eltiltották a vezetéstől. 40 km/h helyett 105-115 kilométer/órás tempóval hajtott. Aztán megtörtént, ami ilyenkor történni szokott: a kocsi kerekei megcsúsztak és a sofőr elvesztette uralmát a járműve felett.

Az autó balra sodródott, majd előbb az út mellett húzódó árok falának, később egy villanyoszlopnak csapódott. Ott állt meg. A jármű bár sokat vesztett a sebességéből, miközben irányíthatatlanul sodródott az árok, majd a villanyoszlop irányába, így is akkora sebességgel csapódott az oszlopnak, hogy az ütközés az emberi élettel összeegyeztethetetlen sérüléseket okozott a sofőr anyósülésen utazó barátjának, aki így a helyszínen életét vesztette.

Az ügyészség halált okozó ittas állapotban elkövetett járművezetés bűntettével vádolja a jármű vezetőjét, akivel szemben – amennyiben az előkészítő ülésen beismeri tettét és lemond a tárgyaláshoz való jogáról – mértékes indítványt is előterjesztett az eljáró ügyész. Eszerint 5 év börtönbüntetés, 5 év közügyek gyakorlásától történő eltiltás, valamint 10 év járművezetéstől eltiltás kiszabását látja szükségesnek a vádlott terhére rótt bűncselekmény miatt.

Kérdés, hogy a vádlott esetében a járművezetéstől eltiltásnak van-e értelme. Lesz-e visszatartó ereje? Korábban is eltiltották már a vezetéstől, akkor még csak azért, mert jogosítvány nélkül vezetett Fütyült rá. Vajon most, hogy már halálos balesetet is okozott, talán komolyabban veszi majd ezt a büntetést? Csak reménykedhetünk benne.

Az áldozatról, az ő felelősségéről vagy inkább felelőtlenségéről a kegyelet okán nem illik szólni. De az ő esetének rá kellene döbbentenie mindenkit, aki a buli után beül az addig vele együtt italozó barátja autójába, hogy ne kelljen gyalogolnia vagy taxit hívnia, ő majd haza viszi…, és azokat is, akik vagány dolognak tartják, ha valaki jogsi nélkül is mer vezetni, sőt még akkor is, ha előtte már lecsúszott pár pohárral: semmi nem garantálja, hogy ezt ép bőrrel megússzák.

Ahogy arra sincs garancia, hogy ha baj történik, csakis az ittas, esetleg jogosítvány nélkül vagy éppen eltiltás alatt vezető sofőr sérülhet meg. Hogy kizárólag az ő életébe kerülhet a felelőtlensége. Sőt, mivel az autókban köztudottan az anyósülésben utazók vannak kitéve utazás közben a legnagyobb veszélynek, jó esély van arra, hogy a vagány barát mellett ülő fizeti a legnagyobb árat a sofőr, a barát vagánykodásáért.

Persze mindenki abba az autóba ül be, amelyikbe akar… De azt azért nem árt tudni, hogy mindenkit hazavárnak…!

 F.Gy.A.