Három hét alatt háromszor ivott, vezetett és bukott le

  • Tíz nappal azután, hogy a bíróság fél év felfüggesztett fogházbüntetésre ítélte ittas vezetésért, újra ittasan vezetett.
  • Jogosítványa sosem volt, ezért eddig nem zavarta, hogy eltiltották a vezetéstől – most azonban amiatt is ülnie kell.
  • Miért van nagyobb esélye egy ittasan vezető magyar sofőrnek arra, hogy megússza a felelősségre-vonást, mint egy lengyelnek?

Május 25. és június 10. között háromszor tiltották el a gépjárművezetéstől: kétszer a Dabasi Rendőrkapitányság, egyszer a Dabasi Járásbíróság. Akkor hat hónap felfüggesztett fogházbüntetést is kapott. Az 50-es éveiben járó férfit azonban az sem hatotta meg. Tíz nappal a bíróság döntése után újra ittas vezetésen érték.

Információink szerint a férfi ettől függetlenül is notórius visszaeső. Korábban több eljárás is folyt már ellene ittas vezetésért. Nem ezzel a hárommal kezdte közlekedési bűnözői karrierjét.

Jogosítványa azonban soha nem volt. Magyarázata azonban, hogy tudniillik amikor éppen elkapták miért ült jogosítvány nélkül, gyakran ittasan is a volánhoz, mindig akadt. Legutóbb azzal érvelt a hatóságok előtt, hogy kölcsönadta valakinek az autóját, aztán egy ismerőse felhívta, hogy az illető, akinél az autója volt, vagánykodik a kocsijával.

Gondolta, elmegy és visszaveszi a kölcsönadott autóját. Nem tagadta a rendőrök előtt (mondjuk nem is volt értelme), hogy ivott, de úgy gondolta, jobb, ha nem vagánykodnak az ő autójával, még a végén balesetet okoznak vele.

A férfi ellen most ittas állapotban elkövetett gépjárművezetés vétsége és járművezetés az eltiltás hatálya alatt bűntette miatt emelt vádat a Dabasi Járási Ügyészség. A bíróság bűnösnek mondta ki és két év börtönre ítélte, három évre eltiltotta a közügyek gyakorlásától és öt évre a gépjárművezetéstől.

Kérdés persze, hogy a jogosítvánnyal nem rendelkező férfit miben és mennyire fogja visszatartani, hogy immár sokadjára újra eltiltották a járművezetéstől?

Az ítéletnek azonban van még más következménye is. A mostani ítélet mellett le kell töltenie még a korábban kiszabott féléves felfüggesztett büntetését is. Az általunk megkérdezett jogi szakértő szerint ez azt jelenti, hogy a kapható kedvezményeket és minden más tényezőt is figyelembe véve a férfinek nagy valószínűséggel legalább 20 hónapot rács mögött kell majd töltenie.

Ha valakit három hét alatt háromszor érnek ittas vezetésen – ami nem azt jelenti, hogy háromszor vezetett ittasan, csak annyiszor kapták el –, miért ül volán mögé, ha ivott? Miután sokszoros visszaeső, tudhatná, hogy a lakóhelye környékén minden rendőr felismeri, és azonnal megállítja, ha egy kocsi volánja mögött meglátja.

És mivel sokszor elkapták már, amikor ittasan vezetett, az sem lehet kérdés, hogy megszondáztatják-e.

A szakemberek szerint a hazai autósok – köztük az alkalomszerűen vagy rendszeresen ittasan is vezetők – pontosan ismerik a vonatkozó szabályokat. Tudják, milyen következményei lehetnek, ha lebuknak egy szokványos ellenőrzésen. És a legtöbben azzal is tisztában vannak, milyen kockázatokkal jár inni és vezetni. Ennek ellenére:

  • A többségük nem számol az ittas vezetés hosszabb távú következményeivel. (Bírságot kell fizetnie, elveszik jogosítványát, ha összetör valamit kártérítésre kötelezik, és a többi.)
  • Jellemzően nem számolnak azzal sem, hogy ittas vezetés közben balesetet okozhatnak, amikor is az alkoholos befolyásoltság jelentősen súlyosíthatja a várható ítéletüket.
  • Arra pedig még kevesebben gondolnak, hogy akkor is bajba kerülhetnek, ha nem ők okoznak balesetet, ha ők maguk áldozatokként érintettek csak benne, de mivel ittasak voltak és lebuktak, őket is felelősségre fogják vonni – ittas vezetésért.
  • Bíznak abban is az ittasan vezetők, hogy nem futnak majd bele semmiféle rendőri ellenőrzésbe. „Tudom én, hogy hol szoktak szondáztatni a rendőrök”. Ebben a magyar sofőrök amúgy okkal bízhatnak. Egy felmérés szerint nálunk jóval ritkábban kell szondáztatástól tartaniuk az autósoknak, mint például Észtországban vagy Lengyelországban, ahol az ezer autósra jutó szondáztatások száma 500-600 között mozog, nálunk 120-130 között. (A kreszvaltozas.hu erről szóló cikke innen elérhető.)
  • Sokan már ott elhibázzák, hogy kocsival mennek ivós bulikba, miközben józanul még pontosan tudják, hogy nincs, ittasan pedig pláne nem lesz önkontrolljuk, megállni, hogy ne vezessenek haza, nem lesz elegendő akaraterejük sofőrsegélyt hívni sem.

Rövid távon – ha csak valami csoda nem történik – nem számíthatunk a rendőrség szondáztatási gyakorlatának a megváltoztatására. A pandémia miatt felfüggesztett Finn-típusú ellenőrzéseket (amikor egy adott úton minden arra járó autóst megszondáztatnak) sem valószínű, hogy egyhamar újraélesztik, hiszen a félévi statisztikákban épp az ittasan okozott balesetek száma csökkent a legnagyobb mértékben.

Ennek ellenére fontos tudni, hogy

  • Magyarországon (és Európában még hat másik országban) nulla alkoholtolerancia van a közlekedésben, azaz vezetés előtt és alatt tilos az alkoholfogyasztás.
  • Akinek a véralkoholszintje meghaladja a 0,5 ezreléket, bűncselekményt követ el (2013 előtt még 0,8 ezrelékes szint felett számított bűncselekmények az ittas vezetés), amiért elvehetik a jogosítványát, büntetőpontot kap, és bíróság elé állítják a sofőrt. Ennél kisebb mértékű ittasság esetén szabálysértési bírság és büntetőpont jár.
  • Mind szabálysértési, mind büntetőeljárásban eltilthatja az eljáró hatóság a sofőrt a gépjárművezetéstől. Aki ennek ellenére volánhoz ül, bűncselekményt követ el, amiért két, illetve három év börtön jár, attól függően, hogy milyen eljárásban született meg a vezetéstől eltiltó határozat.

Fontos tisztában lenni azzal is, hogy milyen élettani hatásai vannak az alkoholnak, és miképpen befolyásolja a vezetési képességet.

  • Alkohol fogyasztását követően beszűkül a sofőr látótere, így nehezebben vesz észre mindent, amire vezetés közben esetleg reagálnia kell. Ez az orvosi tény azonban az ittasan vezetők többségében nem tudatosul, sőt, a többség úgy érzi, pont ugyanolyan jól lát, mint pár itallal korábban, és ennek megfelelően vezet.
  • Az ittas vezető mozgása kevésbé koordinált és precíz, mint józanul. A láb- és a kéz mozgása rendezetlenebb, és lassabban reagálnak a végtagok az agy parancsaira. Maga az agy (azaz a gondolkodási-döntési folyamat) is lassul az alkohol hatására. Ezek miatt a gépkocsivezetők nem érzékelik időben a jármű oldalirányú kitéréseit, a szükséges kormánykorrekciót késve és gyakran eltúlozva hajtják végre, nem, vagy csak eshetőlegesen tudják egyenesen tartani az autót az úton.
  • Alkohol hatására a döntési/reakció idő meghosszabbodik, drasztikusan megnő a hibás döntések száma.
  • Csökken a felelősségérzet és az önkontroll, ami azt eredményezi, hogy a biztonságos vezetésre már amúgy sem képes sofőr olyan döntéseket hoz, hogy például, hogy „… adok még egy kis gázt, hogy mielőbb haza érjek, nehogy elkapjanak a rendőrök”.
  • Az önkontroll hiányával magyarázzák a szakértők azt is, hogy aki egyszer már vezetett autót  ittasan baleset és lebukás nélkül, az újra és újra meg fogja ezt tenni, mégpedig egyre több alkohol elfogyasztása után is, és egyre nagyobb sebesség mellett is.

Pedig mindenkit hazavárnak!

F.Gy.A.