Három napig nemcsak az autósoknak lehet félnivalójuk!
- A gyalogosbalesetek közel harmadát a szabálytalanul közlekedő gyalogosok okozzák.
- Tíz gyalogos közül négyet a zebrán gázolnak el!
- Civil autókból, gyalogos testkamerás civil rendőrökkel és drónokkal is akcióznak.
Kedden, szerdán és csütörtökön országszerte közlekedésbiztonsági ellenőrzéssorozatot tart a rendőrség a gyalogos-átkelőhelyek környékén – tudatta az ORFK – Országos Balesetmegelőzési Bizottság. Azt ígérik, a „Zebra terv” elnevezésű akció keretében nemcsak az autósok, hanem például a gyalogosok esetleges szabályszegései sem maradnak következmények nélkül. Betartják a fokozatosság elvét: ahol az elegendőnek tűnik, figyelmeztetik a szabálytalankodókat, de indokolt esetekben a gyalogosokat is megbírságolhatják.
A rendőrség minden rendelkezésére álló eszközt bevet annak érdekében, hogy gyalogátkelőhelyeken a gyalogosok és az autósok is betartsák a rájuk vonatkozó közlekedési szabályokat. Civil járművekkel, civilbe öltözött, testkamerával felszerelt rendőrökkel, sőt drónokkal is figyelik majd a zebrák környékének forgalmát.
Évekre visszamenőleg átlagosan 2500 gyalogost gázoltak el Magyarország útjain, közülük mintegy 150-en veszítették életüket a balesetekben. S bár az utóbbi néhány évben kevesebb gyalogos sérült meg közlekedési balesetben, számuk még mindig 2000 körül mozog és még mindig száz felett van a halálos kimenetelű gyalogos-elütések száma.
Korábban az évi 2500 gyalogos balesetből nagyjából ezret maguk a gyalogosok okoztak. Jellemzően azzal, hogy figyelmetlenül vagy a lámpa tilos jelzése ellenére léptek az úttestre, telefonáltak, sms-t írtak, túl hangosan hallgattak zenét és emiatt nem vették észre a közeledő villamost, vonatot, kamiont. Lakott területen kívül pedig nem viseltek éjszaka láthatósági mellényt és az út jobb oldalán gyalogoltak.
Bár az utóbbi néhány évben valamelyest csökkent az „önhibás” gyalogos balesetek száma is, nagyjából 600 esetet jegyeztek fel az elmúlt évek statisztikáiba, ennek ellenére az összes gyalogosbaleset 30 százalékát még így is maguk a közlekedés sérülékenyebb résztvevői okozzák.
Aggasztó adat az is, hogy a gyalogosbalesetek közel 40 százaléka, évente 750-800 eset a kijelölt gyalogos-átkelőhelyen történik. És száz balesetből három a gyalogos halálával végződik.
Részben, mert egy halott is sok, részben pedig, mert a rendőrség megelégelte az autósok és a gyalogosok egymásra mutogatását, ki közlekedik szabálytalanabbul, figyelmetlenebbül, ezért (és minden közlekedő biztonsága érdekében) háromnapos átfogó ellenőrzést tartanak. Azt ígérik, nincs kivétel, aki szabályt sért, azzal szemben intézkedni fognak, akár gyalog, akár járművel közlekedik.
Az elkövetkező napokban már csak ezért jobban teszik az autósok, ha lassítanak a kijelölt gyalogátkelőhelyek előtt, és szabad utat engednek az átkelni készülő gyalogosoknak. A párhuzamos közlekedésre alkalmas, azaz a többsávos utakon pedig megállnak, ha már egy másik jármű áll, hogy szabad utat adjon az átkelni készülő gyalogosoknak. Sokba kerülhet elszáguldani mellettük, abból kiindulva, hogy még úgy is csak most léptek le a gyalogosok a járdáról, simán elhajthat még az orruk előtt.
Jobban járnak a kerékpárosok is, ha – legalább ezen a három napon – áttolják a biciklijüket a zebrán és nem felülve tekernek át a gyalogátkelőhelyen fel a járdásra, vagy kanyarodnak éppen egy éles kanyart véve a gyalogosok között az úttestre.
A gyalogosoknak sem árt körültekintőbben közlekedni. Egy névtelenséget kérő rendőrségi forrásunk emlékeztetett rá, hogy az első olyan Pofátlan(TAN)ítási akció, amelyet kifejezetten a szabálytalanul közlekedő gyalogosok szabálykövetésre késztetése végett rendeltek el, szabályosan sokkolta az érintetteket. Emberemlékezet óta nem fordult elő, hogy rendőr megállítson, igazoltasson és megbüntessen (vagy akár csak figyelmeztessen is) gyalogost a KRESZ rá vonatkozó előírásainak be nem tartásáért. Sokan kikérték maguknak akkor a „zaklatást” és adtak jobbnál jobb ötleteket az intézkedő rendőröknek, hogy hol és kiket kellene vegzálniuk, amíg meg nem látták a testkamerájukat, ami mindent rögzített, nemcsak a felháborodásukat, a szabálysértésüket is. Akkor – bár sokan még akkor sem – tudomásul vették, hogy szabálytalanságon kapták őket.
A rendőrség hivatalosan tagadja, hogy kevésbé lenne szigorú a gyalogosokkal, mint az autósokkal szemben, szerintük ez csak egy amolyan autós legenda. Más kérdés, hogy arra a kérdésre nem igen tudtak eddig választ adni, hogy évente hány szabálysértési eljárás indul, mennyi és milyen bírságot szabnak ki olyan gyalogosokra, akik amúgy nem okoztak és nem is szenvedtek balesetet, csak szabálytalanul közlekedtek.
Most azonban – bárhogy is volt eddig – minden másképp lesz.
Akár négy keréken, akár két keréken vagy lábon közlekedik valaki, ha nem tartja be a szabályokat – legalábbis az elkövetkező három napon – könnyen bajba kerülhet. Főleg, ha a leginkább veszélyesnek tartott helyeken lévő gyalogos-átkelőhelyeken és azok környezetében szabálytalankodnak. Az akcióban résztvevő rendőrök ígéret szerint elsősorban olyan helyen tartanak majd ellenőrzéseket, ahol jelentős közúti forgalomra lehet számítani, ahol a legnagyobb veszélynek vannak kitéve a gyalogosok és ahol a múltban a legtöbb gyalogosbaleset történt.
A rendőrség tájékoztatása szerint a gyalogosok által elkövetett jogsértés miatt a helyszínen az intézkedő rendőr figyelmeztetést alkalmazhat, de helyszíni bírságot is szabhat ki és feljelentést is tehet. Ugyanez igaz a gyalogosokkal szemben szabálytalankodó autósokra is. Amennyiben a járművezetők nem adják meg az elsőbbséget a gyalogosoknak, a rendőr figyelmeztetést, helyszíni bírságot és feljelentést alkalmazhat.
A tilos jelzésen történő áthaladás esetén azonban nincs mit tenni, a rendőrök nem mérlegelhetnek. Ez a jogsértés ugyanis közigazgatási bírsággal büntetendő. Bármilyen járművel hajtson is át valaki piroson – autóval, motorral, kerékpárral – 50 000 Ft közigazgatási bírságra számíthat.
F.Gy.A.