Háromból egy szabálytalan volt

  • November elején a nehéz-tehergépjárműveket és a buszokat ellenőrizték Roadpol akcióban.
  • A gyorshajtó hivatásos sofőröknek közel a felét az autóikban működő tachográf buktatta le.
  • Csak két manipulált tachográffal közlekedő nehéz-tehergépjárművet találtak a hatóságok.

Majd’ minden harmadik ellenőrzött nehéz-tehergépjárműnél és busznál találtak valamilyen szabálytalanságot a hatóságok a Roadpol (azaz az Európai Közlekedésrendészeti Szervek Hálózata) szervezésében november elején Magyarországon megtartott Truck & Bus akcióban – derült ki a rendőrségnek az egyhetes ellenőrzésről kiadott tájékoztatójából.

Az egyhetes akció alatt országszerte 6964 nehéz-tehergépkocsit és 670 autóbuszt ellenőriztek. Elsősorban azt vizsgálták a rendőrök és a különböző hatóságok munkatársai, hogy a hivatásos sofőrök betartották-e a számukra előírt kötelező pihenőidőket. Kiemelt figyelmet fordítottak emellett a veszélyes áruk szállítására vonatkozó előírások betartatására, ideértve a rakományok biztonságos rögzítését is. Mindemellett ellenőrizték, hogy a járművezetők és utasaik jogszerűen tartózkodnak-e Magyarországon.

Az ellenőrzés alá vont 6964 tehergépjárműből 4824 volt magyar honosságú, 1041 az Európai Unió vagy az EGT országaiból érkezett, 1099 más országokból. A buszok döntő többsége is magyar volt.

A 7634 ellenőrzés összesen 2282 esetben állapítottak meg jogsértést. 11 nehéz-tehergépjárművel szemben azonnali közlekedési korlátozást rendeltek el, ők a feltárt műszaki hibák és vagy hiányosságok megszüntetéséig nem folytathatták az útjukat.

A vezetési/pihenőidőre vonatkozó szabályok megsértéséért 189 tehergépjármű-vezetővel szemben intézkedtek, a jármű- és rakománybiztonsággal kapcsolatban 208 esetben, míg az okmányokkal kapcsolatos jogsértések miatt 181 alkalommal indult eljárás. Az ellenőrzött nehéz-tehergépjárművezetők között tízen ittasan ültek a volán mögé. 370-en nem használták a biztonsági övet, 414 járművezetőnek pedig gyorshajtásért kell felelnie. 162 esetben a korábban elkövetett gyorshajtásra csak a tachográf ellenőrzésekor derült fény, a többieket az akcióban bevetett sebességmérők fülelték le.

A mostani akcióban mindössze két olyan tehergépjárművet találtak a hatóságok, amelynél a helyszíni vizsgálat nem hagyott kétséget afelől, hogy manipulálták a jármű menetíróját. A valótlan adatokat rögzítő tachográf miatt nem volt megállapítható, hogy a sofőr betartotta-e a pihenőidőket, és nem hajtott-e gyorsabban a megengedettnél.

Az autóbuszok esetében a vezetési és pihenőidővel kapcsolatos szabályszegések miatt tizenöt, az okmányokkal kapcsolatos jogsértések miatt 16 intézkedés történt. Az ellenőrzött autóbuszok vezetői közül 49-en nem használták a biztonsági övet, 17-en pedig túllépték a megengedett legnagyobb sebességet. Négy gyorshajtó buszvezetőt az autóbuszba épített tachográf buktatott le.

Az 1996-ban alapított Roadpol – aminek fennállása óta először magyar elnöke van Zsinkai Elvira alezredes, ORFK Közlekedésrendészeti Főosztály Balesetmegelőzési Osztályának kiemelt főreferensének személyében – arról ismert a szélesebb közvélemény előtt, hogy évente több, Európa legtöbb országára kiterjedő közlekedésbiztonsági akciót hirdetnek meg és koordinálnak. Ezekhez többnyire valamennyi ország csatlakozik.

Az időpont fix, azonban előfordul, hogy egyes országok – ha a Roadpol akciója olyan közlekedési szabályszegéseket venne célba, amik náluk nem gyakoriak, az akció idején más, nagyobb problémát jelentő szabályszegések visszaszorítására szervezik meg a Roadpol-akciót.

Jellemzően a sebességkorlátozások betartását és a biztonsági övhasználatot vizsgálják vissza-visszatérően a Roadpol által kezdeményezett ellenőrzéseken. Ezekből évente többet is tartanak. Emellett próbálják minél nagyobb arányban kiszűrni a forgalomból az ittasan és/vagy bódult állapotban vezető sofőröket. És mint a november elején végrehajtott akcióban célzottan tették: rendszeresen ellenőrzik a személy- és teherfuvarozókat is. Utóbbiak részben a járművek nagy tömege, részben az egy járműben utazók nagy száma miatt kerülnek rendszeresen célkeresztbe.

Nem mondható megnyugtatónak, hogy a november eleji Roadpol akcióban majd’ minden harmadik járműnél feltártak valamilyen szabálytalanságot. Bár egyes vélemények szerint ez „nem olyan rossz eredmény”, ha figyelembe vesszük, hogy milyen szigorúak az áru- és személyfuvarozásra vonatkozó szabályok.

Többen vannak azonban, akiket aggodalommal töltenek el a számok. Nem mindegy ugyanis, mondják ők, hogy valaki egy személygépkocsi volánja mögött alszik el, azt vezeti ittasan vagy a megengedettnél gyorsabban, vagy egy soktengelyes országúti vasalót több tíztonnányi teherrel, netán egy hatalmas buszt, 40-50 utassal!

Egy, a számokat és a vizsgálatok részleteit is ismerő közlekedésbiztonsággal foglalkozó rendőr lapunknak azt mondta, hogy egy előre bejelentett akció esetében egy szabálytalanság is sok. Főleg, ha gyorshajtásról, ittas vezetésről vagy a pihenőidő be nem tartásáról van szó, amiről a tehergépjármű-vezetők és buszsofőrök is pontosan tudják, hogy ezeket minden ellenőrzés alkalmával vizsgálják a hatóságok.

A Roadpol az idén még további ellenőrzéseket szervez szerte Európában. Ezekhez hagyományosan csatlakozik a magyar rendőrség is.

F.Gy.A.