Hat másodperce már piros volt
- Tudja Ön hány másodpercig tart a sárga jelzés a jelzőlámpákon?
- Gyorshajtással, piroson áthajtással okozott halálos balesetet.
- 6 évre és 8 hónapra börtönbe küldte a bíróság a száguldó audist.
- Miért hajtanak át oly’ sokan a sárgán, és vajon miben bíznak?
Már hat másodperce pirosan világított a közlekedési lámpa, amikor az akkor 28 éves nő Szegeden több mint 80 km/h sebességgel behajtott a forgalmas kereszteződésbe a reggeli csúcs idején. Már épp lendületet vettek a keresztirányból érkezők, amikor közéjük hajtott. A hozzá legközelebb lévő autó vezetőjének már esélye sem volt elkerülni az ütközést.
Az Audi megpördült az ütközés erejétől és előbb elsodort egy szabályosan közlekedő biciklist az úttal párhuzamosan futó kerékpárúton, majd az út szélén álló egyik oszlopnak csapódott.
Hiába érkezett hamar a segítség – előbb a baleset tanúi, majd a mentők részéről – a kerékpáros hölgy a balesetben olyan súlyos sérüléseket szenvedett, hogy már a mentők sem tudták megmenteni. A helyszínen életét vesztette.
A legvédtelenebb vétlen meghalt
Súlyosan megsérült az Audi sofőrje is, míg a vétlen autó két utasát könnyű sérülésekkel látták el.
Az öt évvel ezelőtti baleset miatt indult büntetőeljárásban a napokban született elsőfokú ítélet. A bíróság a váddal egyezően bűnösnek mondta ki az Audi vezetőjét és 6 év 8 hónap szabadságvesztésre ítélte, továbbá 9 évre eltiltotta a közúti gépjárművezetéstől.
A bíróság tájékoztatása szerint az ítélethozatalkor nagy súllyal esett latba, hogy az Audi vezetője több közlekedési szabályt szándékosan megsértett. Lényegesen nagyobb sebességgel hajtott a megengedettnél, a szakértő szerint 85 km/h körüli tempóval érkezett a kereszteződésbe. Emellett figyelmen kívül hagyta a közlekedési lámpa tilos jelzését.
Már közvetlenül a baleset után tudható volt a térfigyelő kamerák felvételeiből és a tanúvallomásokból, hogy a lámpa már 6 másodperce pirosan világított, amikor az Audi behajtott a kereszteződésbe! 85 km/h tempó mellett az Audi 23-24 métert tehetett meg másodpercenként, azaz több mint 140 méterre lehetett a kereszteződéstől, amikor a lámpa sárgáról már pirosra váltott.
Mint azt a bíróság is megállapította, szó sem lehet arról, hogy az audis „éppen csak belecsúszott a pirosba” a keresztirányból érkező pedig lendületből hajtott a kereszteződésbe. Kétséget kizáróan bizonyított, hogy egyik állítás sem igaz.
A tragédiát egyértelműen az okozta, ezt mondta ki a bíróság, hogy az audis a megengedettnél jelentősen gyorsabban hajtott és – feltehetőleg emiatt – áthajtott a piroson. Erre utal, hogy az ítélet indoklása szerint a kereszteződéshez érve a fék helyett a gázra lépett. Érezhette, hogy már nem tud biztonságosan megállni, ezért – mint utóbb kiderült megalapozatlanul – bízott abban, hogy átszáguldhat a kereszteződésen, még mielőtt a keresztirányban közlekedők behajtanának oda.
Időnként történnek balesetek persze azért is, mert a sofőrök tévesen azt hiszik, még átérnek mielőtt a másik irányból érkezőknek zöld jelzést adna a lámpa. Azonban sok gépjárművezető a kereszteződéshez közeledve akkor is a gázra lép inkább, hogy még átérjen a csomóponton azelőtt, hogy a lámpa pirosra váltana, ha amúgy biztonságosan megállhatna.
Ők jellemzően abból indulnak ki, hogy a piroson áthajtással ellentétben nem jár bírság azért, ha valaki a sárgán hajt át. Gyakori érv még az is, hogy a mögötte haladó túl kis követési távolságot tartott, ezért nem mert fékezni. És különben is: sietnek!
Azonban az ilyen és hasonló érvek mögött jellemzően ugyanaz a valódi ok érhető tetten: a gyorshajtás.
Hány másodpercig sárga a lámpa?
Nem tudják továbbá a legtöbben azt sem, hogy pontosan mennyi idő telik el addig, amíg a lámpák zöldről pirosra, vagy pirostól zöldre váltanak. Mennyi ideig világít a sárga fény? Mennyi idejük van „még átérni”?
Bár közlekedési rendőrök szerint sokan azzal sincsenek tisztában, mit jelent valójában a sárga jelzés.
Amióta 1914-ben Clevelandban (USA), más vélemények szerint csak 1920-ban Detroitban alkalmazni kezdték az autóra is használatban lévő három színű közlekedési lámpákat, a piros-sárga-zöld jelzés ugyanazt jelenti:
Piros – Állj meg!
Sárga – Figyelj/ Lassíts! – attól függően, hogy pirosról zöldre vált majd a lámpa, vagy fordítva.
Zöld – Mehetsz
A hazai szabályozás szerint fényjelző lámpákat azokban a kereszteződésekben telepíthetnek, ahol évente háromnál több személyi sérüléses baleset történik, és/vagy a lámpás forgalomirányítással nagyobb biztonság teremthető. Figyelembe kell venni azonban a telepítéskor a forgalmi adatokat, a forgalomsűrűséget, a helyi infrastrukturális lehetőségeket és az adott csomópontot érintő fejlesztési terveket is.
Azt, hogy mennyi ideig világít a piros, illetve a zöld jelzés a forgalomsűrűség határozza meg. A szabad, illetve a tilos jelzés időtartama napközben és akár irányonként is változhat, ha azt a forgalom megköveteli. Városi környezetben azonban a lámpabeállításoknál a szakembereknek tekintettel kell lenniük az egyes csomópontok áteresztőképességére is. Hiába adnának ugyanis egy kereszteződésben „hosszabb zöldet”, ha kissé távolabb az út áteresztő képessége csökkent, mert például a két sávból az egyik megszűnik. Abból csak dugó és káosz lenne a kereszteződében ragadó, félig beragadó járművek miatt.
A sárga jelzés időtartama azonban azonos a három színű lámpákon:
Ahol 50 km/h a megengedett sebesség, 3 másodperc
Ahol 70 km/h a megengedett sebesség, 5 másodperc.
Három másodperc alatt az 50 km/h sebességgel haladó autó 40-42 métert tesz meg, a 70-es tempóval közlekedő öt másodperc alatt közel 100-at. Amennyiben a sofőrök betartják az előírt sebességkorlátozást, közlekedésre alkalmas műszaki állapotban lévő autóval ennyi útnak elégnek kell lennie a megálláshoz.
Simán átérnek mire a keresztirányú forgalom elindul?
Sok autós a sárga jelzést halványzöldnek nevezi, és sajnálatos módon – és erről számtalan Pofátlan(TAN)ító videó is készült az elmúlt néhány évben – ennek megfelelően közlekedik. Ha „már túl közel van” a lámpa, a fék helyett a gázra lépnek, ahogy a szegedi baleset okozója is tette.
Abból indulnak ki, hogy a sárgán még simán átérnek, mire a keresztirányú forgalom elindul és az első sorban, sorokban állók a kereszteződésbe érnek. Nem számolnak azzal, hogy olykor akadnak sofőrök, akik a zöld jelzésre repülőrajtot vesznek. Olyanok is, akik már a piros-sárgára elindulnak vagy akik lendületből érkeznek és jóval hamarabb érnek a kereszteződésbe, mint a „halványzöldön” áthajtók gondolták.
Vagy akik a piros ellenére is behajtanak a kereszteződésbe, mert már amúgy sem tudnának megállni, olyan gyorsan hajtottak.
És ott vannak még az egyéb veszélyek!
Sokan bíznak például a helyismeretükben. Hogy ők tudják mikor váltanak a lámpák. „Már nem jön senki, messze ellátni az úton, és amúgy is: ismerem ezt a kereszteződést, mindjárt vált a lámpa!”, rivallt rám egy idősebb gyalogos, amikor rászóltam, ne induljon el, még piros a lámpa. Bevallom a közelemben álló gyerekek miatt szóltam rá, akik élénken érdeklődtek édesanyjuknál, hogy ők miért nem indulhatnak el, ha a bácsi igen. Rossz példát mutatott az idős úr a gyerkőcöknek, de később nem emiatt kellett aggódnia.
A három sávos út közepén járt, amikor a parkolósávból csikorgó kerekekkel kivágott egy autó. Annak a vezetőjének is volt helyismerete, ő is tudta, hogy már nem sokáig mutat neki szabad jelzést a lámpa, még át akart menni. Mire felfigyelt az út közepén lassan haladó gyalogosra, már késő volt. Szerencsére a bácsi nem sérült meg súlyosan.
Számtalan kísérlet volt már a sárgán áthajtások visszaszorítására. Egy időben a rendőrség kifejezetten vadászott azokra, akik szerintük biztonságosan megállhattak volna, mégis áthajtottak a kereszteződésen. Azonban ez meglehetősen ingoványos talajnak bizonyult, végül abba is maradt.
Villogó zöld és visszaszámláló
Több helyen kiegészítő lámpa jelzi, hány másodperc van még hátra, amíg a lámpa pirosról zöldre vált. Máshol villogó zöld jelzi, hogy a szabad jelzésnek hamarosan vége. És még csak utána gyullad fel a sárga lámpa.
Ezek a megoldások azonban alig javítottak valamit a helyzeten. Nem javították érzékelhetően a közlekedési morált, a jogkövetést a lámpás csomópontokban. Legfeljebb azoknak segítettek, akiknek az autója nem állítja le magától a motort a pirosnál és nem indítja újra automatikusan, ha a lámpa zöldre vált.
Jószerivel csak szakértői vizsgálattal állapítható ugyanis csak meg teljes bizonyossággal – hogy adott esetben akár a bíróságon is védhető legyen az állítás, hogy tényleg megállhatott volna a sofőr a sárga jelzés után, vagy sem. Szakértői vizsgálatot azonban jobbára csak akkor rendelnek el, ha baleset történik. Emiatt a sárgán rutinszerűen áthajtó sofőrök egészen addig nem kockáztatnak szinte semmit, amíg egyszer el nem számítják magukat és nem okoznak balesetet.
F.Gy.A.