Határtalan önbizalom

  • A Porsche bírta volna a versenyt a rendőrautóval, a sofőr azonban nem volt elég jó hozzá.
  • A Közúti veszélyeztetés mellett azért is felelnie kell, mert eltiltás hatálya alatt vezetett.
  • Ivó napján sokan ittak és vezettek, a rendőrség pedig úgy tett, mintha húsvét lett volna.

Fotó: police.hu

A nagykállói férfi nem minden alap nélkül gondolhatta, hogy Porschéjával faképnél hagyhatja az őt igazoltatni szándékozó rendőröket, még akkor is, ha kitartóan követni próbálják. Azonban minden terv annyit ér, amennyi megvalósítható belőle.

A nyíregyházi rendőrök május 17-én egy Porschét és annak utasát szerették volna igazoltatni a városban, de az egyértelmű rendőri jelzés – a kéklámpa és a szirénahasználat – ellenére a sofőr a fék helyett a gázra lépett; a hivatalos szófordulattal élve: megpróbálta kivonni magát a rendőri intézkedés alól.

Bár a járőrök is azonnal a gázra tapostak egy ideig azért kétséges volt, hogy sikerül-e megállítaniuk a porschést. Nem volt egy súlycsoportban a Porsche a rendőrök szolgálati járművével. Ennek ellenére a járőrök tartották a lépést az egyre nagyobb és nagyobb tempót diktáló sportkocsival. Nyilván közben erősítést hívtak, hogy más járőrök valahol majd állják el a menekülő autó útját, de erre végül nem volt szükség.

Eltúlzott sebességének következtében a Porsche lesodródott az útról és egy lakóház kerítésének, illetve egy villanyoszlopnak csapódott. Alaposan összetört.

Percekkel később az is kiderült, mi volt az eszement száguldás oka. A 36 éves nagykállói férfit korábban a Nyíregyházi Járásbíróság eltiltotta a gépjárművezetéstől, azaz eltiltás hatálya alatt vezetett éppen, amikor mögé álltak a járőrök, hogy igazoltassák. Ezért próbált elmenekülni. Csakhogy ezért most az értelmetlen száguldozásával megvalósított Közúti veszélyeztetés mellett Járművezetés eltiltás hatálya alatt bűntettének elkövetésével is meggyanúsították, majd őrizetbe vették és kezdeményezték a letartóztatását.

Közúti veszélyeztetés Btk. 234. § (1)
Aki a közúti közlekedés szabályainak megszegésével közúton vagy közforgalom elől el nem zárt magánúton más vagy mások életét vagy testi épségét közvetlen veszélynek teszi ki, bűntett miatt három évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő.
Járművezetés az eltiltás hatálya alatt  239/B. §
(1) Aki a járművezetéstől eltiltás hatálya alatt annak érvényesülési körébe tartozó járművet vezet, vétség miatt egy évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő.
(2) Aki a bűncselekményt büntetőeljárásban kiszabott járművezetéstől eltiltás hatálya alatt követi el, bűntett miatt három évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő.

Azonban nemcsak a porschés száguldozó vett részt határtalan önbizalommal a forgalomban az elmúlt napokban. Nem mindenki tudta például, hogy május 19-ét, Ivó napot sokan a Nemzetközi férfinapként tartják számon, s mint ilyen, alkalmat – vagy legalábbis ürügyet – ad az ivásra.

Vannak azonban, aki tudják és meg is ünnepelték Ivó napját pár pohár itallal. Majd vezettek.

Azt azonban csak kevesen tudják, hogy Ivó napra a rendőrség is készül. A húsvétot követően ez az első (nem hivatalos) „ünnep”, amire a közlekedésrendészetek a helyi szokások és az ellenőrzési tapasztalatok alapján jobban készülnek, mint más, átlagos napokra.

Pest megyében például a rendőrség egy kétórás akció keretében 3666 járművet állított meg. Valamennyi sofőrt megszondáztatták. 27-en akadta fenn a rostán (az összes megszondáztatott autós kevesebb, mint négy százaléka). Ám közülük 11-en olyan részegek voltak, hogy az ő esetükben az ittas vezetés már bűncselekménynek minősül.

Mostanság amúgy sem árt óvatosnak lenni az utakon. A rendőrség ugyanis láthatóan komolyan gondolta, hogy mindent megtesz a közlekedési balesetek számának csökkentése érdekében. (Mint ismert, 2020-ban nem kis részben a pandémia hatására jóval kevesebb közlekedési baleset történt, mint korábban, és kevesebben haltak meg az utakon, mint 1956 óta bármikor. Tavaly azonban már újra emelkedni kezdett a balesetek száma, s ez a folyamat a statisztikák szerint az idén is folytatódott.

Több rendőri vezetői is elmondta már, nem fogják szó nélkül hagyni a közúti fegyelem romlását és határozott lépéseket ígértek a szabályszegőkkel szemben, köztük a biztonsági öv használatát elmulasztókkal szemben is. (Magyarországon az első üléseken 90, a hátsókon azonban alig 50 százalék feletti az övhasználat aránya. A rendőrség 90 százalék fölé kívánja javíttatni az autósokkal az övhasználók arányát az év végéig.)

Kaposvárott és Siófokon például egy nap alatt 52 be nem kapcsolt biztonsági övvel autózó ellen indítottak eljárást.

Azonban abból, hogy Kaposvárott az öv nélkül vezetőkre vadásznak a rendőrök, még nem következik, hogy máshol is azt teszik. Amikor nincs éppen valamilyen országos akció, célzott ellenőrzés, megyei rendőr-főkapitányságoknak, sőt a városi kapitányságoknak is jogukban áll a helyi sajátosságokhoz igazítani akcióikat és a területükön leggyakoribb szabályszegésekre fókuszálni.

Már csak ezért sem érdemes rutinból vezetni és abból kiindulni, hogy ha az egyik település határában sebességet mért a rendőrség, a másikban már biztos nem fog. Nem zárható ki, hogy ott is mérnek. Lehetséges, hogy a következő település már egy másik rendőrkapitányhoz tartozik és ők is mérnek. De az is megtörténhet, hogy a következő faluban vagy városban működik egy, az önkormányzat által telepítetett sebességmérő (olyan, mint a VÉDA-kapu, csak kicsiben) vagy, hogy ott más szabályszegésekre vadásznak a rendőrök és azért állítják meg a gyanúsnak vélt autósokat.

Mindezeken túl nem árt tudni, a rendőrség bővíti a Pofátlan(TAN)ító flottáját. Egyre több kívülről civilnek látszó, valójában mindenféle mérő és rögzítő berendezéssel felszerelt autó fut az utakon. És nemcsak személygépkocsi, kamion és drón is figyeli titokban a közlekedőket, egyre növelve a szabályszegők lebukásának kockázatát.

F.Gy.A.