Hétévesen véget ért az önálló élete

  • Figyelmetlenül tolatott a dűlőúton, az áruszállítója alá került egy hét éves gyermek.
  • Maradandó fogyatékosságot eredményező közúti baleset gondatlan okozása a vád.
  • A tolatás veszélyes manőver, és nemcsak azért, mert az autó éppen hátra felé halad.

Még csak hét éves, a sorsa máris megpecsételődött. Maradandó fogyatékosságot eredményező sérüléseket szenvedett egy olyan balesetben, aminek nem lett volna szabad megtörténnie, kis odafigyeléssel elkerülhető lett volna.

Talán, mert egy dűlőúton közlekedtek, ahol kevésbé tűnik fontosnak betartani a KRESZ előírásait, hiszen arra felé sosem jár rendőr, ha csak nem hívják valamiért,  nem kell ellenőrzésekre számítani, a gyermekek szüleinek munkaadója nem tartott be egy alapvető közlekedési szabályt, miszerint tolatni csak akkor és úgy szabad, ha a manőver mások biztonságát, biztonságos közlekedését nem zavarja, nem veszélyezteti.

A férfi, aki ellen a Kecskeméti Járási Ügyészség maradandó fogyatékosságot eredményező közúti baleset gondatlan okozásának vétségéért emelt vádat a napokban, figyelmetlenül, sietősen tolatott, és elgázolta egy hét éves gyermeket.

Az ügyészség tájékoztatása szerint áruszállítójával áthajtott a felsőteste felett, ekkor szenvedett a gyermek életveszélyes koponyaalapi törést, valamint agykárosodást, és emiatt – az orvostudomány jelenlegi állása szerint – önálló életvitelre jó eséllyel örökre képtelenné vált, azaz élete végéig gondozásra szorul.

12 éves testvére, aki szintén megsérült, könnyű sérülésekkel megúszta a balesetet.

A tragédia még tavaly nyáron történt. A vádlott, egy soltvadkerti férfi, a tanyája melletti szántóföldről elindult, hogy a tanya közelében egy dűlőúton szétszórja a korábban összegyűjtött elszáradt paradicsomszárakat. Kocsija rakterébe ültette a nála dolgozó család 12, illetve hét éves gyermekét.

Amikor megállt, hogy szétszórja az elszáradt paradicsomszárakat, a két gyerek a Ford hátsó ajtaján kiszállt, de a férfi azonnal rájuk szólt, hogy üljenek vissza. Azt azonban már nem várta meg, hogy a két gyerek visszamásszon az ülés nélküli raktérbe.

Tolatni kezdett.

Mit mond erről a KRESZ?
Megfordulás, hátramenet 33. §
(1) Járművel megfordulni, illetőleg hátramenetet végezni csak úgy szabad, hogy az a többi jármű és az úttesten haladó gyalogosok közlekedését ne akadályozza. Az úttest széléhez, illetőleg a várakozóhelyre történő beálláshoz szükséges hátramenet azonban elvégezhető abban az esetben is, ha az a járműforgalmat – anélkül, hogy a járműveket veszélyeztetné – rövid ideig akadályozza.
(2) Autópályán, autóúton, vasúti átjáróban, egyirányú forgalmú úton és körforgalmú úton megfordulni tilos. Egyirányú forgalmú úton, körforgalmú úton, vasúti átjáróban, autópályán és autóúton – egyirányú forgalmú úton az úttest széléhez, illetőleg a várakozóhelyre történő beálláshoz szükséges hátramenetet kivéve – hátramenetet végezni tilos.
(3) Ha a személy- és vagyonbiztonság megkívánja, a hátramenethez a járművezetőnek gondoskodnia kell arra alkalmas irányító személy közreműködéséről. Az irányító személynek úgy kell elhelyezkednie, hogy folyamatosan lássa a jármű mögötti területet és a jármű vezetőjével is kapcsolata legyen.

A Ford vezetője a zárt rakterű teherautó mögötti területet a sofőrülésből nem látta be, ezért nem tűnt fel neki, hogy csak a nagyobbik gyereknek sikerült visszaülnie a kocsiba. A kisebbik csak félig tudott felkapaszkodni a kocsira, ezért amikor a jármű tolatni kezdett, fellökte őt és a gyermek hassal előre a talajra zuhant, majd a jármű mintegy 5-10 km/h sebességgel áthajtott teste felett.

Látva, hogy a kicsi bajba került, a 12  éves testvére segíteni próbált rajta. Öccse után hajolt, ekkor azonban ő is lecsúszott a rakfelületről. Szerencséjére a pólója beleakadt egy alkatrészbe, ez akadályozta meg, hogy ő is a jármű alá essen.

A Kecskeméti Járási Ügyészség vádirata szerint a baleset azért következett be, mert „a vádlott megszegte a KRESZ azon rendelkezését, amely szerint hátramenetet végezni csak úgy szabad, hogy az mások közlekedését ne zavarja. Ha mások biztonsága megkívánja, a tolatást végző járművezetőnek arra alkalmas irányító személy közreműködését is igénybe kell vennie”.

Fontos, hogy a megfordulás és a hátramenet szabályai minden úton, így a dűlőutakon és a bevásárlóközpontok parkolóiban egyaránt érvényesek.

Mindkettő veszélyes manőver, mivel a jármű vezetőjének ilyenkor több irányba kell összpontosítania a figyelmét, több szabályt kell betartania. Sem megforduláskor, sem tolatáskor nem veszélyeztethet, akadályozhat másokat!

Itt nemcsak a vele egy irányba és a szemből érkezőkre kell gondolni, hanem az út szélén, az úttal párhuzamos járdán vagy kerékpárúton közlekedőkre is. Sőt, azokra is, akik esetleg a jármű mögött állnak, gyalogoknak, kerékpároznak.

Ha nincs záróvonal és tábla sem tiltja a megfordulást, kellő körültekintés után megfordulhat egy mérete folytán erre alkalmas autó úgy is az úton, hogy mindkét oldalon ráhajt a járdára, kerékpárútra, vagy lehajt a padkára. Feltéve, hogy ott nem áll, nem közlekedik senki.

Tolatáskor a leggyakoribb hiba, hogy hátramenetben nem mindig és nem mindenkinek sikerül egyenesen tartani az autót. Vannak, akik csak a tükröket használják, vannak, aki félig hátra fordulnak és fél kézzel kormányozva próbálnak manőverezni. Mindkét megoldás elfogadható, ha az autó nem megy neki senkinek és semminek.

Sokan ma már a tolatóradarra hagyatkoznak, de sajnos olykor megfeledkeznek arról, hogy a radar sem lát mindent. És hátramenetben a sofőr által belátható terület is kisebb, mint amikor előre halad.

Gyakran megtörténik, hogy a gépjárművezető úgy kezdi meg a tolatást, hogy közben nem figyel a közeledő gyalogosra, kerékpárosra, e-rolleresre, így nem is számol azzal, hogy az pillanatokon belül mögötte lesz, és akkor már nem biztos, hogy meg tud majd állni. Szerencsére, mivel a tolatást általában kis sebességgel végzik az autósok, ezért csak ritkán történik emiatt baleset.

A tolatás kezdete előtt a sofőrnek meg kell győződnie arról, hogy nem áll, guggol, fekszik senki az autója mögött – sajnos volt már rá példa, hogy valaki egy autó mögött elesett, s miközben megpróbált felállni, az autó elindult hátramenetben és fellökte.

A tolatóradar, ha nem is lát mindent, nagy segítséget jelent például a kocsihoz közeli alacsony,  így a sofőr számára láthatatlan „akadályok” felderítésében. Radar hiányában azonban célszerű alaposan körülnézni és segítséget kérni.

Mert mindenkit hazavárnak!

F.Gy. A.