A Közúti Közlekedés Áldozatainak Világnapja

  • Az ENSZ idén november 21-ére hirdette meg a Közúti Közlekedés Áldozatainak Világnapját.
  • A globális rendezvény létjogosultságát döbbenetes baleseti mutatók is igazolják.
  • Földünkön átlagosan számítva minden 23. másodpercben életét veszíti egy ember közúti balesetben, az elmúlt évi halálos áldozatok számát a WHO 1,3 millióra becsüli.
  • A Világnap számos célt szolgál: a megemlékezésen túl a felvilágosítás, az intenzív közlekedésbiztonsági kommunikációk, a preventív események és a közlekedésbiztonsági elhatározások, nyilatkozatok napja is ez.
  • Még nagyon sok a teendő a közúti balesetek megelőzése, az emberi életek megmentése érdekében.
  • A kapcsolódó feladatok minden érintett (kormányzati szervek, hatóságok, úthasználók stb.) részéről együttműködést követelnek.

A Közúti Közlekedés Áldozatai Világnapjának gyökerei 1993-ig nyúlnak vissza, amikor Nagy-Britanniában a RoadPeace szervezet megtartotta az első ilyen – akkor még nemzetközösségi szintű – közlekedésbiztonsági eseményt. A közúti áldozatokra való megemlékezés napját az ENSZ 2005-ben adoptálta, és azóta minden egyes évben meghirdeti.  A The World Day of Remembrance for Road Traffic Victims (röviden: WDR) elnevezésű globális közlekedésbiztonsági eseményt minden év november havának harmadik vasárnapján tartják, mely idén november 21-ére esett. Az ENSZ felhívásának megfelelően ezen a napon világszerte azokra a milliókra emlékeznek, akik közúti közlekedési balesetben vesztették életüket, illetve szenvedtek súlyos sérüléseket.

A közúti közlekedés döbbenetes mutatókkal szolgál. A 2021. évi halálos áldozatszám november második felében hozzávetőlegesen 1,2 millió fő körül tart, a WHO becslése alapján. Ez azt jelenti, hogy átlagosan 23 másodpercenként követel emberéletet a közúti közlekedés, újabb 23 másodperc elteltével egy másik élet ér véget… majd a következő… és a következő…, így megy ez tovább csaknem a végtelenségig! Ha az egyes úthasználói csoportokat vesszük alapul, akkor átlagosan 80 másodpercenként hal meg egy személygépkocsi vezetője vagy utasa, 83 másodpercenként egy motorkerékpáros, 101 másodpercenként egy gyalogos és csaknem 13 percenként egy kerékpáros! Megdöbbentőek ezek adatok! Akárcsak az, miszerint ezen sorok írásának napján, reggel 8 óra körül a napi közúti halálozások száma nagy valószínűséggel elérte az 1 300 főt a Földön – amennyiben az átlagos számokat vesszük alapul. Ez azt jelenti, hogy 1 300 ember hozzátartozói szembesültek a hajnali és reggeli órákban azzal, hogy szeretteik már soha többé nem fognak hazatérni!

Az említettek tükrében aligha lehet kérdés, hogy van-e létjogosultsága a Közúti Közlekedés Áldozatai Világnapjának. Az évente megtartott világesemény számos célt szolgál. A megemlékezésen túl lehetőséget teremt a közúti közlekedés valós veszélyeinek bemutatására, az aktuális közlekedésbiztonsági trendek ismertetésére, preventív programok végrehajtására, feladatok, vállalások megfogalmazására, valamint a szükséges és lehetséges intézkedések széles körben történő népszerűsítésére, elfogadtatására. A RoadPol (Európai Közlekedésrendészeti Szervek Hálózata) legutóbbi, a WDR napja alkalmából kiadott közleményében a 30 km/h-s sebességkorlátozás bevezetése mellett tört lándzsát azokon a belterületeken, ahol a gépjárművek, a kerékpárok és a gyalogosok közlekedése gyakran keresztezi egymást. Az Európai nagyvárosokban (Párizs, Brüsszel, Helsinki stb.) egyre inkább elterjedő 30 km/h sebességkorlátozás nem csak egy fontos életmentő lehetőség a jogalkotók kezében, hanem bevezetésével egy élhetőbb, csendesebb, biztonságosabb és egészségesebb környezet valósítható meg.

Tény, hogy nagyon sok tennivaló van még az emberi életek védelmében! Egyrészt a kormányzatok, hatóságok, érdekképviseletek, és a közlekedésbiztonságban érintett szervek részéről. De a sorból nem maradhatnak ki a közlekedők sem, akik – mint a közúti közlekedés „leggyengébb láncszemei” – önállóan hozzák meg döntéseiket a különböző közlekedési szituációkban, és akiknek a lábuk alatt van a gázpedál – illetve kezükben a fék és a gázkar!

G.I.