Autóink a legszebb férfikorban

– A magyar járműállomány átlagéletkora növekszik, műszaki állapota nyilván romlik
– A balesetek okaként csak igen ritkán szerepel műszaki hiba, de ez nem jelenti azt, hogy ne lenne balesetveszélyes a koros autópark
– Javulás a belátható jövőben nem várható, a német használtautók ára gyorsan növekszik

Ritkán találkozni olyan híradással, amely arról számol be, hogy műszaki hiba vezetett a halálos balesethez. Hirtelenjében csak egy ilyet találtam, az is tavalyi. Eszerint a Mezőkovácsháza és Kaszaper közötti úton egy teherautó áttért a menetirány szerinti bal oldalra, és ott összeütközött egy szabályosan közlekedő személyautóval. A gépkocsi vezetője halálos sérüléseket szenvedett. A karambolt az okozta, hogy a teherautó defektet kapott és ezért irányíthatatlanná vált. Persze defektet bárki kaphat, elég, ha nemtörődöm egyének szögeket, apró fémdarabokat szórnak ki az útra. Az abroncs felszedi, s ki tudja hol és mikor okoz balesetet. Autóink azonban sok egyéb más okból is bajt csinálhatnak, különösen, ha a fékrendszerrel, a kormányművel és általában a futóművel nincs minden rendben. A magyar személygépjármű flotta átlagéletkora közelít a 15 évhez: ki az, aki közülünk – hacsak nem új a járműve – most azonnal leteszi a nagyesküt, hogy az autójával minden teljesen rendben van?
Bár a kocsik műszaki állapota hagy maga után kívánnivalót, a balesetek között csak töredéket képviselnek a műszaki okokra visszavezethetők: a statisztikákban az öt százalékot sem érik el. Persze nem azért, mintha olyan kiváló állapotban lennének a járműveink, hanem egyszerűen nincs annyi szakértő, hogy minden baleset mellé oda lehetne állítani. Így aztán a vezető/üzemben tartó vállát nyomja a teljes felelősség. Akkor is elmarasztalják, ha hibázott, akkor is, ha nem gondoskodott róla, hogy az autója meg tudjon állni, ha nagyon meg kell, mondjuk egy zebra előtt. És ha már megtörtént a baj, nincs senki, aki vizsgálgatná, hogy a vezető lépett későn a fékre, vagy a fékbetét kopott el, azért nem állt meg.

Mi kellene ahhoz, hogy kevesebb baleset történjen a rossz műszaki állapotú autóink miatt? Fiatalabb, korszerűbb járművek. Sajnos nem úgy áll a helyzet, hogy erre a közeljövőben számíthatnánk. A német autóklub, az ADAC adatai szerint ugyanis a német használtautók erőteljesen drágulnak. 2021 májusában a vevőknek átlagosan 22 585 eurót kellett fizetniük egy használt autóért. Ez pedig azt jelenti, hogy az árak több mint 2200 euróval nőttek az előző év azonos hónapjához képest. Az áremelést azzal indokolják, hogy a használt autók iránti kereslet továbbra is csillapíthatatlanul magas, miközben a kínálat korlátos.

Márpedig, ha ez a helyzet a német használtautó piacon, ahonnan a magyar import járművek túlnyomó többsége származik, akkor a magyar vásárlóknak is mélyebbre kell nyúlniuk a zsebükbe, ha fiatalabbra cserélnék járművüket. De több pénzt autóra költeni a legtöbben nem tudnak vagy nem akarnak. Ennek a következménye pedig az, hogy még korosabb, még rosszabb műszaki állapotban lévő járgányok érkeznek az országba, az átlagéletkor pedig csak növekedik.

Sebaj, most van a legszebb férfikorban! – legyint a boldog tulajdonos, ha egy szép állapotú, de tizenéves német használtautót állíthat a garázsába. Úgy legyen, sóhajtunk, csak ne autózzunk a közelében, amikor irányíthatatlanná válik, és elszabadult hajóágyúként letarolja szembejövők sávját!

 N. V.