Ezek a fiatalok…!

  • Halálos közlekedési baleset gondatlan okozásával gyanúsítják a Szenteste napján halálos balesetet okozó BMW-st.
  • Ámokfutót fogtak a rendőrök Pestszentimrén – jogosítvány és biztosítás nélkül száguldott, korábban balesetet is okozott.
  • Két héten belül több halálos kimenetelű vagy súlyos sérülésekkel járó közlekedési baleset történt, amiket fiatalok okoztak vagy ők voltak az áldozatai.
  • Vajon kiktől tanulták, lesték el „ezek a mai fiatalok” a gyakran ön- és közveszélyes vezetési stílusukat?

Fotó: MTI/Mihádák Zoltán

Halálos közlekedési baleset gondatlan okozásával gyanúsította meg a rendőrség azt a 22 éves fiatalembert, aki Szenteste napján déltájban halálos balesetet okozott a Soroksári úton. Átsodródott az út menetirány szerinti bal oldalára és belerohant egy ott szabályosan közlekedő járműbe.

A vétlen autó vezetője, egy 47 éves asszony, aki  a 10 éves fia karácsonyi ajándékával épp haza felé tartott, a helyszínen életet vesztette. A balesetet okozó BMW sofőrje, könnyű sérülésekkel megúszta és az estét már családja körében ünnepelhette.

Pénteken közölte a police.hu, hogy a rendőrség gyanúsítottként hallgatta ki annak a BMW-nek a vezetőjét, amely korábbi sajtóértesülések szerint meglehetősen nagy sebességgel indult el egy lámpás kereszteződésből miután a lámpa zöldre váltott. Állítólag a kocsi fara ezért kezdett el csúszkálni, majd a BMW irányíthatatlanul áttért az út baloldalára és belecsapódott a vétlen asszony autójába.

A gyanúsított, B. Márk, kihallgatásán sajnálatát fejezte ki a történtek miatt, a rendőrséggel együttműködött, a gyanúsítás ellen panasszal nem élt. Azt vallotta, a nedves út miatt csúszott meg az autója. Ezzel lényegében elismerte felelősségét, azaz, hogy nem az útviszonyoknak megfelelő sebességgel vezette a BMW-t.

Aligha mondhatott mást. Bár a védekezését nagyban gyengíti, hogy aznap ugyan valóban esett az eső, olykor gyenge ónos eső áztatta a fővárosi utak jó részét, nem kaptunk hírt tömeges összecsúszásos-sávelhagyásos balesetekről, még nagy számú koccanásról sem. Mások ezek szerint képesek voltak biztonságosan közlekedni. Önmagában tehát a nedves út még nem okozhatta a tragédiát.

Mint korábban beszámoltunk róla, az elhunyt nő családja, akikhez karácsonyfa-díszítés közben kopogtattak be a rendőrök a tragédia hírével, úgy tudják: a balesetet okozó BMW-n kopott nyári gumik voltak, és bár az ütközés előtt nem sokkal az az autó is egy piros lámpánál állt, amikor a fényjelző zöldre váltott erősen gyorsítva startolt el és már nagy sebességgel hajtott, amikor hozzátartozójuk autójába csapódott.

A család úgy tudja, a baleset okozója előzőleg egy másik BMW-vel versengett, ezt azonban a rendőrség a Soroksári úti térfigyelő kamerák felvételei alapján cáfolta. Tény, hogy B. Márk autója mögött haladt egy másik BMW is, amit egyik ismerőse vezetett – az is igaz, hogy annak a fiatalembernek nem volt jogosítványa, amiért egy külön eljárásban majd felelnie kell –, de semmi nem utal arra, hogy a két fiatal versengett volna.

Rendőrségi forrásaink szerint már az eljárás kezdetén visszanézték a Soroksári úti térfigyelő kamerák felvételeit, de semmi jelét nem látták annak, hogy a két BMW egymással vagy más járművekkel versengett volna. Ha lettek volna versengésre utaló kockák a felvételeken, nemcsak halálos közúti baleset gondatlan okozásával,  hanem közúti veszélyeztetéssel is meggyanúsították volna B. Márkot.

Azt, hogy pontosan mi okozta a balesetet, valóban csak a csúszós út tehet mindenről, avagy, mint az eljárás kezdetén már felvetődött, a fiatalember több súlyos vezetéstechnikai hibát is vétett amellett, hogy nem az útviszonyoknak megfelelően vezette a BMW-t, a rendőrség szakértők bevonásával vizsgálja.

Korántsem volt olyan együttműködő, mint B. Márk az a 23 éves fiatalember, akit január 4-én akartak igazoltatni a rendőrök Budapesten, a Nagykőrösi úton. Ahelyett, hogy megállt volna, gázt adott. A rendőrök a nyomába eredtek. Végül a XVIII. kerület egyik csendes kis utcájának a végén nem sikerült bevennie a kanyart és egy villanyoszlopnak rohant. A rendőrök másodpercekkel a csattanás után érkeztek és őrizetbe vették a sofőrt.

Később kiderült, hogy jó oka volt a menekülésre. Jogosítványa nem volt, az autóra sem kötött biztosítást, és korábban már okozott balesetet, de aztán kivonta magát az eljárásból, azaz nem jelent meg a hatóság előtt, amikor kellett volna.

Mivel engedély nélkül vezetett, a rendőrök őrizetbe vették.

Közben egy héttel az után, hogy négy fiatal vesztette életét a síneken, miután autójukkal a lámpa piros jelzése ellenére megpróbáltak áthajtani egy Tapolca közelében lévő vasúti átjárón, és összeütköztek egy Budapest felé tartó sebesvonattal, ismét gázolásos baleset történt a MÁV hálózatán. Ezúttal Rakamaznál. Egy figyelmetlen gyalogost ütött el a vonat.

Úgy tűnik, a tapolcai tragédiát és annak tanulságait egyesek már elfelejtették.

Bár az óév-újév fordulóján több baleset okozói voltak fiatalok, túlzás lenne azt állítani, hogy kizárólag ők azok, akik felelőtlenségükkel, figyelmetlenségükkel veszélyeztetik maguk és mások testi épségét az utakon. Kétségtelen, több köztük a forrófejű sofőr, mint az idősebbek között, és mivel a vezetési rutinjuk sem túl nagy még, gyakrabban idéznek elő veszélyes helyzeteket és okoznak baleseteket.

Azonban a felelőtlenség és a figyelmetlenség más korosztályokra is jellemző sajnos. 40-50 évesek is gyakran kerülnek be a hírekbe azzal, hogy „ismeretlen okból átsodródtak” az úttest bal oldalára és összeütköztek a szemből érkezőkkel vagy éppen, hogy árokba, fának, oszlopnak, kerítésnek rohantak. Ahogy az sem csak a huszonévesekkel fordul elő, hogy elmenekülnek a rendőrök elől vagy balesetet okozva nem vállalják a felelősséget.

Lehetséges, hogy „ezek a fiatalok” tőlük tanultak vezetni, őket másolják az utakon?

Közlekedésbiztonsággal foglalkozó szakemberek számtalanszor elmondták már, hogy a gyerekek elsősorban és legfőképpen a szüleiktől tanulják meg, lesik el hogyan kell közlekedni, viselkedni az utcán és az utakon.

Vajon hányan gondolnak erre, amikor nem kötik be magukat, áthajtanak a piroson, mert az még csak halvány rózsaszín volt, anyáznak, ha mások nem adnak nekik szabad utat, nem tartják be a sebességhatárokat, de még az elsőbbségi szabályokat sem (a mi autónk nagyobb, várjon a mazsola a sorára)? Valószínűleg jóval kevesebben, mint ahányan rácsodálkoznak az utakon száguldozókra, büntetőfékezőkre és társaikra. „Ki (nem) tanította meg ezeket vezetni? Ki adott ezeknek jogosítványt?”, mondják.

Nem lehet, hogy talán épp ők vagy ők is, szolgáltak rossz példával nekik?

F.Gy.A.