Jönnek az okos vasúti átjárók

  • A forgalom mértékével arányosan nő a vasúti átjárós balesetek száma Európában.
  • A közúti-vasúti jármű baleseteknél sokkal magasabb a halálos kimenetel, mint amikor két közúti jármű ütközik.
  • A kamerával, mozgásérzékelővel ellátott átjárók központi felügyelete hatékonyan előzheti meg a baleseteket.

Forrás: https://artificialintelligence-news.com/

A közúti-vasúti rendszerek fizikai találkozása igen gyakran teremt élet- és balesetveszélyes helyzetet: az EU Vasúti Ügynöksége 2021-es biztonsági jelentésében arról számolt be, hogy 2019-ben az Európai Unióban a vasúti balesetek miatti halálesetek csaknem egyharmada, 30 százaléka vasúti átjárókban történt. Ennek során összesen 250-en haltak meg, és körülbelül 300 súlyos sérülés történt.

A vasúti technológia több száz éves, és a közúti átjárók védelme is a 19. századból származó megoldás: ha jön a vonat, leeresztik a sorompót. A 20. század annyit tett ehhez hozzá, hogy a vasúti pályába érzékelőt építettek, amelyik jelzi, hogy szerelvény közeleg, s a sorompót erre a jelzésre zárják le.

A mindennapi tapasztalat azonban azt mutatja, hogy hiába az előjelző táblák, hiába a lámpás tilos jelzés, sőt időnként még a félkarú sorompó leengedése is, egy-egy járművezető így is behajt a vasúti átkelőbe. A minap a saját szememmel láttam, ahogy egy dobozos kisteherautó törte le a mozgásban lévő félsorompót: csak a nagy recsegést észlelte, magát a sorompó mozdulását nem is látta. Olyankor is bajba kerülnek autósok, amikor az átkelő túloldalán lévő forgalmi helyzet miatt rekednek a tiltott területen.

Az ilyen, és ehhez hasonló helyzetekben szükség lenne a beavatkozásra, a vasúti jármű megállítására. A jelenlegi technológia azonban nem alkalmas erre, okosabbá kell tenni a vasúti átjárókat a balesetek elkerülésére. A Nokia a Schweizer Electronics-szal együttműködve vezeti be Scene Analytics technológiáját, hogy javítsa a svájci Baselland Transport városi és elővárosi hálózatában a vasúti átjárók biztonságát. A Nokia Scene Analytics valós időben figyeli a szintbeli kereszteződéseket számítógépes látás és mesterséges intelligencia segítségével, hogy észlelje a vágányokon vagy azok közelében lévő közúti járműveket.

A Baselland Transport a Nokia automatikus érzékelőrendszerét választotta, hogy növelje hálózata biztonságát. A Nokia szerint bár régóta használnak térfigyelő kamerákat a vasúti átjárókon, nem lehet mindegyiket folyamatosan figyelni. A Scene Analytics automatizálja ezt a folyamatot, és több ezer videó adatfolyamot képes valós időben rögzíteni és feldolgozni. Amint a vasúti átjáróban a sorompók leereszkedtek, átvizsgálja a belül lévő teret, hogy azonosítsa a síneken található idegen tárgyakat, és riasztást ad, így kellő időben figyelmezteti az irányítóközpontot és a vonatvezetőt a fékezéshez és a balesetek elkerüléséhez.

Habár kétségkívül költséges dolog egy teljes vasúti rendszer minden átjáróját felokosítani, az emberéletnél nincs drágább, sőt a vasúti pálya és a járművek sérüléseinek javítása is komoly pénzbe kerül: egy-egy mozdony-haszongépjármű ütközés miatt a MÁV-nak sok százmillió forintos kára keletkezik.

 N.V.