Karácsonyfa-díszítés közben kopogtattak a rendőrök
- Versenyeztek vagy csak vagánykodtak a BMW-s fiatalok december 24-én Budapesten, a Soroksári úton?
- Gyenge ónos esőben, nyári gumikkal startolt el a balesetet okozó autó 22 éves sofőrje a lámpás kereszteződésből.
- Egy 47 éves asszony épp ajándékvásárlásból tartott hazafelé, amikor a BMW a kocsijába rohant; a helyszínen meghalt.
December 24-én délelőtt a család már az ünnepi készülődés lázában égett. Az édesanya, a 47 éves Viktória autóba ült és elindult a 10 éves fiának, Ábelnek szánt ajándékért. A fiú és édesapja, Kálmán, Viktória élettársa, úgy tervezték, „mire anya hazaér, feldíszítik a karácsonyfát”. Neki is láttak, dél tájban azonban kopogtatott a rendőrség, az ünnepi készülődés pedig rémdrámává változott. A járőrök közölték Kálmánnal, hogy Viktória röviddel azelőtt autóbalesetben életét vesztette.
Már órákkal az eset után sokan tényként közölték, hogy a balesetet okozó BMW vezetője a barátjával versenyzett, a buszsávban előzgették egymást, ezért nem vette észre Viktória piros lámpánál álló autóját. Ráadásul, tették hozzá a jól értesültek, a balesetet okozó autón kopott nyári gumik voltak, annak az autónak a sofőrje pedig, akivel a karambolozott jármű vezetője versengett, nem volt jogosítványa.
A rendőrség a fentiekből később hivatalosan csak annyit erősített meg, hogy a balesetet okozó autón valóban nyári gumik voltak (Magyarországon azonban a téli gumi használat nem kötelező). Megerősítették azt is, hogy az ügy kapcsán képbe került egy másik sofőr is, akinek nem volt érvényes vezetői engedélye; ellene külön szabálysértési eljárás indul majd emiatt. A balesethez azonban az ügy jelen állása szerint nincs köze, rosszkor volt csupán rossz helyen.
Ittasság vagy bódultság egyik sofőrrel kapcsolatban sem merült fel.
Ami a versengést illeti: a baleset után a rendőrség türelmet kért. Azt mondták, kell egy kis idő, amíg végignézik a Soroksári úti forgalom- és térfigyelő kamerák felvételeit, hogy azokon utal-e bármi is arra, hogy a baleset okozója az ismerősével vagy bárki mással versenyzett volna és, hogy a versengésük ok-okozati összefüggésben lehet a tragédiával.
A halálos balesetet okozó 22 éves fiatalembert a rendőrség még aznap elengedte. Családi körben tölthette a szentestét.
Pár nappal később rendőrségi források arról számoltak be, hogy a térfigyelő kamerák felvételeinek vizsgálata befejeződött és azok alapján közúti veszélyeztetés gyanúja egyelőre nem állapítható meg. A nem jogászok számára is érthetően fogalmazva ez azt jelenti, a rendőrség nem talált arra utaló jelet, bizonyítékot arra, hogy a balesetet okozó BMW-s és jogosítvány nélkül vezető ismerőse versenyeztek volna.
Egyelőre kérdéses az is, hogy jogi értelemben megfelel-e a valóságnak az, hogy a BMW vezetője száguldozott az úton, s ezért vesztette el uralmát az autója felett, és csapódott Viktória kocsijába. Az esetet jól ismerő forrásunk szerint a BMW a baleset helyszínétől 70-80 méternyire megállásra kényszerült a piros lámpa előtt. Amikor az zöldre váltott, nekilódult, de másodpercekkel később már szitálni kezdett a hátulja és a következő pillanatban fékezés nélkül belecsapódott Viktória autójába. A nőnek esélye sem volt a túlélésre.
A fiatalember könnyebb sérülésekkel megúszta a történteket.
Még az sem biztos, hogy gyorsabban hajtott a megengedettnél, mondta az ügyet ismerő forrásunk, bár azt is hozzátette, hogy a relatív gyorshajtás – nevezetesen, hogy nem az út- és látási viszonyoknak megfelelően vezette a járművét – alighanem fennáll. Hacsak ki nem derül, hogy valamiféle műszaki hiba miatt nem tudta irányítása alatt tartani az autóját.
„Amíg a szakértők le nem tették a szakvéleményüket, kár találgatni”, közölték hivatalos rendőrségi források. Ma még nem tudni pontosan még azt sem, hogy mekkora sebességgel hajtott a baleset okozója, ahogy azt sem, hogy műszaki hiba okozhatta-e a balesetet, vagy közrejátszhatott-e benne.
Egy ember meghalt, egy család a Szenteste előkészületei közben elvesztette a szeretett édesanyát. Érthető, ha ilyenkor az elhunyt szerettei „vért kívánnak”, hogy a lehető legszigorúbb büntetést kapja, aki miatt elvesztették a szerettüket.
Ez minden bizonnyal így is lesz. Kérdés azonban, hogy pontosan mit követett el a vétkes sofőr, mi az, amivel Viktória halálát okozta. Abból, hogy a rendőrség nem talált versengésre – azaz közúti veszélyeztetésre – utaló körülményeket feltételezhető, hogy ez a tényállás az ügy jelen állása szerint nem állapítható meg. Így marad a halálos baleset okozása és amennyiben gyorsabban hajtott az adott útszakaszon megengedettnél, ehhez jöhet még a gyorshajtás.
Bár az ügyben perdöntő lesz a műszaki szakértői vélemény, sok hasonló ügyet látott forrásaink szerint igen nagy a valószínűsége annak, hogy a Soroksári úti tragédiát is az okozta, mint sok más balesetet: A sofőr túlértékelte saját és autója képességeit. Azért kellett meghalnia egy, a gyermekének szánt ajándékkal haza felé autózó anyának, mert a BMW vezetője nem volt tisztában azzal, vagy ha tisztában volt nem mérte fel a lehetséges következményeit annak, hogy mi történhet olyankor, ha a kopottas nyári gumikkal szerelt és hátul terheletlen BMW-jével padlógázzal startol el a lámpás kereszteződésből az ónos eső áztatta aszfalton.
A motor gyorsította volna a kasznit, de a körülmények arra utalnak, hogy nem volt megfelelő a tapadás, túl kicsi volt a terhelés a hátsó kerekeken is túl kopottak a gumik, és ilyenkor bizony a hátsókerék-meghajtású autók fara hamar önálló életre kell. Végül az egész kocsi irányíthatatlanná válik, és ilyenkor az ónos eső és a nem időjárás-kompatibilis gumik miatt bizony minden megtörténhet.
A fejleményekre szándékunk szerint még visszatérünk.
F.Gy.A.